Gå til innhold

Hvilken laptop ? 10'000,- gaming/3d/film


-Sammy

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg skal til å kjøpe meg en laptop nå ganske snart, så lurer jeg på om noen har noen anbefalinger ang. hvilket merke/modell jeg bør gå for utifra følgende kriterier.

 

Prøver å ligge på rundt 10'000,-

 

Den skal brukes til:

- Gaming (les crysis etc.)

- 3Dsmax (en god skjerm, god oppløsning)

- Film (blueray er et lite pluss)

- Jeg ønsker en skjerm som er maks 16" og min 15"

 

Jeg har sett litt på Acer Aspire 6935G WUXGA

Denne har "WUXGA" altså 1920x1080 oppløsning, er dette verdt en tusenlapp ekstra ?

 

Evt. denne Multicom Kunshan Z97

 

Ellers, noen forslag ?

 

Takker meget for all hjelp

Endret av restify
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Preferanser på skjermoppløsning er veldig subjektivt. Du vet best selv hva du ønsker/liker.

 

Du vil ikke kunne spille noen nye spill i native oppløsning med den skjermen. Dette fører til at du må sette ned oppløsningen som gjør at du får "crappy" grafikk siden du ikke spiller i native oppløsning. Så du får se hva som er viktigst for deg, spill eller høy oppløsning.

 

En tusen ekstra i forhold til hva?

Lenke til kommentar

Hei

 

Det var en tusenlapp ekstra i forhold til samme modellen uten WUXGA.

 

Så pga 16" wide vil jeg overhodet ikke kunne spille spill i native oppløsning ?

Ikke med sorte felter på sidene engang ?

 

Gaming kommer først, ettersom at 3d arbeidet kan gjøres på de fleste normale oppløsninger.

Endret av restify
Lenke til kommentar

Den fysiske størrelsen på skjermen har ingenting å si her. Det er oppløsningen som er relevant. Høyere oppløsning gjør at det mer krevende for laptopen.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan skjermkortet ditt vil klare seg i full hd oppløsning og spill. Min klarer det fint i de fleste spill, men så har den mye bedre skjermkort enn den du ser på. Jeg trur din vil slite litt. Særlig i fremtidige spill

 

Jeg ville kjøpt en med mindre oppløsning (igjen, den fysiske størrelsen har ingenting å si) slik at den blir litt er fremtidsrettet. Den du ser på er ganske dyr og i forhold til hva du får (til å spille med).

 

Vet ikke helt hva du mener med svarte felter langs sidene.

Lenke til kommentar

Trenger noen anbefalinger her.

Som sagt, gaming kommer først.

 

Noen som kan tipse meg om en laptop som takler crysis etc. ?

 

EivindS_ : Hvor kjøpte du din ? og til hvilken pris ?

(btw med sorte felter langs sidene mente jeg såkalte "blackbars" altså det du har oppe og nede når du ser film)

Endret av restify
Lenke til kommentar

Det er samme laptopen jeg har. Konge laptop! Er veldig fornøyd. Du kan se i min sig hvilke specs jeg valgte.

 

Det kan kanskje være verdt å spørre multicom om du får det nye modifiserte hovedkortet som gjør at du kan oppgradere til quad core cpu etter hvert om du ønsker.

 

EDIT: Anbefaler deg å velge blåtann fordi når du skrur på den, fjerner det en slags pipelyd fra cpuen. Er ikke alltid pipelyden er der, men når den først kommer, er det litt irriterende å høre på.

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar

Åh det er det ja hehe :) gjorde et bra valg da tilslutt.

Den ser jo direkte sexy ut og. Stemmer det at det er nesten samme greia som Deviltech 9000 DTX ?

 

Jeg har bestillt den nå, tok med blåtann ja. Merkelig at den skal fjerne pipelyden da, har du hørt/lest av andre som har samme pipinga ?

 

Ang. hovedkortet, hva skal jeg spør om da ? Har du noe navn på det modda hk'et ?

Lenke til kommentar

Posta ett langt innlegg, men så klikka hele siden. Kjekt.

 

Men ja, det er samme laptop, bare den har annet navn. Alle selgere som kjøper inn laptopen, gir den nytt navn.

 

Alle har denne pipelyden. Er ganske vanlig at slikt kan skje med dataer generelt.

 

Trur ikke Clevo har gitt hovedkortet noe navn, heller ikke gitt laptopen nye nytt navn. Du får nesten bare spørre multicom om de vet noe, men de er ganske inkompetente, dessverre. De har ikke quad core cpu som alternativ, så mulig de ikke har tatt inn de nye hovedkorta, men igjen, de er ikke de mest oppdaterte folka på Åmli.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er i samme situasjon som tråstarter - altså på utkikk etter en brukbar gaming pc. Jeg spiller ikke de aller heftigste spillene, men mener at når jeg først skal invester i ny pc - bør den være framtidsrettet. Men trenger litt hjelp til å forstå et par ting.

Kan en av dere forklare hva dere mener med native oppløsning? Er det ikke en fordel å ha 1900.1200 i oppløsning? Med tanke på blue-ray avspilling og lignende. Det virker for meg som om dere syntes det var negativt.

Det spiller vel ikke noe rollen om man har skjermen innstillt på feks 1900x1200, og så går inn i et spill og setter oppløsningen på 1200x1000? Mulig jeg missforsto dere.

 

Men er det geforce 9800 512 bra? Takler det feks COD4 og 5, World in conflict og feks star craft 2 når det kommer ut?

Og er det stor forskjell på det med 512 og det med 1024? Så ser jeg det er 2 stk med 1024mb, en GTS og en GTX og forskjellen er 1500kr. Hva er forskjellen i ytelse?

 

Det ble mange spørsmål, setter stor pris på hjelp! takk

 

 

PS: Er det forresten mulig å klokke skjermkort og prosessor i en bærbar?

Endret av Senitel
Lenke til kommentar

Native oppløsning er maks oppløsning. Den oppløsningen som gir best bilde. Spiller man/bruker man annen oppløsning, vil man merke at bildet blir litt uklart. Er bare å sjekke på dataen du sitter på. Det skal være sagt at det er ikke så veldig forskjell.

 

Om det er en fordel med 1920:1200 oppløsning er veldig subjektivt. Mange syns det blir for høyt på en 15". Altså at ikoner og skrift blir utrolig smått.

 

Jeg valgte 1680:1050 fordi det passer bra til 15" og jeg kan spille spill i fremtiden i native oppløsning, altså 1680:1050 på min. Du kan stille ned oppløsningen, men da får du litt skurrete bilde. Så derfor er 1680:1050 litt mer fremtidsrettet når det gjelder spill. Du får se hva som er viktigst for deg, blu-ray avspilling eller spill. Du kan jo koble den opp til en ekstern skjerm og bruke høyere oppløsning, om den eksterne skjermen har høyere oppløsning da.

 

Hvilket 9800 mener du? Det finnes 9800M GS, 9800M GT, 9800M GTS 512mb, 9800M GTS 1gb og 9800M GTX. Jeg har 9800M GT og det klarer COD4 og CODWaW veldig bra i full HD oppløsning (spiller på ekstern skjerm). 9800M GTS er så og si like bra som 9800M GT. GS er litt dårligere og GTX er best, men det trenger en 17" laptop pga varmen.

Lenke til kommentar

Ok, takk for det=)

 

Hvorfor trenger man en 17" for å ha et bra skjermkort?

 

Og er det gitt for samtlige geforce kort at man kan kjøre full HD på ekstern skjerm? For da spiller det jo fort ikke så stor rolle for meg om det er 1900x1200 eller 1680x1050, så lenge jeg kan kjøre hdmi ut til tven.

 

Det viktigste for meg er spill. Så lenge den dekker det, vil den nok også kunne gjøre de enklere oppgavene jeg har forespeilet.

 

Hva tenker du om denne? http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...oductTabcontent

 

Sorry shit ass lang link, men vet ikke hvordan man gjør den kortere.

Det skal legges til at jeg får den for 11000 ny. Det er vel et bedre alternativ?

 

PS. Jeg mente forresten 9800 GTS

PS 2. Har du med turbo minne? Hva er det godt for? Er det som å ha feks 8gb ram? (4gb ram + 4gb turbo minne)

Endret av Senitel
Lenke til kommentar

Senitel: Det lille jeg har skjønt av Intel's Turbo Minne er at pcen din "lærer" hvilke program du bruker mest og korter ned lastetiden på disse. Det er sagt opp til 20% kortere lastetider. Skal vist også korte ned tiden du bruker på å starte opp maskinen. Det er mye fancy og flotte ord fra intel's side, men jeg tar de med en sekk salt. For etter å ha lest litt her og der så ser det ut som at de fleste mener det er bare oppskrytt. Det utgjør så lite at det ikke rettferdiggjør prisen. Så jeg valgte bort turbominnet.

 

Ja og det med størrelse på pcn, har du en som er 17" skjerm på er sannsynligvis resten av pcen større enn det en med 15.4" f.eks. er. Dermed har du mer plass til større kjøleløsninger og kraftigere skjermkort.

 

Ang. den Packard Bell'n du linket til, den har 640gb lagring, du kan få 500gb for noen få hundre ekstra på multicom pcen og. Prosessoren er litt kraftigere, men det kan du få for ca 1000,- ekstra på den jeg valgte. Dog Packard'en har blueray som er litt kjekt. Men multicom'en har bedre oppløsning, og er mindre/lettere. Grafikkortene er like, minnet tror jeg og er likt - litt usikker.

Uansett, får du packard bell pcen for 11k ny, og du ikke har noe imot 17" skjermstørrelse så er den vel et bedre kjøp i mine øyne..

 

EivindS_ : På hvilket grunnlag valgte du 5400rpm hdd ?

Leste litt på det og men ble liksom ikke heelt klok. Var mange delte meninger om dette med varme/hastighet.. I all hast valgte jeg 7200rpm.

 

Venter spent på pakke fra Multicom nå :dribble: sssexey

 

13a51f83cd.jpg

 

7e85c95538.jpg

Endret av restify
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg veldig lite om harddisk. Har ekstern harddisk til filmer og serier osv. Jeg valgte å ikke bruke ekstra penger på dette siden det ikke er så viktig for meg.

 

7200rpm bruker mer strøm, avgir mer varme og gir mindre batterilevetid. I teorien. Man skal huske på at en 5400rpm harddisk med høy lagringsplass er raskere enn en 7200rpm med forholdsvis lav lagringsplass. Hvor grensa går vet jeg ikke. Grunnen til dette har med tettheten å gjøre.

 

Hvor raske de er bryr jeg meg veldig lite om. Om jeg må vente 5 sek lengre på at laptopen skal loade ett nytt mission på F.E.A.R 2 bryr meg midt i raua.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...