Gå til innhold

[Løst]Gaming PC: 10K-14K, montert, FPS spesialisert


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal kjøpe en ny Gaming PC, optimalisert for Samsung Syncmaster 931c og FPS(First Person Shooter) spill.

 

Kriterier

- Kan ikke bygge maskinen selv, må derfor være ferdigmontert eller en "pakke" PC.

- Trenger deres råd og tips på om jeg bør kjøpe en "pakke" PC med garanti på hele maskinen eller en montert PC bestående av helt selvvalgte deler med garanti på hver del(om det er mulig med dette alternativet og garanti på hele maskinen er det et pluss). Dette skal vurderes med tanke på at delene skal optimaliseres for punktene i neste avsnitt.

- Har satt et budsjett på 10 000 - 14 000 kroner fordi jeg ikke vet helt hvor mye jeg må ut med, jeg tar gjerne i mot begrunnede forslag utenfor denne rammen om det anbefaldes. Dette er uten tilleggsutstyr.

 

Hovedpunkter

Maskinen skal oppfylle følgende punkter som er skrevet i prioritert rekkefølge:

1) Maskinen skal fungere perfekt med Samsung Syncmaster 931c. Grunnen til skjermvalget er fordi 19" og 4:3 er optimalt for FPS spill(neste punkt).

2) Maskinen skal være optimalisert for FPS(First Person Shooter) spill. Her spilles alt fra CS 1.6 til spill som crysis, riktignok med mest fokus på CS. Jeg vil gjerne at grafikken skal se bra ut, men jeg er mer opptatt av maks ytelse og flyt i spillet enn å kjøre med høyeste kvalitet på grafikken i f.eks crysis.

3) Andre spill som skal spilles, her med litt større fokus på en god og morsom spillopplevels istedenfor selve ytelsen og optimaliseringen for å kunne prestere på høyt nivå som i FPS spillene: Starcraft 2, World in Conflic, Empire: Total War, Age of Empires 3 o.l.

4) Bør i fremtiden lett kunne oppgraderes med nye deler eventuelt om jeg senere også går over til en større skjerm.

5) Bør også kunne dra photoshop og illustrator bra og muligens noen videoredigeringsprogrammer og andre litt krevende programmer.

 

Ble kanskje litt mye det her, men er veldig opptatt av å finne den perfekte PCen til det jeg skal bruke den til, håper noen kan hjelpe meg og komme med noen forklaringer og begrunnelser. Som nevnt kan jeg ikke bygge PCen selv og kommer nok ikke til å overklokke den heller med mindre det er noe dere anbefaler sterkt.

 

Beklager at jeg har laget flere tråder om dette tidligere, men jeg har vært veldig usikker på hva jeg egentlig vil ha og nå som jeg har fått litt oversikt tror jeg at jeg begynner å komme på riktig spor.

 

På forhånd takk,

Mykos

Endret av Mykos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4) Bør i fremtiden lett kunne oppgraderes med nye deler eventuelt om jeg senere også går over til en større skjerm.

 

Hva betyr egentlig det ?

Vil du at hovedkortet skal bestå mens du bytter ut cpu, skjermkort og ram?

 

Hovedkortet koster kanskje 1800kr og et skjermkort 5000 fortsatt er det hovedkortet mange ikke vil bytte ut.

 

Det kan koste mer å kjøpe et system som du kan oppgradere lenge VS kjøpe et system som gir god ytelse/pris nå og et nytt system senere på samme kriterier.

 

Er skjerm med i prisen eller er 10-14k kun det som er inni kabinettet?

(Du skriver uten tilleggsutstyr, som jeg regner med er alt utenfor kabinettet)

 

Jeg ville ha kjøpt et x58 system med en ic7 920 cpu men det får du neppe i en ferdig pakke.

Siden du ikke kan bygge den selv burde du iallefall bygge den selv.

En gang kunne du ikke sykle, tipper du er glad for at du prøvde det selv en gang nå.

Lenke til kommentar
Hva betyr egentlig det ?

Vil du at hovedkortet skal bestå mens du bytter ut cpu, skjermkort og ram?

 

Nei, som sagt trenger jeg tips fra dere som kan det, jeg tenkte det ville være en fordel med et godt kabinett som jeg kan ha med meg videre og endre på innholdet i underveis, men hele peonget mitt var å få innspill fra dere som kan det hva jeg egentlig bør gjøre.

 

Er skjerm med i prisen eller er 10-14k kun det som er inni kabinettet?

(Du skriver uten tilleggsutstyr, som jeg regner med er alt utenfor kabinettet)

 

10-14k er kun det som er inni kabinettet, trodde dette kom klart frem, men jeg har altså en skjerm fra før og alt tilleggsutstyr(tastatur, mus, alt utenfor kabinettet ja).

 

Jeg ville ha kjøpt et x58 system med en ic7 920 cpu men det får du neppe i en ferdig pakke.

Kunne du hjulpet meg å sette sammen deler, trenger noen innspill og begrunnede forslag så håper noen har tid til å se på det.

 

Siden du ikke kan bygge den selv burde du iallefall bygge den selv.

En gang kunne du ikke sykle, tipper du er glad for at du prøvde det selv en gang nå.

 

Jeg vil gjerne lære å bygge PC så om du har noen gode tips til hvordan jeg kan lære dette og tror jeg fint klarer å sette sammen en maskin alene nå så tar jeg imot det med takk.

Lenke til kommentar

Optimaliert for fps gameing, dvs vi må unngå framdrops, dette beyr egentilg at vi bør gå for phII eller I7, jfr min frame grafen her se på min frame rate, I7 20, PhII 18, c2q 13

 

så var det å eliminer framdrops pga hdd, her er SSD en rask en sådan et alternativ , jfr test ssd disk, se min fram rate

 

Så var det det med minne å sla av swapfile, her trenger vi vista 64 bit, 8 gb, men er mer usikker her, håper nonen forklarer dette bedre. Dette nok en gang for å unngå framedrops.

 

Skermkort, 512 minne er best på den oppløsningen, men skal du oppgradere i nær fremtid til 1920x1200 så trengs 1 gb.

 

For å få bygget maskinen så går det å bestille alt fra ps, netshop, mulitcom, mpx eller komplett.

 

Jeg valgte å gå på www.ps.no, for å se hva et phII system kan varte opp med innen for den prisrammen, er med "verdens raskeste SSD disk" intel x-25, 4870 1 gb, og cf hk for å sikre oppgraderingsmulighter, 8 gb ddr 2 ram for oppsett vedrende stop av swap file på disk, vista 64 bit for å utnytte dette, phii 720 drar dete greit, og skulle gi gjevn spillflyt .

 

post-68520-1234697306_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Siden du ikke kan bygge den selv burde du iallefall bygge den selv.

En gang kunne du ikke sykle, tipper du er glad for at du prøvde det selv en gang nå.

 

Hehe. Du ødelegger lettere for 5000 spenn når du bygger PC enn når du tryner på sykkel :)

 

Min anbefaling er at du kjøper en relativt billig PC. Med mindre du skal redigere HD-video og overklokke så øra står rett ut så trenger du ikke legge så mye penger i den. Kompletts "Gamer A10" skal uten problemer håndtere kravene dine og koster 6000 spenn. Hvis du skal gå for det nyeste (1366 og i7) for å kunne oppgradere i fremtiden så blir det litt på entusiastnivå siden det er forholdsvis få hovedkortmodeller og prosessorer ute til dette nå. Det betyr at du vil måtte betale en høy pris for en ytelse og kapasiteter du ikke trenger samt at du vil mest sannsynligvis se et kraftig prisfall på dette om 6-8 måneders tid.

 

But hey, gjør som du vil.

Lenke til kommentar
Optimaliert for fps gameing, dvs vi må unngå framdrops, dette beyr egentilg at vi bør gå for phII eller I7, jfr min frame grafen her se på min frame rate, I7 20, PhII 18, c2q 13

 

så var det å eliminer framdrops pga hdd, her er SSD en rask en sådan et alternativ , jfr test ssd disk, se min fram rate

 

Så var det det med minne å sla av swapfile, her trenger vi vista 64 bit, 8 gb, men er mer usikker her, håper nonen forklarer dette bedre. Dette nok en gang for å unngå framedrops.

 

Skermkort, 512 minne er best på den oppløsningen, men skal du oppgradere i nær fremtid til 1920x1200 så trengs 1 gb.

 

For å få bygget maskinen så går det å bestille alt fra ps, netshop, mulitcom, mpx eller komplett.

 

Jeg valgte å gå på www.ps.no, for å se hva et phII system kan varte opp med innen for den prisrammen, er med "verdens raskeste SSD disk" intel x-25, 4870 1 gb, og cf hk for å sikre oppgraderingsmulighter, 8 gb ddr 2 ram for oppsett vedrende stop av swap file på disk, vista 64 bit for å utnytte dette, phii 720 drar dete greit, og skulle gi gjevn spillflyt .

 

post-68520-1234697306_thumb.jpg

 

Takk for godt svar. Ser ut som et oppsett jeg kan gå for :D

 

Kunne noen forklare meg fordelen og årsaken til at jeg bør gå for 8gb ram?

 

Kan jeg spare litt penger på å sette sammen denne pcen selv? Er dette mulig for en totalt nybegynner med dette oppsette og at jeg for eksempel følger dinside sin pc bygge guide? Om dette ikke anbefales setter da ps.no sammen denne for meg?

 

Hva er det "cf hk" gjør slik at jeg lett kan oppdatere den i fremtiden?

 

Beklager om dette er litt noob spørsmål men hvordan skal jeg bruke SSD disken og harddisken for å optimalisere fps og hvordan fungerer egentlig dette?

Endret av Mykos
Lenke til kommentar

cf, betyr at du kan koble et til 4870 i riggen, disse 2 skjermkort jobber da i lag. Dette er totalt unødvendig med den skjermen du har. Men skifter du til en skjerm med 1920x1200 trenger du det for å holds fps oppe.

 

Det med å bruke 8 gb ram og slå av swap fila husker jeg å ha lest, men der får en som har gjort det i praksis forklare.

 

ps tar nok noen hundre for å bygge og teste maskinen, men det er nok verd det, er tross alt ikke en billigrigg dette.

 

Edit, rettskriving suger mer enn normalt da høyre hånd er i gips, grrr

Endret av Osse
Lenke til kommentar
cf, betyr at du kan koble et til 4870 i riggen, disse 2 skjermkort jobber da i lag. Dette er totalt unødvendig med den skjermen du har. Men skifter du til en skjerm med 1920x1200 trenger du det for å holds fps oppe.

 

Det med å bruke 8 gb ram og slå av swap fila husker jeg å ha lest, men der får en som har gjort det i praksis forklare.

 

ps tar nok noen hundre for å bygge og teste maskinen, men det er nok verd det, er tross alt ikke en billigrigg dette.

 

Edit, rettskriving suger mer enn normalt da høyre hånd er i gips, grrr

 

Takker, virker egentlig som et helt perfekt oppsett for meg, et av hoved dilemmaene mine har vært om jeg skal gå for 4870 eller 4870X2, men siden jeg ikke har bruk for det nå så er det perfekt at jeg kan sette inn et kort til senere.

 

Selv om PS kan sette sammen tror du også jeg kan klare det selv ved å følge en guide uten å rote det til noe særlig? Er dette en fordel med tanke på oppgradering senere og litt kjnnskap til maskinen og litt lærerikt eller er det helt bortkastet?

 

Siste spørsmål angående oppsettet: Er dette et ferdig oppsett du synes jeg bør gå for, det er ingenting jeg må legge til eller endre på?

Lenke til kommentar
cf, betyr at du kan koble et til 4870 i riggen, disse 2 skjermkort jobber da i lag. Dette er totalt unødvendig med den skjermen du har. Men skifter du til en skjerm med 1920x1200 trenger du det for å holds fps oppe.

 

Det med å bruke 8 gb ram og slå av swap fila husker jeg å ha lest, men der får en som har gjort det i praksis forklare.

 

ps tar nok noen hundre for å bygge og teste maskinen, men det er nok verd det, er tross alt ikke en billigrigg dette.

 

Edit, rettskriving suger mer enn normalt da høyre hånd er i gips, grrr

 

Takker, virker egentlig som et helt perfekt oppsett for meg, et av hoved dilemmaene mine har vært om jeg skal gå for 4870 eller 4870X2, men siden jeg ikke har bruk for det nå så er det perfekt at jeg kan sette inn et kort til senere.

 

Selv om PS kan sette sammen tror du også jeg kan klare det selv ved å følge en guide uten å rote det til noe særlig? Er dette en fordel med tanke på oppgradering senere og litt kjnnskap til maskinen og litt lærerikt eller er det helt bortkastet?

 

Siste spørsmål angående oppsettet: Er dette et ferdig oppsett du synes jeg bør gå for, det er ingenting jeg må legge til eller endre på?

 

Jo det er relativt enkelt, pass på at du ikke har statisk elektisitet i deg , dette kan vi unngå ved at du kjøper antistatisk bånd , kobler deg til jord, OP ingen magnetiske skrujern, hehe husker enda da gudsønnen min bygde sin egen konfirmasjonpc, gikk helt greit, måtte gi litt råd.

 

Ellers så trengs en stå hånd, og for sikkerhetskylt antistatisk armbånd, vel skal ærlig inrømme at jeg ikke har brukt det mer enn en 7-8 ganger, men pinsett bør du ha, kan være kronglete å få skruer ned.

 

Du kan også kjøpe et sett som innhar de riktige verktøy, husker ikke hvor jeg fant det men det er en meget hendig klo der for å få skruer på plass

 

og så bør du jo lese her godt først

Endret av Osse
Lenke til kommentar
cf, betyr at du kan koble et til 4870 i riggen, disse 2 skjermkort jobber da i lag. Dette er totalt unødvendig med den skjermen du har. Men skifter du til en skjerm med 1920x1200 trenger du det for å holds fps oppe.

 

Det med å bruke 8 gb ram og slå av swap fila husker jeg å ha lest, men der får en som har gjort det i praksis forklare.

 

ps tar nok noen hundre for å bygge og teste maskinen, men det er nok verd det, er tross alt ikke en billigrigg dette.

 

Edit, rettskriving suger mer enn normalt da høyre hånd er i gips, grrr

 

Takker, virker egentlig som et helt perfekt oppsett for meg, et av hoved dilemmaene mine har vært om jeg skal gå for 4870 eller 4870X2, men siden jeg ikke har bruk for det nå så er det perfekt at jeg kan sette inn et kort til senere.

 

Selv om PS kan sette sammen tror du også jeg kan klare det selv ved å følge en guide uten å rote det til noe særlig? Er dette en fordel med tanke på oppgradering senere og litt kjnnskap til maskinen og litt lærerikt eller er det helt bortkastet?

 

Siste spørsmål angående oppsettet: Er dette et ferdig oppsett du synes jeg bør gå for, det er ingenting jeg må legge til eller endre på?

 

Jo det er relativt enkelt, pass på at du ikke har statisk elektisitet i deg , dette kan vi unngå ved at du kjøper antistatisk bånd , kobler deg til jord, OP ingen magnetiske skrujern, hehe husker enda da gudsønnen min bygde sin egen konfirmasjonpc, gikk helt greit, måtte gi litt råd.

 

Ellers så trengs en stå hånd, og for sikkerhetskylt antistatisk armbånd, vel skal ærlig inrømme at jeg ikke har brukt det mer enn en 7-8 ganger, men pinsett bør du ha, kan være kronglete å få skruer ned.

 

Du kan også kjøpe et sett som innhar de riktige verktøy, husker ikke hvor jeg fant det men det er en meget hendig klo der for å få skruer på plass

 

og så bør du jo lese her godt først

 

Da tror jeg at jeg går for å bygge hele skiten selv jeg :D

 

Så til siste spørsmål igjen: Er dette et ferdig oppsett du synes jeg bør gå for, det er ingenting jeg må legge til eller endre på?

Lenke til kommentar
du trenger kabel til strømforsyninga, dette er ofte ikke med, resten skal være med, ja og jeg glemte å legge dvd brenner i handlekurven, så dersom du ikke har det i din gamle så må du ha det

 

Da setter jeg sammen en handlekurv her på hw.no og ser hvor jeg kan få delene billigst. Kommer tilbake med handlekurven og håper å få tilbakemelding på at alt er korrekt med den og hvor jeg burde kjøpe delene.

 

Kunne du foreslå en strømforsyning og DVD brenner også?

Lenke til kommentar
1) Maskinen skal fungere perfekt med Samsung Syncmaster 931c. Grunnen til skjermvalget er fordi 19" og 4:3 er optimalt for FPS spill(neste punkt).

Da kanskje du burde skaffe deg en 4:3 skjerm?

Veldig mange spill i dag tilpasses til widescreen, derfor kan en 5:4 skjerm kanskje være litt dumt å låse seg til.

 

Jeg lurer også på hva du mener med at 19" er optimalt...

Lenke til kommentar
1) Maskinen skal fungere perfekt med Samsung Syncmaster 931c. Grunnen til skjermvalget er fordi 19" og 4:3 er optimalt for FPS spill(neste punkt).

Da kanskje du burde skaffe deg en 4:3 skjerm?

Veldig mange spill i dag tilpasses til widescreen, derfor kan en 5:4 skjerm kanskje være litt dumt å låse seg til.

 

Jeg lurer også på hva du mener med at 19" er optimalt...

 

Ja, mente 5:4 skjerm. Som du ser er dette med mulighet til å oppgradere og kjøre større skjerm senere.

 

19" er generelt standard og optimalt for profesjonell FPS spilling. Det har selvfølgelig litt med hva man liker og foretrekker og gjøre, men størrelsen gjør at du har god oversikt og er det optimale for å spille f.eks. CS på et høyt nivå. Denne skjermen var f.eks. skjermen som ble brukt i CS compoen på WCG 2006.

Lenke til kommentar

Nå kan tidene ha endret seg siden jeg spilte CS profesjonelt, men den gang var "opplevelsen" uhyre nedprioritert, og ting som "oversikt" som Mykos nevner var langt viktigere. Kan vanskelig se for meg at selv om kvaliteten på større skjermer (og tilgjendeligheten for den saks skyld) har økt betraktelig siden den gang, så har øynenes evne til å orientere seg hurtig over en større flate endret seg nevneverdig.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper jo ikke denne skjermen nå Flimzes, da ville jeg nok valgt en annen skjerm, men har denne skjermen fra jeg kjøpte den når den ble brukt på både WCG og TG.

 

Bra at noen skjønner hva jeg mener ivertfall, heltfeil :D

 

samsung har greie dvd brennere. ellers så har har jeg sansen for denne strømforsyninga men det er mange andre gode i samme prisklasse, les gjerne hw sine tester her.

 

Takk for tipsene, har sett på akkurat den strømforsyningen selv, leter litt etter en grei DVD brenner og setter sammen handlevognen nå.

 

EDIT: Er ikke Stealthextreme 700W PSU en strømforsyning du allerede har lagt til på oppsettet du sendte?

 

EDIT 2: Har begynt å sette sammen noe jeg tror blir riktig her.

 

Tenkte jeg skulle koste på meg et godt Antec kabinett, vil det fungere bra?

 

Kan du sjekke at alt er riktig og eventuellt sende linker til det jeg skal bytte til.

 

Kan du også sende linker til prisguiden på hw.no for det jeg mangler, vet ikke om jeg finner riktig skjønner du.

 

Dobbelsjekker du til slutt at alt vil fungere bra med hverandre? Er det ikke AM3 prosessor og AM2+ hovedkort du har satt opp? Vet ikke om det har noe å si jeg.

Endret av Mykos
Lenke til kommentar

AM3 er kompitabel med AM2+. Men trenger sanyligvis en bios oppdatering, asus har tilnærmet identisk kort ferdig med støtte for kun AM3 prosseorer AM3 HK støtter kun AM3 cpu.

 

Det er også AM3 HK med støtte for DDR3 ram, men det er forvinnende lite å hente her. Og bios er foreløbig umoden, men når det er sagt så gir det en liten yteslesbonus i endel spill, og AM# er også noe snillerer i krav til DDR3 ram når det gjelder volt, og kan derfor bentte rieligste DDR3 uten problem.

 

Jeg la vekt på at ps skulle ha alle deler på lager også da jeg valgte komponenter.

 

I et oppgraderingsperspektiv er AM3 HK med DDR3 støtte, men er enda skepitsk her, selv AMD sentralt anbefalte testsider rndt å benytte AM2+ for testing av AM3 cpu'er.

 

Det du har til nå går helt fint i lag. Jeg regner med at pc støy ikke er et spørsmål her.

 

Edit: rettskrivinga suger mer enn vanlig , da jeg for tiden er henvist til å kun bruke venstre hånd.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...