Gå til innhold

tilbake på valgetskvaler - D60, D80, a300...


Anbefalte innlegg

Ser at A300 har vært nevnt. Selv har jeg brukt en A350 med 18-70. Jeg synes hjørneskarpheten på denne er dårlig.

 

Jeg har bl.a. testen Sony'en på noen akvariebilder i RAW. Dette er vanskelige motiver da alt beveger seg samtidig som lyset er svakt. I test mot min G5 synes jeg bildene ble bedre, dvs. skarpere og mer riktig farge. Virker igjen som objektivet drar resultatet ned på Sony'en.

 

Noen andre som har testet dette objektivet ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vist kun renset av eier. Hva koster en slik service?

Vet ikke nøyaktig, men fruen fikk D60 til jul, og der fulgte det med en såkalt verdipakke. Den bestod bl a av Check & Clean i 3 år, max 1 gang pr år, verdi oppgitt til 1650,-. Det gir altså kostnad på 550,- pr gang, men det kan jo være avvikende priser for andre modeller.

Det gir vel uansett en antydning om prisnivået.

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Da ble det et nytt Nikon D80 kamera. Var med en 18-55VR linse. Noen minuser er det for en amatør kontra D60'en. blender og lukkertid er grafisk fremstilt på D60'en, mens D80'en kun gir tall i displayet på toppen. Også det at skjermen på D60'en brukes til all info istede for det lille displayet på toppen synes jeg er et + for D60.

 

men ser at 2 dreiehjul og hurtigvalg av iso o.l. er mye raskere med D80'en. Det kjennes også mye mer ut som et kamera.

 

Så nå gjenstår bare å lære seg å bruke det.

 

Så er det et nytt spørsmål som dukker opp.

Jeg synes nikonlinsa er litt dårlig på innendørsbilder. Jeg synes egentlig at kompaktkameraet mitt tar like gode bilder innendørs uten blitz. Generelt er ingen av bildene gode da det ofte blir høy iso, men blitzbildene blir jo helt "rævva" og virker nesten enda være på D80'en en D60. Er det kanskje mer lys fra D80'en?

 

Så skal jeg kjøpe en bedre linse? tamron 17-50 f.2.8 eller vil jeg tjene mer på å kjøpe en blitz? Andre gode tips for å ta gode innendørsbilder med dette kameraet?

 

Edit: 6 og 8 er ikke det samme.. heller ikke D60 og D80... Nytt D80 er det..

Endret av tdipower
Lenke til kommentar

Med ekstern blits får du mer kontroll over blitslyset. Du kan styre det hvor du vil, og sprette det av vegger og tak (utenom SB-400, som kun kan justere blitshodet i en retning). Med å sprette blitsen av tak/vegg vil du få et bløtere lys på objektet. Gode blitser koster fort litt penger, men SB-400 får du vel for under 1500,-. Forsto det slik at du ikke har ubegrenset budsjett.

 

Med lyssterkt objektiv klarer du å ta flere bilder i dårligere lys, uten å bruke blits. Om det kun er innendørs du er misfornøyd, kan du jo vurdere å vente til det nye fastobjektivet med fokusmotor, 35mm brennvidde og f/1.8. Da får du litt mer lysstyrke enn tamron, men ikke zoommulighet. Innendørs er vel ikke zoom en så stor nødvendighet. Like enkelt å bare flytte seg et par meter fram eller tilbake. Dette jeg snakker om. Kommer i mars.

 

edit: SB-400 er en veldig liten/kompakt blits, som passer bra til D40/D60, størrelsesmessig. Har den selv (til D60), og til mitt bruk er den god nok. Liker størrelsen. Har prøvd større blitser, og det blir litt klumpete og stort på D60'en. Selv har jeg også tenkt å gå til innkjøp av lyssterkt fastobjektiv, men har ikke bestemt meg for hvilket ennå. Må innrømme at den nye 35mmen til nikon frister.

Endret av jaadd
Lenke til kommentar

Ja, jeg har snakket med en kompis og sitter å tenker på det du snakker om. Men da var det snakk om 50mm f/1.8 eller ev. f/1.4. Sistnevnte var noe dyr. Det er ikke så fett å være småbarnsfar, men veldig koslig. Det er også derfor det blir en del innendørsbilder og utendørs tror jeg 18-55 linsa duger da den får nok lys. Iallefall i det tidsrommet når pjokken er våken.

 

Konklusjonen er vel at 50mm er litt høyt etter min smak, men til under 1000,- så er det kanskje verdt det, og det er jo som du sier bare å flytte seg noen meter. Vet du ca. pris på 35mm?

 

Ser også jeg får SB-400 til under 1000,- på JP men tror jeg velger å gå for en type SB-600 hvis jeg først kjøper.

Lenke til kommentar
Ja, jeg har snakket med en kompis og sitter å tenker på det du snakker om. Men da var det snakk om 50mm f/1.8 eller ev. f/1.4. Sistnevnte var noe dyr. Det er ikke så fett å være småbarnsfar, men veldig koslig. Det er også derfor det blir en del innendørsbilder og utendørs tror jeg 18-55 linsa duger da den får nok lys. Iallefall i det tidsrommet når pjokken er våken.

 

Konklusjonen er vel at 50mm er litt høyt etter min smak, men til under 1000,- så er det kanskje verdt det, og det er jo som du sier bare å flytte seg noen meter. Vet du ca. pris på 35mm?

 

Ser også jeg får SB-400 til under 1000,- på JP men tror jeg velger å gå for en type SB-600 hvis jeg først kjøper.

 

Enig med deg i siste. Fikk min SB-400 i gave, men hadde jeg selv skulle kjøpt ville jeg spytta i litt ekstra og gått for 600 kanskje. Men nå bruker jeg ikke blits så mye akkurat.

 

Når det gjelder objektivet tror jeg 50mm på crop-sensor kanskje blir litt trangt innendørs. Du kan jo prøve selv. Tving deg selv til kun å bruke kit-objektivet på 50mm inne, og se hvordan det er. Prøv også en stund med kun 35, og se hva du liker best. Fordelen med 35millimetern er at det er AF-S-objektiv, med innebygget fokusmotor, som gir autofokus på D60. Det 50mm f/1.8 til under 1.000 må du fokusere manuelt med.

 

Hadde jeg skulle velge mellom enten blits eller objektiv, hadde jeg gått for objektiv. Prisen på 35mm blir forresten ca. 2.000. Sigma har også et 35mm som gir autofokus, med f/1.4, men dette blir hakket dyrere. Godt over 3.000.

Lenke til kommentar

I følge testen linket på siste post så har 50mm f/1.8 autofokus via kameraet. "The lens has no internal AF motor and relies on a slotted drive screw operated by the camera. As a result AF operation will generate a moderate degree of noise. The AF speed is very decent on the D200." D80'en har vel også denne muligheten? Det er nå en "dings" på linsefestet iallefall og det er vel det som var en av fordelene kontra D60?

 

Har prøvd litt med "låst" 50mm i kveld og det er som sagt litt høyt. De beste bildene jeg har tatt ligger på mellom 18 og 35, iallefall etter min smak.

Lenke til kommentar
Da ble det et nytt Nikon D60 kamera. ...

 

Ah, du skrev feil? mente D80? Fulgte ikke med fra starten av tråden, hvor du sa du hadde D60. Men da blir saken annerledes. Da vil du få autofokus, ja, men fortsatt crop, og litt trangt utsnitt. Da blir vel også det jeg sa om blits litt upassende. Til D80 vil vel noe litt større og mer kraftfullt enn SB-400 passe bra. Allikevel tror jeg kanskje det nye AF-S 35mm som kommer kan passe deg bra, både mtp pris og brennvidde, selv om det har innebygget fokusmotor. Jeg tenker om du synes det 35mm f/2 til 2700 blir litt i dyreste laget. Slik er det vel. Har skjønt det slik at optikk under 50mm blir dyrere å lage, fordi det krever diverse justeringer for at linseelementene skal få plass. (???) Noe i den duren i alle fall. Føler jeg vandrer på tynn is :p Folk med faktisk kunnskap får korrigere meg på dette.

Lenke til kommentar

Ja.. rettet tråden nå.. Det ble altså en D80. :-)

 

Å da er vi vel enige da. :) Får vente å se på den 35mm tenker jeg.

Fant også denne testen av 50mm f/1.4 mot f/1.8. Men til å koste 1/3 så tror jeg den 50mm kan være aktuell. gir vel uansett bedre kvalitet en den som står på nå ved dårlige forhold.

 

og ja, sb-400 tror jeg blir litt "puslete" på toppen av D80'n.

Sjefen har en D700 med en SB-900 på. Det ser iallefall "hårete" ut. :dribble:

Lenke til kommentar
Det er vist kun renset av eier. Hva koster en slik service?

 

MY BAD, fikk ikke med meg slutten her så glem innlegget som er som følger:

Men uansett du har valgt deg et bra hus ;)

----------

 

svar:

Jeg har lest alle poster (EDIT "tja ;)") i denne tråden og er ikke objektiv da jeg er lykkelig eier av D80 med Nikor 18-200mm VR II, Nikor 50mm f/1,8 og et Sigma 10-20mm objektiv og benytter et 8GB SDHC kort. GREP er undervurdert. D60 føles som et leketøy i forhold. Batteriet i D80 holder nesten i det uendelige så det holder med et. Antall fokuspunkter er som tidligere nevt for meg nesten ubetydelige (bruker nesten alltid centrert (dynamisk) punkt.

 

ISO på max 1600 er ikke så mye å skryte av men det finnes lukkerprioritet og stativer.

 

Søkeren er i særklasse som på D200, alle knapper sitter der de skal og hjul foran og bak burde være en selvfølge (for å justere lukker/blender samtidig på M), støtter Remote Commander blits (har selv en SB600 som er utrolig bra), men nok om teknikk. GREP er viktig, valg av optikk er like viktig og som en venn av meg som er profesjonell fotograf sa til meg, DU er det svakeste ledd her uansett, ikke kameraet (han inkludert).

 

Noen år gammelt, men hvem bryr seg om Live View og HD video på et kamera ?

 

Du får ikke mitt for å si det sånn ;)

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Jeg hadde vel valgt en D90 foran en D80 om pengene var her.. men ja, D80 virker mye mer "proft" en D60 selv om CCD m.m. skal være den samme.

 

Men siden du nå er veldig subjektiv og nikonfrelst, i tillegg til å ha 2 av linsene jeg kunne tenkt meg, altså 18-200 VR fra nikon og omtalte 50mm... er du fornøyd? er det noe å sette fingeren på? er det noe du ville kjøpt istede?

 

Og SB-600 matcher D80'en bra?

 

og ja... innen foto kommer jeg til å være det svakeste leddet i evig tid. :yes: Mac'en min er en annen historie.. :whistle:

Lenke til kommentar
og ja, sb-400 tror jeg blir litt "puslete" på toppen av D80'n.

Sjefen har en D700 med en SB-900 på. Det ser iallefall "hårete" ut. :dribble:

 

Hehe, ja. Hadde jo selvfølgelig vært deilig med D3XX, 50mm f/1.000000000001, Gitzo-stativ, 10-1200mm f/4 zoom, SB-3000 osvosvo :D

 

Greit å drømme seg bort, men mest fornøyd blir man vel når man mestrer litt hist og her innen fotografering. Ingenting er som å få til det du har lyst, og utvikle deg teknisk. Jeg ser hvertfall fram til å lære mye nytt. Utstyr blir det sikkert nok av, ettersom tiden går.

 

Håper du blir fornøyd, uansett valg. Nå tar i alle fall jeg kveld. God natt.

Lenke til kommentar
Jeg hadde vel valgt en D90 foran en D80 om pengene var her.. men ja, D80 virker mye mer "proft" en D60 selv om CCD m.m. skal være den samme.

 

Men siden du nå er veldig subjektiv og nikonfrelst, i tillegg til å ha 2 av linsene jeg kunne tenkt meg, altså 18-200 VR fra nikon og omtalte 50mm... er du fornøyd? er det noe å sette fingeren på? er det noe du ville kjøpt istede?

 

Og SB-600 matcher D80'en bra?

 

og ja... innen foto kommer jeg til å være det svakeste leddet i evig tid. :yes: Mac'en min er en annen historie.. :whistle:

 

 

He, he kunne tenkt meg en D90 selv, men litt mye kroner.. Objektivene mine er valgt litt ut av min kjære venn http://www.kenrockwell.com/ (litt useriøst, men jeg liker hans form for bedreviten, men man må kunne skille humor/fakta selv ;) )

 

18-200mm VR-II er uansett hva du måtte lese et fantastisk verktøy. Jeg har på dette 90% av tiden og det skuffer ALDRI. VR er nok litt "overdrevent" men skyt i AUTOISO og sett begrensning på lukker (custom setting menu, valg 07 (ISO auto) til på, godta max ISO=1600, men sett en begrensning på lukkertid til feks. 1/125s eller lavere dersom du er en stødig kar..

 

50mm: her valgte jeg fra lommeboka 1,8 (900,-) som er et utrolig skarpt objektiv til tross plastikk feel & look. Bruker det ikke så ofte, men du verden for noen bilder dette tar og du får en vanvittig DOF på 1,8 -2-x dersom du ønsker dette (portretter = match).

 

Jeg må be deg seriøst å velge "bort" 50mm dersom du virkelig vil leke med Vidvinkel. Sigma 10-20mm sitter nesten alltid på D80 dersom ikke 18-200mm sitter der for å si det slik.

 

Lykke til med valg av Glass, det er her penga går, men uansett du har tid til å skaffe slikt å du har uansett valgt et HUS som tåler det meste. Jeg kjøpte mitt nytt å har til dags dato aldri hatt noen form for service eller bytter firmware (ikke reparer noe dersom noe IKKE er feil..)

 

NB. BRUK Funck key som f.eks. SPOT metering (i like)

 

Les litt på sidene til Ken (søk på D80), RESET kameraet (grønne ikoner) og prøv deg frem,

jeg garanterer, DU er uansett det svakeste ledd her, eksprimiter med AF / AE, valg av AF punkt(er) etc. og du har en hobby som vil vare for en god stund. LOCATION +++

 

PS. Glemte helt blitsen. Ser at Ken anbefaler den råbillige SB400 nå (vinkle den opp eller bak for "fill inn"...). Mye mindre enn SB600 og antagelig like bra...

 

Lykke til

 

/LL

Lenke til kommentar

Ja.. ser han har sine meninger ja..

 

"2008 WARNING: Don't buy the D80. The new D90 completely obsoletes it. If money matters, buy the almost identical D40, and if not, the D90 is a complete generation beyond the old D80. Please treat the rest of this review as an historical artifact, written in 2007."

 

Mer her.

 

hmmm... Men nå fikk jeg D80'n for 4795,- så kontra 7999,- for D90.... Da er det mer å sammenligne D80 mot D60'n til 3999,- med samme linse. Da må vel D80 komme best ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...