Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Helt nytt anlegg til Mercedes 230E 87 modell.

Rikkely

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg skal kjøpe et helt nytt anlegg til min 230E.

Jeg trenger hjelp til kabeldimensjoner, valg av spiller, høyttalere, forsterker og sub.

Jeg er veldig usikker på hvilke dimensjoner jeg skal ha på høyttalerne. Jeg vil helst ikke skjære ekstra hull osv, men om det er helt nødvendig så gjør jeg det.

Jeg tror 5" er standard størrelse på høyttalerne.

Håper det er noen der ute som har litt kjennskap til 230E og som kan hjelpe meg.

Mvh,

Rikkely.

Edit: Jeg skal bestille delene fra bilstereo.no.

Endret av Rikkely
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hei.

Jeg skal kjøpe et helt nytt anlegg til min 230E.

Jeg trenger hjelp til kabeldimensjoner, valg av spiller, høyttalere, forsterker og sub.

Jeg er veldig usikker på hvilke dimensjoner jeg skal ha på høyttalerne. Jeg vil helst ikke skjære ekstra hull osv, men om det er helt nødvendig så gjør jeg det.

Jeg tror 5" er standard størrelse på høyttalerne.

Håper det er noen der ute som har litt kjennskap til 230E og som kan hjelpe meg.

Mvh,

Rikkely.

Edit: Jeg skal bestille delene fra bilstereo.no.

Jeg har en w124 300ce, den er det samme dashbord som i 300e og da sikkert 230e også. det er plass til 4,5" (ja det er en merkelig str.) Du kan nok skjære til slik at du får inn 5 1/4" men de kan ikke være særlig dype. Jeg har bygget om hele dashen min for å få inn 5 1/4". (se linken i signatur viss du er interessert i å se hvordan jeg har gjort det.)

Strømkabel, der kan/bør du bruke 50mm2

Spiller, der er det pioneer og alpine som gjelder.

Du bør også merke deg at det er vanskelig å få GOD bass i de bilene men det kan løses ved å bruke bandpasskasse med rør opp i hattehylla, det er ikke alle elementer som er egnet til å brukes i en slik kasse... Jeg bruker 2stk Hertz ES250 i en slik kasse, det funker fjell!!!

Mer en dette er det vanskelig å si før du kommer med et budsjett.

EDIT: hvorfor skal du bestille fra bilstereo.no???

Endret av tobbelobb
Skrevet

Takk for svar.

Helt sykt prosjekt du har der, mye mer enn det jeg har tid, råd eller kunnskaper til å få til.

Når du sier 50mm2 strømkabel så regner jeg med at du mener til det anlegget du har, tror kanskje at det blir for stort til 4 5" høttalere en sub og en forsterker.

Jeg har veldig god erfaring med bilstereo.no, men om du har noen andre forslag er jeg mer enn takknemelig =).

Jeg kan finne noen høyttalere, en forsterker og en sub så kan du se om det passer sammen og om det er bra kvalitet osv?

Mvh,

Rikkely.

Skrevet (endret)
Okei, jeg skal gjøre et forsøk på å sette sammen et anlegg.

Det som er litt synd er at jeg ikke vil legge så mye arbeid i dette, så det blir nok 4 4tommere.

Infinty Reference 4022Ix4

Rockford Fosgate P2D212 Punch DVC

Harman/Kardon CA470

Det er hvertfall den prisklassen jeg tenker meg.

Jeg vet at det er en 4-kanals forsterker, men det kan vel ikke skade? Det er 50% avslag på den.

Ja, installbay er et firma som jeg har handlet myyyyyye av, veldig dyktige folk som ikke nøler med å slå av litt på totalprisen viss du sender en hyggelig mail.

Det er 5" bak btw...

Jeg mener du bør legge opp 50mm2 når du først er i gang. Fordi at det er veldig mangen som blir bitt av basillen og kjøper større anlegg etter hvert. Da slipper du å oppgradere den kabelen. Jeg har jo "bare" 2x60w og 1x380w så det er ikke så enormt...

Her er et lite forslag.

Front

Bakhøytalere

sub

forsterker

Kabelsett

Da trenger du signalkabel og basskase.

Endret av tobbelobb
Skrevet (endret)

Tusen takk for hjelpen så langt.

Her er noen bilder fra orginalhøyttalerne fram og bak:

Fram:

post-95428-1234807173_thumb.jpg

Bak

post-95428-1234807222_thumb.jpg

Endret av Rikkely
Skrevet (endret)

Det ser litt annerledes ut enn slik jeg husker mine... Du bør ta ut høytalerene å måle hullet, da kan du se på monteringsdiameteren på høytalerene, da blir det 100% riktig.

Endret av tobbelobb
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det er 5" som sitter foran og bak originalt. De på bildene over er ettermonterte 5,25" og ikke originalhøyttalerne. Originalhøyttalerne er i størrelse DIN120 for å være pinlig korrekt, Deutche Industrie Norm 120mm diameter.

Slike passer rett inn i W124:

1799_rainbow_sl120.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...