Sky-Bert Skrevet 22. februar 2009 Skrevet 22. februar 2009 Hallois. Har fått meg en ny stasjonær med en egen 1TB harddisk med filer som skal deles i nettverk. I nettverket mitt i dag er det 2 stk bærbare som jeg ønsker å dele mapper med. Så er saken det at di skal ikke ha tilgang til alle de samme mappene, samt å ha forskjellig brukertilgang på di forskjellige. Pr i dag har dem kun lesertilgang. Så kommer vi til mitt problem, klarer ikke å finne ut av hvem som er hva under "tillatelser" Har jeg sett meg blind på noe eller skal det ikke være mulig å finne dem igjen der med et navn?? Ligger bare -administrator -gjest å en hel masse annet. Noen som kan hjelpe meg å få litt forståelse i dette??
Pengu Skrevet 22. februar 2009 Skrevet 22. februar 2009 Tillatelser gir du pr. bruker (brukernavn), dvs. at maskinnavnet (hvilken maskin) er irrelevant. Jeg går ut fra at du har en workgroup (arbeidsgruppe) og ikke et domene (som krever en eller annen form for server, Windows, Linux e.l.). For å kunne differensiere tilgangen til mapper/filer må du derfor sørge for at brukerne av de forskjellige PCene bruker hvert sitt unike brukernavn (og fortrinnsvis at de ikke kjenner hverandres passord eller forteller det til hverandre). Tilsvarende må du opprette samme brukernavn med tilhørende passord på maskinen du deler ut filene på. Eks.: Du ønsker å dele ut noen mapper fra din PC til Per og Kari. På Pcen til Kari oppretter du en bruker ved navn Kari. På PCen til Per lager du en bruker ved navn Per. Sørg deretter for at Per og Kari logger seg på med sine respektive bruker og ikke med Administrator (som mange gjør). På din PC (hvor du ønsker å dele ut filene) oppretter du både Per og Kari og deler ut mappene og setter tilganger slik du ønsker til Per og/eller Kari. Husk på at passordet til Per må være det samme på PCen til Per og på din PC, og tilsvarende må Karis passord også matche. Hvis du har gjort dette riktig skal Per og Kari nå kunne koble seg til de respektive delte mappene fra sine PCer. Hvis Per eller Kari bytter passord vil han/hun ikke lenger få tilgang til de delte mappene med mindre du også bytter til samme passord for Per eller Kari på din PC.
Sky-Bert Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Skrevet 23. februar 2009 Tja, Selvsagt bruker dem admin. Nå er jeg admin på min pc. Og ja, kjører Workgroup. Har en bruker på den ene bærbare med brukernavn og passord jeg har logget på med. Men finner den ikke på min pc. Er det på "sharing" eller "security" en skal finne igjen brukerne? Annet spørsmål. Ligger en hel masse brukere fra -admin,brukere,suport og en hel masse rart. Er disse nødvendig for windows eller er det noen poeng i å velge dem bort fra listen, eller fjerne dem?
Sky-Bert Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Skrevet 23. februar 2009 (endret) aaaaa. litt treg innimellom. Skjønte det plutselig. hehe Altså opprette brukere på stasjonære. Kom med en gang da Men da lurer jeg litt på en annen sak. hehe Dersom det såvidt jeg forstår da er lurt å logge seg som bruker med admintillatelser istedenfor å logge seg på med admin, sånn bare for ryddighetensskyld. Kan en ta bort den standard Admin brukeren? Endret 23. februar 2009 av Sky-Bert
Sky-Bert Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Skrevet 26. februar 2009 (endret) Hmm. dette så ut til å funke perfekt. Iallefall på den første vi gjorde det på. Men da vi gjorde det på den andre virker det ikke. d.v.s Nettverket er delt, men vi kommer oss ikke inn i mappene. Fikk brukeren til å skrive inn passordene 2 ganger på begge maskinene men han får fortsatt ikke åpnet mappene. Noen forslag hva feilen kan være?? Ingen?? Endret 2. mars 2009 av Sky-Bert
Sky-Bert Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Skrevet 10. mars 2009 Sliter fortsatt med dette. Fikk det til på den ene bærbare, men ikke den andre. Vi finner alle delte mapper men får beskjed om at en kansje ikke har tillatelse, men det har den. skjønner ikke dette og har dermed sammenlignet innstillingene på begge, ser likt ut bortsett fra når jeg går på sikkerhet i egenskaper. På den første vises der min konto på maskinen med fildeling, men på den andre står det at den ikke har tilatelse til å vise eller endre objektets tilatelsesinnstillinger. Noen som har peiling på hva dette kan være?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå