Gå til innhold

Overvåking av båndbredde


slacky

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg leter etter et program, eller noe slikt som jeg kan overvåke båndbredde bruk, dette gjelder privat pc'er, og en del servere...

 

så om det er noen her som kan nevne et prog. som går til Linux, siden det som kommer til å bli tatt mer i bruk i serveren som skal overvåke nettet..? :)

 

Slacky thanks you ;)

Endret av slacky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kun overvåke trafikken som går gjennom maskinen som overvåker trafikken..

 

Tar du opp taskmanager i windows vil denne gi deg en graf på nettverksbruk på din maskin. Skal du se bruk av båndbredde i hele nettet ditt må du ha en nettverksbro som all trafikk går gjennom (eller en router som støtter å vise dette for deg)

Lenke til kommentar

Aha :O Nettverks bro sier du, kan du fortelle meg hva det vil si?

 

Mulighet om jeg bruker en pc som DHCP at DEN overvåker all ut- og inntrafikk? Om jeg kobler det til slik ->

 

serv |

serv |

serv |-> Switch -> "Router"-server(vyatta) -> Modem ;)

serv |

serv |

 

Dette blir også rett rekkefølge regner jeg med?

;)

 

Edit:

Fjernet router fra listen, da jeg kan bare kan benytte meg av en linux maskin til det..

Også endret jeg navnet fra "DHCP server" til "Router"-server.

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Mulig en smule overkill; men gretten i dag.

 

Når du foreslår DHCP som løsning på nettverksbro, har du klart å demonstrere en ENORM evne til å ikkje sette deg inn i ting.

 

Men, "ja" om du mener *router* (eller ICS, eller whatnot) når du sier DHCP - så vil trafikken antagelig går gjennom der og du kan overvåke. Du trenger en "DHCP" med to nettverkskort, og vil da kunne se båndbredden.

 

Men er det verdt bryet å se at linja trøkker ut, f.ex. 400kbs? Jakter du på detaljert trafikk info, sortert på hvilke maskiner det kommer, hvile protokoller brukes m.m - så har du et helt annet behov..

Lenke til kommentar

Om du skal overvåke [K]all[/k] nettrafikk i huset, må du ha en eller annen form for 'måler' mellom modemet og switchen. Noen avanserte routere har dette innebygd i nettkonsollen, mens en gateway-maskin(router-pc) er et annet alternativ.

Ellers er Netlimiter et greit alternativ om du ønsker oversikt på enkeltmaskinene. De nyeste versjonene støtter fjernovervåking - som på sett og vis kan dekke ditt behov - men dette er litt klumsete å få til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takker for innelggene :-)

 

Men, jeg surrer litt med utrykk her, som bjorn.e sier..

 

DHCP er stort sett automatisk fordeling av IP-er. Jeg mente å skrive router-"server".

Tanken var jo å benytte seg av en LINUX-server for å ta seg av styringen over nettverket (f.eks vyatta)..

 

Men er det verdt bryet å se at linja trøkker ut, f.ex. 400kbs?

Det er mye trafikk som smakker gjennom nettet, 4-5 aktive servere og 8-9 PC-er.

 

Jeg er også på jakt etter ett opplegg som viser trafikk samlet på en pc der jeg ser hva vær enkelt av serverne bruker av bandwidth.

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar
Tanken var jo å benytte seg av en LINUX server for å ta seg av styringen over nettverket..

Da er det jo sikkert like mulig å bare benytte seg av bare en switch i den ene enden, og modet i den andre...

Du vil na nTop, linux maskin med to nettverkskort konfigurert som en bro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...