Gå til innhold

Ingen vits å ha Ixus 100 og G10 ?


Anbefalte innlegg

Planen min var å ha en lommekamera og "bra" kamera.

 

Så leste i dag om den nye Ixus100, og den ser ikke så ille ut mtp størrelsen.

men specs er vel like god om canon G10?

 

Grunnen til lommekamera, er hvis jeg skal ha med på fester, på byen eller reiser.

mens den G10 tenkte jeg på hjemmefester, hytteturer, messer osv...

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

Kanskje du har kjøpt kamera allerede? Uansett så har jeg akkurat vært oppi G10/speilrefleks dilemma. Jeg kjøpte G10 og er fornøyd med det, men fant raskt ut at jeg måtte ha et speilrefleks i tillegg. Det har ikke så mye med antall funksjoner å gjøre, heller med hvordan bildene blir bedre med en større linse. Linker til min blog der jeg har utdypet dette, http://christoffersinblogg.wordpress.com/2...net-fotogleden/

 

Planen min var å ha en lommekamera og "bra" kamera.

 

Så leste i dag om den nye Ixus100, og den ser ikke så ille ut mtp størrelsen.

men specs er vel like god om canon G10?

 

Grunnen til lommekamera, er hvis jeg skal ha med på fester, på byen eller reiser.

mens den G10 tenkte jeg på hjemmefester, hytteturer, messer osv...

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Chris Jeg mente det var et godt alternativ til de nevnte som lomme kamera se bare på disse måla SELV SYNS JEG BÅDE g10 OG g1 Ligger i overkant på størrelse å regne som lomme kamera Ixus serien er vel bedre som lomme kamera også det nye Powershot S90

http://www.akam.no/artikler/powershot_s90_...mmeformat/71446

men det er min rare mening om Canon ja jeg så hva som ble skrevet

Lykke til med leitinga

G 1

Fysisk

Bredde: 12.4 cm

Høyde: 8.4 cm

Dybde: 4.5 cm

 

G10

Bredde: 10.91 cm

Høyde: 7.77 cm

Dybde: 4.59 cm

 

Ixus100

Bredde: 8.7 cm

Høyde: 5.45 cm

Dybde: 1.84 cm

Lenke til kommentar

Kjøp speilrefleks + Ixus 100

 

Hvorfor: Jeg har selv G7 og EOS450D.

 

G7 (og G10) er uansett for stor til at du kan ha den i lomma. Du må da ha den i en veske eller sekk.

 

Ixus 100 går rett ned i lomma.

 

G10 er et veldig bra kompaktkamera, men blir knust i fillebiter av speilrefleks hva hastighet, fokus og tilpasningsdyktighet angår.

 

Angrer ikke et sekund på å kjøpe speilrefleks og ønsker meg nå et ixus 100 pga størrelsen...

 

Men G7 er jo fremdeles et bra kamera, så får leve med det :)

 

Du får speilrefleks med objektiv for samme pris som G10. Ingen tvil i mine øyne, og jeg tror du hadde erfart det samme selv etter en stund.

Lenke til kommentar
G 1

Fysisk

Bredde: 12.4 cm

Høyde: 8.4 cm

Dybde: 4.5 cm

 

Enig i at G10 er i største laget som lommekamera, men G1/GH1 er mye større. Målene du oppgir er vel uten optikk, og selv med en 3x standardzoom blir det vesentlig mer vekt og volum enn G10.

 

Selv om jeg er enig i at det er en stor fordel å ha to kameraer ville jeg ikke anbefale å kjøpe dem samtidig, spesielt siden du sier du ikke er kamerafreak. Start med ett, se hvor mye du bruker det og kjøp eventuelt et til etter hvert. Da vet du litt mer om hva du savner også.

 

Et alternativ er å starte med et lite, gjerne en Ixus hvis du vil ha noe virkelig lite, men noe mellomstort som S90 kan også være et godt alternativ hvis du synes størrelsen er grei for å ha i en lomme. Jeg synes Ixus100 og G10 er litt for nærme hverandre til at det er fornuftig med begge. Jeg ville heller valgt et GH1, E-P1 eller kanskje et Olympus E-620 som kamera nummer to. Dessuten kommer det sikkert flere i denne "mellomklassen" etter hvert så venter du noen måneder har du sannsynligvis mer å velge mellom og da synker gjerne prisene litt også.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...