Gå til innhold

info om medier og kommunikasjon!


Anbefalte innlegg

hei

 

Kan noen fortelle meg eksakt hva man kan bli om man går medier og kommunikasjon i 3 år?

fotograf hvet jeg.......Men kan noen utdjupe lidt mer?

 

 

osso lurer jeg på hvilke fag man har der...alle normale fag som man har på ungdomskolen, + et fag, eller - ett fag?

 

 

 

Og hvilke karakterer må man ha ca? ikke skriv 4.5 eller noe sant...skjønner ikke det helt :p

f.eks 4 i matte.

 

er virkelig taknemmelig om noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene :)

 

 

 

tusen takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

G'day.

 

Jeg har gått medier og kommunikasjon i Kristiansand.

 

Inntrykket mitt er ganske bra, men det kommer jo helt an på hva du ønsker å gå videre. Du får generell studiekompetanse av MK (forkortelse for Medier og Kommunikasjon btw), men samtidig går du glipp av den litt vanskeligere matten/fysikken som kan være nødvendig i en del fag. Det er mulig å få denne matten/fysikken på universitetet, men det enkleste er vel å ta den på videregående.

 

De studiespesialiserte fagene var veldig blandet. Du vil sannsynligvis komme innom foto, lyd, radio, studio, film, web, reklame, avis og liknende. Ofte vil du få oppgaver som gjør at du kan velge, for eksempel: Lag en reklame for Coca-Cola. Valg medium selv. Det er mye vanlige fag på MK. For å få studiekompetanse ved å gå MK må du ha mer vanlige fag siste året. Usikker på om dette er det samme som allmennfaglig påbygning, men det er hvertfall i samme prinsippet. Du vil forresten også gå gjennom en god del medieteori siste året.

 

For meg var MK en enklere måte til studiekompetanse. Jeg var skolelei etter ungdomskolen og visste at jeg sannsynligvis ville få problemer med å komme meg gjennom 3 år med steinhardt kjør på allmenn. I ettertid skulle jeg derimot ønske at jeg hadde fått den vanskelig matten hvertfall (tenker på å bli siviløkonom og da trenger jeg den). MK der jeg gikk var usedvanlig enkelt. Kravene er mye lavere enn på allmenn. Det er i prinsippet ikke veldig vanskelig å gjøre det bra på MK. Dette er sikkert relativt, men det er i hvertfall mitt inntrykk.

 

Karaktermessig er det veldig vanskelig å si. Jeg hadde vel rundt 5 ut av ungdomskolen og kom rett inn. Jeg hadde derimot en kompis som hadde 3.2. Han kom inn etter å ha vært på venteliste. Dette forandrer seg derimot for hvert år så det er umulig å si. Jeg ser du skriver at jeg ikke skal skrive snittkarakteren som trengs, men det er virkelig umulig å unngå. Alle karakterene er like viktige som de andre karakterene. Det er snittet som betyr noe. Er problemet at du ikke forstår hele snittprinsippet kan jeg sikkert hjelpe deg med det. :)

 

Flere spørsmål? :)

Lenke til kommentar

Når du går ut av ungdomskolen vil du få en karakterutskrift. Snittet er gjennomsnittet av alle karakterene dine. Det er den avgjør om du kommer inn eller ikke, hvis ikke du søker på spesielt grunnlag eller liknende. For å regne ut ditt snitt tar du alle karakterene dine og plusser dem sammen. Da vil du få et tall. Del dette tallet på det antallet karakterer du har og du vil få ditt snitt.

 

Eksempel.

 

Matte: 3

Engelsk: 4

Norsk: 4

Gym: 6

Nynorsk: 5

Valgfag: 3

 

Da må du ta 3+4+4+6+5+3. Summen av det blir 25. Det er 6 forskjellige karakterer og du må derfor dele på 6. 25 delt på 6 blir 4.1666. 4.1666 er da ditt snitt.

Lenke til kommentar

Du har et fag som heter prosjektarbeid som er usedvanlig selvstendig. Du vil sannsynligvis få et år å gjøre det ferdig på. Sikkert 3 timer i uken til det.

 

Jobber ofte i grupper og ofte alene. Lager man film og radiosendinger og sånn er det som oftest grupper, mens foto og web og liknende er vanligvis alene.

 

Det er ganske mye foto. Om det er veldig elementære ting er vel et definisjonspørsmål, men det er mye snakk om lukker og blender og slikt. Du trenger ikke være redd for at det er for lett. Da får du bare bedre karakter enn de andre. ;) Tror også du kan velge foto i valgfag.

 

Nå var jeg i Reform 94, så det kan være noen ting har forandret seg nå.

Lenke til kommentar

Sweat ! Takker for svar, ja er vel ulikt fra skole til skole. Liker å jobbe selvstendig så dette er akkurat "up my alley" :whistle:

Radio og film hørest utrolig interresant ut om ikke studio og web samt foto ikke er d!

 

Takker for svar ! Så da kan jeg velge foto som prosjekt og valg fag? Kjempe greier :thumbup:

 

Er endel timer i uken med slike fag ser jeg (timeplan)

 

sender PM visst jeg lurer på noe visst det er i orden:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...