Gå til innhold

Trenger jeg 50mm f/1.4 når jeg har 17-55 f/2.8 is?


Anbefalte innlegg

Hei..!

 

Har lyst til å prøve meg litt med mer fastoptikk, og vurderer en Canon 50mm f/1.4 til mitt Canon 40D.

 

Grunnen til at jeg har lyst på fastoptikk, er primært at jeg har brukt min 100mm macro til litt portrettfotografering, med til dels svært gode resultater. Den er ekstremt skarp, også når man bruker den på noen meters avstand. Men, naturlig nok blir den altfor trang i de fleste situasjoner..

 

Har fra før en 17-55 f/2.8 IS, som jeg er fornøyd med. Men, klarer ikke få produsere samme ekstreme skarpheten som med 100mm'eren.

 

Hvilke fordeler har 50mm'ern kontra Canon 17-55? Jeg er selvfølgelig klar over lysstyrken, som jeg forsvådt vil ha glede av innendørs. 50mm'eren vil bli brukt en del innendørs, delvis på konserter (der den ikke blir for vid) - men også gjerne utendørs, hvis den fungerer bra til det?

 

Men - blender på 1.4 har vel sine utfordringer med dybdeskarphet.. Til dere som har tilsvarende objektiver, bruker dere egentlig så store blendere (altså under 2.8) noe særlig?

 

Råd mottas med takk :)

Endret av Knuty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har alltid bruk for en 50mm fast. Har tatt ca 5000 bilder med min 50mm, og av disse er ca 50 % tatt med blendere som er større en f/2.8. De fleste av disse på f/2.0, men også en del på f/1.4, om det du tar bilde av er noen meter vekk kommer man unna med og bruke en så stor blender. Litt smal til generell innebruk (på 1.6x crop), men jeg lover deg at du kommer til og finne 1000 muligheter hvor akkurat denne linsen passer fint.

 

Personlig vill jeg heller hat en 30mm f/1.4, passer bedre til innebruk, men på konsert vil nok 50mm kunne passe bra, dette kommer selvfølgelig an på hvordan type konsert du er på, og hvor du får lov til og gå.

 

Bruker 50mm 98% av den tiden jeg er i studio, hadde jeg hat en 85mm 1.2 hadde jeg brukt den, men har ikke penger til en slik på en gooooood stund. Den funker dessuten utmerket utendørs, aldri dumt og eie en 50mm med andre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...