516urd Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg driver å lærer meg PHP med boka til Svend Andreas Horgen - Programmering i PHP (tisip). I Oppgavene til kap 4 om arrayes møter jeg på et problem når jeg kjører koden: <HTML> <HEAD><TITLE>Oppgave kapittel 4</TITLE></HEAD> <?php if( isset( $_GET[ 'submit' ] ) { echo "Velkommen $_GET['navn'], dine interesser er: "; foreach( $_GET['hobbier'] as $index => $verdi ) { echo $verdi, ', '; } } else { ?> <BODY> <form action="" method="GET"> Hva er ditt navn? <input type="text" name="Navn"><br> Hva er din hobbier?<br> <select name="hobbier[]" multiple> <option value="Kampsport">Kampsport</option> <option value="Programmering">Programering</option> <option value="Mat">Mat</option> <option value="Kunst og kultur">Kunst og kultur</option> <option value="Sport">Sport</option> <option value="Friluft">Friluft</option> </select> <input type="submit" name="submit"> </form> <?php } //slutt på else ?> </BODY> </HTML> jeg får følgende error: Parse error: syntax error, unexpected '{' in /var/www/phpLearning/kap4/oppg_test.php on line 6 Noen som ser hvor feilen ligger for jeg har sett meg blind i mengen timer med gogling og prøving og FEILING.
OIS Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 (endret) Parse error: syntax error, unexpected '{' in /var/www/phpLearning/kap4/oppg_test.php on line 6 se linje 5 og 6 som nevnt i feilmeldingen: if ( isset( $_GET[ 'submit' ] ) { if ( isset( $_GET[ 'submit' ] ) Må også nevnes "complex parsing" av array variabler i streng er noe du bør lære deg. echo "Velkommen $_GET['navn'], dine interesser er: "; Se på denne siden. Du burde også flytte <BODY> taggen før første <?php tag i dette tilfellet. Endret 26. februar 2009 av OIS
516urd Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Skrevet 26. februar 2009 Tusen takk for det, Var noen andre småfeil også, så poster den fungerende koden hvis der interessant for noen <HTML><HEAD><TITLE>Oppgave kapittel 4</TITLE></HEAD> <BODY> <?php if(isset($_GET['submit']) ) { echo "Velkommen {$_GET['Navn']}, dine interesser er: "; foreach( $_GET['hobbier'] as $index => $verdi ) { echo $verdi, ', '; } echo "<br><br>Takk for at du delte. :)"; } else { ?> <form action="" method="GET"> Hva er ditt navn? <input type="text" name="Navn"><br> Hva er dine hobbier?<br> <select name="hobbier[]" multiple> <option value="Kampsport">Kampsport</option> <option value="Programmering">Programering</option> <option value="Mat">Mat</option> <option value="Kunst og kultur">Kunst og kultur</option> <option value="Sport">Sport</option> <option value="Friluft">Friluft</option> </select> <input type="submit" name="submit"> </form> <?php } //slutt på else ?> </BODY> </HTML>
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå