Gå til innhold

abs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så lenge du har roaming riktig så skal det fungere. Det er det som er roaming ;)

 

vel. det er vel egentlig at du skal kunne logge deg på hvor som helst å få opp ditt skriverbord etc så lenge du er koblet til domene. ikke at mapper blir laget automatisk. det er det jeg har forsått av det.

Lenke til kommentar
Når du logger på en ny maskin så lages det en mappe i C:\Users med navnet. Dette er roaming profile mappen for å kalle det det. Denne skal bli laget automatisk og dra ned informasjon fra domenet om brukern.

 

 

Det er godt mulig, men den mappen som informasjonen blir hente fra må jo bli laget ? og det er den jeg ikke får til å bli laget automatisk. altså den mappen som ligger på serveren og ikke på selve klienten.

Lenke til kommentar
Jo, men det er poenget mitt. Da tror jeg nok ikke du har fått til å sette opp roaming riktig. Ting skal komme inn i den mappen under c:\Users

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Roaming_user_profile

 

 

etter å ha lest technet opp og ned i mente så er det ikke så veldig mange måte å gjøre det her på. sånn jeg trodde det var. er at når du skriver inn

 

\\servername\sharename\%username% så trodde jeg at den mappen skulle bli laget automatisk, men det gjør den ikke. men den blir laget automatisk på homefolder. er det noe som jeg gjør feil ? eller trenger jeg et script ?

Lenke til kommentar

Lenge sidan eg har gjort det her no, men om eg ikkje hugse heilt feil må du vell ha ei default user mappe i netlogon.

Sett opp ein brukerprofil slik som du vil ha den i windows og kopier denne profilen til default user i netlogon.

 

Flytting av profil gjer du via systemegenskaper - avansert - innstillinger for brukerprofiler - velg profilen du har satt opp og kopier til. Det her gjer du då på ein klientpc.

Hugs å gi alle tilgang til å bruke profilen.

 

Når du skal sette profilbana setter du \\server\mappe\%username% slik som du alt har gjort.

:thumbup:

Endret av PinguShow
Lenke til kommentar
Lenge sidan eg har gjort det her no, men om eg ikkje hugse heilt feil må du vell ha ei default user mappe i netlogon.

Sett opp ein brukerprofil slik som du vil ha den i windows og kopier denne profilen til default user i netlogon.

 

Flytting av profil gjer du via systemegenskaper - avansert - innstillinger for brukerprofiler - velg profilen du har satt opp og kopier til. Det her gjer du då på ein klientpc.

Hugs å gi alle tilgang til å bruke profilen.

 

Når du skal sette profilbana setter du \\server\mappe\%username% slik som du alt har gjort.

:thumbup:

 

er ikke det litt tungvint ?:p når man istede lager mappen på serveren og så blir innstilligene til profilen lagret der. så går resten via policy.

 

men som nevnt før. så skal prøver jeg å gjøre så denne mappen blir laget automatisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du må redirecte hvor de forskjellige mapper skal lagres.

Skrivebord, mine dokumenter, mine bilder osv osv.

Dette gjøres gjennom GPO.

user configuration -> Windows settings -> Folder redirections

Lenke til kommentar
er ikke det litt tungvint ?:p når man istede lager mappen på serveren og så blir innstilligene til profilen lagret der. så går resten via policy.

 

men som nevnt før. så skal prøver jeg å gjøre så denne mappen blir laget automatisk.

 

Veit ikkje heilt om eg forsto deg korrekt her, men tolker det dithen att du meiner brukeren sin profil vil bli lagra i netlogon, det vil den ikkje. default user mappa er for å hente ein standardbruker første gang ein brukar logger på. Klienten henter altso ein standard konfigurasjon frå default user i netlogon og bruker dette for å lage profilmappa til brukeren.

 

Brukeren si profilmappe vil bli lagra under \\server\share\profilmappe slik som du har spesifisert i AD

 

 

Du må redirecte hvor de forskjellige mapper skal lagres.

Skrivebord, mine dokumenter, mine bilder osv osv.

Dette gjøres gjennom GPO.

user configuration -> Windows settings -> Folder redirections

 

Er vell ikkje nødvendig, men anbefalt ? Dersom du ikkje redirecte desse i GPO vil det havne i profilmappa på server, men det kan jo bli masse å laste inn, so ein fordel å flytte på det ja :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vel om du har mange maskiner iet domene og vil at dine personligeinnstillinger skal følge deg på hvilken som helst maskin du logger på, så må du bruke roaming profiles.

Hvis man ikke redirecte de, så vil de bli liggende lokalt på maskinen.

Mange av disse innstilinger kan du mappe opp mot nettverksdisker og dermed trenger du ikke å laste ned filene dine til lokal maskin, men application data bør være roaming da det er der alle de personlige innstillinger lagres. Da slipper man å sette opp skrivere, outlook innstillingere osv. osv. på hver maskin...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den letteste måten å sette opp roamin profiles på er vel at du lager en GPO med maskin instillinger som setter profile path til feks. \\server\profiles$\ derretter velger at det skal opprettes personlige profil mapper under det nettverks sharet. Legg GPO'en på den OU'en pcene/serverne ligger.

 

Det er ikke nødvendig å sette opp folder redirection med mindre du vil ha ting lagret andre steder enn \\server\profiles$\username.domain. Det er en del ting du bør eksludere for å få best ytelse / mindre problemer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...