Gå til innhold

Canon powershot s50 eller olympus c-5050?


Anbefalte innlegg

Jeg har litt lyst på et kamera med 5 megapixsler. Jeg har lest at g3 skal være et godt kamera, men det har under 4 megapixler og så er det litt dyrt(til å ikke ha flere mpixler,skulle vært 5). Jeg synes at bildene tatt med canon powershot s50 som er lagt ut i sammenligningsgalleriet her på akamera er fine, jeg lurer på om jeg synes at noen av bildene er finere enn olympus c5050 sine bilder, jeg liker den gode macroen til c-5050 da. Er det noen eksperter som kan si hvilket av disse to kameraene som tar best bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen mellom 4 og 5 megapiksler er liten. Kvaliteten på kameraet ellers vil være mye viktigere enn forskjellen mellom 4 og 5 megapiksler.

 

På en del av bildene så det ut som om S50 ga mykere mere naturlige bilder mens C-5050 ga litt hardere bilder med litt høyere oppløsning.

 

Hvis du skal bruke zoom mye så er G3 med 4x zoom et veldig godt valg. Hvis du skal bruke makro veldig mye så er kansje c-5050 et bedre valg.

 

Jeg valgte C-5050 på grunn av makroen og at det ligger så godt i hånden at jeg får lyst til å ta bilder med en gang jeg plukker det opp. I tillegg har jeg et Canon Ixus som jeg putter i lomma når jeg ikke orker å dra med meg et stort kamera.

Lenke til kommentar

Hvis du bare er ute etter bildekvalitet så er det nok hip som happ hvilket kamera du velger, begge gir fremragende billedkvalitet. Men for meg var 5 megapixler viktig da jeg valgte kamera. En av grunnene er at svært få av disse kameraene har avmerking for korreksjon av parallax feil i søkeren, og da blir det så man får med mer på bildet enn hva man ser gjennom søkeren. Dette igjen medfører mye croping, (beskjæring) i ettertid. Bruker en monitoren får man tilnærmet helt riktig utsnitt, men er det sollys eller svakt lys, ser en ingenting i monitoren og er da nødt til å bruke søkeren. Da er det som sagt kjekt å ha 5 megapixler, en beskjærer fort bort 1 megapix …..eller to.

Ellers er jeg enig i at makroen på C5050Z er unik. Jeg tør ikke engang å tenke på hva et tilsvarende originalt makroobjektiv til min filmbaserte speilrefleks ville ha kostet, men helt sikkert det dobbelte av hva jeg ga for C5050’en. C5050Z er ellers et svært så avansert kamera og med det vil du ha noe å ”vokse” på i flere år framover – S50’en vil snart få sin avløser…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...