Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

DELL Inspiron 6400, skjerm skrur seg av


Anbefalte innlegg

Sitter her med en DELL Inspiron 6400 (laptop). I går kveld satt jeg med noe feilsøking av noe harddiskgreier, prøvde da å boote Ubuntu fra en dvd. Under boot blir skjermen svart, jeg trodde den hengte seg opp, så jeg restarta (numlock funka). Da flasha skjermen med dell-logoen og en liten progressbar i 1/3 sekund, så blir skjermen svart..wtf tenker jeg. Prøver å ta ut batteri, alt mulig sånt, så plutselig funker den etter flere forsøk med noen tilfeldige greier. Prøver ubuntu igjen, skjedde akkurat det samme.

 

Men den har ikke fungert siden da. Satt en stund og feilsøkte, fant etterhvert ut at hvis jeg tar lokket ned og opp igjen, så flasher skjermen på i like lang tid! Hver eneste gang..det forteller meg da videre at den faktisk ikke har låst seg, den går videre! Tenker så at jeg kan koble til ekstern skjerm, og det fungerer bra.

 

Men nå som jeg har løst harddiskproblemet skulle jeg gjerne hatt skjermen tilbake i normal modus! Så jeg lurer på om noen har opplevd noe liknende?

 

Jeg har prøvd å ta ut batteri og strøm, loade default biosverdier, prøvd å trykke på CRT/LCD-knappen (som jeg naturligvis bruker for å koble på ekstern skjerm). Ingenting ser ut til å fungere :/

 

Noen råd?

 

EDIT:

Ser nå plutselig at det ER bilde på skjermen, men det er ikke noe bakgrunnslys. Så det er lyset som er på i en kort tid før det skrur seg av, men bildet fortsetter! Wtf..

Endret av Andeplane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvordan forklarer det at lyset skrus på i 1/3 sekund hver gang jeg bytter til den skjermen?

 

Hvis jeg er på ekstern skjerm og bytter tilbake (fn + F8), så lyser den i kort tid og skrur seg av igjen. Tilsvarende når jeg starter, den lyser i et kort øyeblikk.

 

Det høres for meg ut som at åpen/lukket-detektoren er gåen? Den tror at lokket er nede hele tiden kanskje?

Lenke til kommentar

Når du lukker lokket på en laptop vil den i windows være avhengig av strømalternativene. Jeg sjekket hva den stod på, og der var det

"When i lock the lid of my computer" - "Do nothing". I denne windowsen har jeg faktisk ingen andre valg.

 

Så i utgangspunktet gjør den ingenting, MEN, jeg antar at standard laptopinnstilling (uavhengig av windows-innstillinger, derfor dette skjer selvom du er i BIOS, under windows boot eller hvor du er) er at når lokket lukkes, så skrus skjermlyset av. Det er jo normalt ingen grunn til å ha på dette lyset når skjermen er lagt ned.

 

Så for meg virker det rimelig at det er det som er problemet uten at jeg har noen måte å teste det ordentlig på, eller fikse problemet.

Lenke til kommentar

Som sagt er det i mine øyne svært lite sannsynlig at det er kabelen siden det er en konsistens i når den lyser opp et kort øyeblikk. Så det høres ut som noe software-aktig greier. En eller annen BIOS-setting (har prøvd å resette BIOS uten nytte da) f. eks...

 

Edit: Det fungerer fint på ekstern skjerm.

Endret av Andeplane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...