Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Korrupt harddisk, men ser filene


Anbefalte innlegg

Hello,

 

ser på laptopen til en venninne av meg, problemet var at hun fikk NTLDR is missing under boot. Jeg prøvde så noen fixes for det, men får da beskjed om at det er noe galt med harddisken (eller noe sånt).

 

Prøver videre å starte windows xp-setup fra cden for å kjøre scandisk osv. Jeg stikker innom oversikten over partisjoner osv, der ser jeg partisjonen som er skadet, men den har "Unknown" filsystem, og det står at 100% av diskplassen er ledig.

 

DAMN! Ok, hva gjør jeg videre, windowscden var av den typen som gjør at jeg ikke fikk gå inn på recovery console (hadde ingen annen liggende), så jeg lastet ned ubuntu for å se om jeg fikk gjort noe mer der.

 

Booter ubuntu fra CD, det funker fint, ser til og med harddisken mounta i systemet, og JADA! bare 20 av 70 GB ledig...flott, da skal jeg kunne kopiere og stå i. Men i filbrowseren ser jeg ikke så mange filer, jeg ser noen svært få mapper og filer som ikke er av interesse.

 

Videre åpner jeg terminalen, går til media/disks/, og ser på ls.

Der finner jeg faktisk en god del flere filer! Men ingen av disse filene får jeg tilgang til..over oversikten over mapper/filer, kommer det opp en rekke meldinger om

 

"ls: cannot access FrostWire: No such file or directory"

 

og liknende for en hel haug med andre filer/mapper. Det dukker opp mange på ls'en, men prøver jeg cd <mappenavn>, får jeg beskjed om at den ikke finnes. (de filene/mappene som vises i filbrowseren har grønn bakgrunnsfarge bak teksten, alle andre er bare blå).

 

 

Mye informasjon her nå, håper noen orker å lese igjennom og vurdere :) Hva kan gjøres for å løse dette problemet? Er en god del notater og liknende som helst ikke skulle ha gått tapt..er det mulig å fikse?

 

 

Takker for svar!

 

MVH

Anders

 

 

 

EDIT:

Jeg fikk nå lastet ned og kjørt programmet Testdisk. Her får jeg til og med til å kopiere de filene som jeg ikke har tilgang til i vanlig terminal/filbrowser. Men problemet er enda ikke løst, Windows NT-mappen inneholder 5 filer og noen få mapper, åpenbart noe som mangler der (som forsåvidt er greit). Største problemet er at alle filene av interesse sannsynligvis ligger i Documents and Settings, dette er en mappe som ikke vises noe sted..så jeg sitter her og vet svært lite hva jeg skal/kan gjøre videre..

 

EDIT 2 (LØST):

Prøvde å installe windows på en partisjon ved siden av..under første boot etter kopiering av filer kjørte den scandisk og fikset det faktisk ;) Så alt er i orden!

Endret av Andeplane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...