Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ny jobb, tidspress og helse


Gjest Guest_Madde_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Madde_*

Jeg er skikkelig fortvilet og i villrede nå.

 

Har fått meg ny jobb, som krever så mye at jeg føler det tar knekken på helsa mi. Jeg er i prøvetid, og har 14 dagers oppsigelse.

 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Men jobben stiller, noe jeg kaller "urimelige krav" til meg. Jeg skal få gjort "tusenvis av forskjelllige ting" på noen få timer. Hvis jeg ikke får det gjort får jeg skikkelig kjeft når jeg kommer neste dag på jobb... Og jeg klarer ikke å få alt gjort innenfor tidsrammen deres..... Må løpe hele tiden, og pese livet av meg for å få gjort en tiendel av det som skal gjøres, så det er helt grusomt....

 

Det er ikke bare at det er en ny jobb, det er det at jeg ser at dette klarer jeg aldri.... Det vil slite på helsa mi, og jeg går i evig frykt for oppsigelse..... Derfor lurer jeg på om hva andre mennesker ville gjort hvis de var meg? Ville du sagt deg opp selv med en gang ( overlevert sjefen en skriftlig oppsigelse, der det sto en del argumenter for at dette ikke passet meg) ? eller ville dere beholdt jobben inntil jeg fikk en ny en.... selv om jeg risikerer helsa mi og er nervøs og stresser livet mitt hele tiden?

 

Hva ville dere ha gjort?

 

Jeg har nå sagt i fra etter å fått tilsnakk mange ganger på at jeg ikke har fått gjort alt jeg skal gjøre på en vakt, at jeg sliter livet av meg, og jeg løper hele tiden......En av kollegaene sa ja.... da jeg spurte om han så hvor mye jeg stresset og løp for å få gjort alt.... Og sjefen sa at han skjønte at det ble mye, men sier ikke at han ligger forhold til rette for at jeg skal slippe å stresse......

 

Hva gjør jeg ? Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo spørre om noe av arbeidet kan bli delgert nå i begynnelsen, slik at du kan få kontroll på noen av jobbene. Viss du lager deg dine egne rutiner på å gjøre jobben så vil det etter en stund bli mer automatisk og du arbeider raskere. Kan virke mye i begynnelsen men bli bedre når du begynner og få kontroll.

 

 

Lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Madde_*
Du kan jo spørre om noe av arbeidet kan bli delgert nå i begynnelsen, slik at du kan få kontroll på noen av jobbene. Viss du lager deg dine egne rutiner på å gjøre jobben så vil det etter en stund bli mer automatisk og du arbeider raskere. Kan virke mye i begynnelsen men bli bedre når du begynner og få kontroll.

 

 

Lykke til ihvertfall!

 

_________________________________________________________________________________--

 

Føler aldri det kan bli bedre... Jeg vet hva som skal gjøres, men klarer ikke å komme igjennom alt... Er helt umulig....

Jeg synes selv dette er rent "slavearbeid", og er livredd for å få en oppsigelse på toppen.....

 

Jeg løper hele tiden, og stresser livet av meg.... Har hatt samme typer jobber før, men langt fra dette.... Jeg er alene på jobb, og det skulle vært en til der minst.....

 

Samtidig så sier sjefen at han forstår at det er slit... Men samtidig så vil han ikke vise vilje til å gjøre noe med det... Han sier at han sparer på alt pga penger.... - pga de går bra....

 

Jeg føler meg shitlei, når jeg løper for harde livet, og ødelegger meg selv nærmest, samt at jeg får kjeft på toppen av det hele.... Sto til og med i en og en halv time på overtid, en dag, og allikevel klarte jeg ikke å få gjort alle oppgavene....... Fortvilende....

Lenke til kommentar

Organiser deg i en fagforening!!

 

Nå er det ikke nødvendigvis problematisk for helsen din at du løper hele tiden, men hvis jobben sliter mer enn sunt er på helsen din så bør du ta noen grep. Et mulig grep kan være å sette seg ned med sjefen din og en representant for fagforeningen din og se på hva dere kan gjøre for å bedre arbeidssituasjonen din.

 

Sånn jeg forstår deg så er det først og fremst kjeftingen som sliter på helsen din. Dette skulle i teorien være en smal sak å endre på. Kanskje sjefen din trenger et "lær å kjefte mindre"-kurs?

 

Å heve seg over kjeftingen er selvfølgelig det beste. Men det er ikke nødvendigvis så lett. Da kan du gå hjem når arbeidsdagen er over helt uavhengig av hva du har rukket eller ikke. Med mindre dere har en avtale om overtid du synes er ok.

 

Husk også at selv om du er i prøvetid så har du et visst stillingsvern. Men nå kan ikke jeg de lovene så godt.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Madde_*

Kanskje jeg er ansatt i feil stilling, og at jeg egner meg ikke til dette, og er for lite kjapp til å ha en slik jobb?

- men i de andre jobbene jeg har hatt, så har alltid jeg vært den som jobber kjappest..... , og jeg har hatt en lignende type jobb før.....

 

Jeg ser hva som skal gjøres, og i løpet av kun 4 timer så skal jeg gjøre hundre vis av ting, han har satt opp et skjema på alt jeg skal gjøre... Det er helt uoverkommerlig...... Umulig for meg ihvertfall. Jeg løper fra et sted til en annen om en annen.... Og attpåtil får jeg tilsnakk.... Så selvfølgelig går det innpå meg, siden jeg prøver det beste jeg kan.... Det blir sånn at jeg føler meg udugelig... og hvis det skal fortsette, så blir dette lite koselig og trivelig for meg. Greit at man kan få kritikk, og at man må ta det imot, men synes det er lite inspirerende måte dem går frem på, når jeg er ganske ny i "gamet". Ble litt lei meg, og lurte på om jeg i det hele tatt skulle klare å beholde jobben nå...... Er livredd for å bli oppsagt, så da vil jeg heller si meg opp selv......

 

 

 

 

Organiser deg i en fagforening!!

 

Nå er det ikke nødvendigvis problematisk for helsen din at du løper hele tiden, men hvis jobben sliter mer enn sunt er på helsen din så bør du ta noen grep. Et mulig grep kan være å sette seg ned med sjefen din og en representant for fagforeningen din og se på hva dere kan gjøre for å bedre arbeidssituasjonen din.

 

Sånn jeg forstår deg så er det først og fremst kjeftingen som sliter på helsen din. Dette skulle i teorien være en smal sak å endre på. Kanskje sjefen din trenger et "lær å kjefte mindre"-kurs?

 

Å heve seg over kjeftingen er selvfølgelig det beste. Men det er ikke nødvendigvis så lett. Da kan du gå hjem når arbeidsdagen er over helt uavhengig av hva du har rukket eller ikke. Med mindre dere har en avtale om overtid du synes er ok.

 

Husk også at selv om du er i prøvetid så har du et visst stillingsvern. Men nå kan ikke jeg de lovene så godt.

Lenke til kommentar
Kanskje jeg er ansatt i feil stilling, og at jeg egner meg ikke til dette, og er for lite kjapp til å ha en slik jobb?

- men i de andre jobbene jeg har hatt, så har alltid jeg vært den som jobber kjappest..... , og jeg har hatt en lignende type jobb før.....

 

Jeg ser hva som skal gjøres, og i løpet av kun 4 timer så skal jeg gjøre hundre vis av ting, han har satt opp et skjema på alt jeg skal gjøre... Det er helt uoverkommerlig...... Umulig for meg ihvertfall. Jeg løper fra et sted til en annen om en annen.... Og attpåtil får jeg tilsnakk.... Så selvfølgelig går det innpå meg, siden jeg prøver det beste jeg kan.... Det blir sånn at jeg føler meg udugelig... og hvis det skal fortsette, så blir dette lite koselig og trivelig for meg. Greit at man kan få kritikk, og at man må ta det imot, men synes det er lite inspirerende måte dem går frem på, når jeg er ganske ny i "gamet". Ble litt lei meg, og lurte på om jeg i det hele tatt skulle klare å beholde jobben nå...... Er livredd for å bli oppsagt, så da vil jeg heller si meg opp selv......

 

 

 

 

Organiser deg i en fagforening!!

 

Nå er det ikke nødvendigvis problematisk for helsen din at du løper hele tiden, men hvis jobben sliter mer enn sunt er på helsen din så bør du ta noen grep. Et mulig grep kan være å sette seg ned med sjefen din og en representant for fagforeningen din og se på hva dere kan gjøre for å bedre arbeidssituasjonen din.

 

Sånn jeg forstår deg så er det først og fremst kjeftingen som sliter på helsen din. Dette skulle i teorien være en smal sak å endre på. Kanskje sjefen din trenger et "lær å kjefte mindre"-kurs?

 

Å heve seg over kjeftingen er selvfølgelig det beste. Men det er ikke nødvendigvis så lett. Da kan du gå hjem når arbeidsdagen er over helt uavhengig av hva du har rukket eller ikke. Med mindre dere har en avtale om overtid du synes er ok.

 

Husk også at selv om du er i prøvetid så har du et visst stillingsvern. Men nå kan ikke jeg de lovene så godt.

 

 

Hei!

Ta en titt på §4-1, pkt 2 i arbeidsmiljøloven:

"Ved planlegging og utforming av arbeidet skal det legges vekt på å forebygge skader og sykdommer. Arbeidets organisering, tilrettelegging og ledelse, arbeidstidsordninger, teknologi, lønnssystemer mv. skal være slik at arbeidstakerene ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger og slik at sikkerhetshensyn ivaretas"

 

Det betyr ikke at du ikke skal få tilsnakk, men at arbeidsgiver for eksempel ikke har lov å pålegge en ansatt urimelig stor arbeidsbelastning.

 

Dette er noe du bør ta opp med verneombud på arbeidsplassen, for slik skal det ikke være!

 

Kan du forresten fortelle sånn noenlunde hva slags jobb det dreier seg om. Det kan så klart stilles høyere krav til en aksjemegler eller toppleder, enn til en "vanlig ansatt".

Lenke til kommentar
Ble litt lei meg, og lurte på om jeg i det hele tatt skulle klare å beholde jobben nå...... Er livredd for å bli oppsagt, så da vil jeg heller si meg opp selv......

Det var ikke meningen å gjøre deg lei deg, hvis det var konsekvensen av innlegget mitt.

 

Men lurer litt på hvorfor du er livredd for å bli oppsagt? Hvis dette ikke er en jobb du ikke er sikker på om du ønsker å beholde så burde det vel ikke bety noe?

 

Siden jeg hverken kjenner jobben din eller deg skal jeg være forsiktig med å uttale meg om dette er riktig jobb for deg, siden jeg ikke har hørt kritikken du blir utsatt for, så tør jeg ikke si så veldig mye om den.

 

Det som iallfall er sikkert er at du slik det er nå, ikke trives i jobben. Da mener jeg det er to løsninger. Enten slutter du, om du blir oppsagt eller sier opp selv kommer ut på ett, ellers finner dere en løsning. Og hvis du ønsker å finne en løsning tror jeg det beste er å ta kontakt med fagforeningen og få de til å bistå deg. De kjenner sannsynligvis mer til hva man kan forvente i den jobben du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...