Gå til innhold

Ny KRAFTIG kontorpc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens!

Jeg har i den senere tid benyttet meg en del av Apple produkter, og derfor ikke satt sammen så veldig mange pcer på egenhånd. Lurte derfor på om dere kunne ta en rask titt på et oppsett jeg har satt sammen, og evt kommet med kommentarer til forbedringer/edringer, og gjerne også begrunnelse på hvorfor.

Kan jo nevne at pcen skal brukes som en kontorpc, men det er meget viktig at den er rask og bruke. Den skal kjøre noen tyngre programmer, men ingen spill etc. Den kobles også opp i et SBS domene slik at lagrinsplass er heller ikke så viktig. Det er viktig at pcen er forholdsvis støysvak.

Bare spør om det er noe annet dere lurer på.

post-141595-1234265878_thumb.png

Håper tilbakemeldinger!

Venlig hilsen

kristoff3r

Videoannonse
Annonse
Skrevet

definer tyngre programmer?

synest også at blu-ray brenner er litt dyrt med mindre du bare må ha en.

for arbeidsjern ville jeg nok endret litt, men hva har du som maksgrense og bruke på den?

Skrevet

Blir blandt annet Visma etc. Det kan være en ide og endre til 4kjerners prosessor. Har vel forsåvidt ikke noen maksgrense, men bør vel ligge innenfor "rimelighetens grenser". Jeg liker helst og kjøpe det som ligger "litt under" det aller råeste, da jeg mener at dette gir mest for pengene. Alike vel liker jeg og velge ting som er fremtidsrettet, slik at fremtidige oppgraderinger er mulig.

Slik at det er ikke sikkert programmene jeg bruker støtter 4kjerner akkurat nå, men det kan jo hende at de gjør det om et år eller to.

Blu-ray brenneren lar jeg stå enn så lenge, det kaaan jo hende at jeg skal kopiere en film eller to :)

Skrevet

Tror du skal sjekke prisen på brennbare blu-ray plater før du begynner å kopiere filmer. Det lønner seg nok å kjøpe originalfilmen. ;) (Husk det kommer flere og flere tittler til ned mot 100-lappen på blu-ray).

Skrevet

tja, jeg har vært kontorotte endel år før jeg tok hammeren fatt, er ikke bygget helhetlig for støysvakt det der nei.

hovedsynder der er skjermkortet og er skeptisk til raptor med 10000 rpm.

Vet ikke box kjøleren til intel hvordan den er.

hd, regner dette er for rask respons ved os og programbruk.

Her vil jeg forslå en 2 delt løsning.

60 gb ssd disk for os og programmer

samsung 160 gb disk

for lagring av ferdig arbeid og filer Dette er kanskje ikke nødvendig siden du har nettverkslagring.

Skjermkort må vi gå passiv kjølt, ikke noe er værre en de små viftene på skjermkort.

Rimlig alternativ,

alikevel godt nok for kontor og filmbruk

krafigste pasivt kjølte kortet i 48xx serien

Nå er det nå slik at jeg stort sett ser kun på amd løsninger.

Jeg mener den ingrete grafikklsning i 780 g chipsettet er meget god for kontorbruk, også til film, siden du har med bluray spiller. hovedkortet har også hdmi slik at støtte for 2 skjermer er der, etter å ha jobbet med 2 skjermer vil du aldrig gå tilbake til kun en skjerm. Vidre regner jeg med at det er vista 64 bit som skal bruker, og da er det like greit med 8 gb ram. Slik at på hk, cpu , ram er det dette jeg ville vurdert fra amd sin side

med 2,8 ghz og 3 kjerner skulle den gjøre det greit på det meste.

500 w strømforsyning er ikke nødvendig med dette opsettet, men mist er kjent for å være stille.

Skrevet

Takk for tilbakemelding Osse.

Ser at du har byttet ut Raptoren til en SSD disk, det er jo forsåvidt ganske smart. Regner med at disse har veldige lav responstid, og ganske høy båndbredde?

Eneste jeg stusser på er at den er 2,5" - hvordan blir det og feste den i et kabinett som bare har 3,5" og 5,25" plasser? Finnes det overganger etc?

En annen ting. Dersom jeg ønsker og jobbe på 4 skjermer, kan jeg ha 2 stk skjermkort i samme pc?

Skrevet (endret)

får ramme for 3,5->2,5 for en hundrelapp eller 2.

Skjermkort må vi gå passiv kjølt, ikke noe er værre en de små viftene på skjermkort.

kan ikke si jeg selv noensinne har lagt merke til lyd fra skjermkort med unntak av gamle slitte som alldri har fått rensa viften, er selv ikke stor fan av vifteløse kortene men til kontorbruk funker det vell greit.

har selv stock intel kjøler, ati kort med vifte og corsair strømforsyning i jobb pcn som jeg har stående under pulten og hører ikke noe fra den.

Endret av cruzader
Skrevet (endret)
får ramme for 3,5->2,5 for en hundrelapp eller 2.

kan ikke si jeg selv noensinne har lagt merke til lyd fra skjermkort med unntak av gamle slitte som alldri har fått rensa viften.

Når en sitter på kontor og skal fokusere er det ingenting som er mer irriterende en pc støy, jeg har bygget rund omkring 70-100 maskinr siden 1992. Støysvakt har alltid vært min hovedmålsettning. Og av erfaring vet jeg at 8 cm vifter over 1200 rpm er plagsom. 12 cm vifter det samme, cluet for en støysvak maskin er ingen små vifter med høyt turtall, kun 8 og 12 cm vifter under 1500 rpm kan kalles stille, helst ikke over 1200 rpm, ved en slik konfigurasjon er det faktisk hdd som bråker mest. Her er det faktisk også stor forskjell på vifer med samme rpm, motoren kan være plagsom på billigvifter.

psu er også ofte en synder for støy, mist har et godt rykte på seg for å være stille. men det krever at det også er andre kabinettvifter som hjelper til.

cpu kjøleren som medfølger amd phii har jeg ikke hørt, men det er ikke dyrt å skifte den ut om nødvendig.

SSD disk er totalt stille og kan konkurere med raptoren.

Endret av Osse
Skrevet (endret)

kan ikke si jeg holder telling på pcr jeg bygger, nærmer seg sikkert 30nybygg og en 50ish lowend maskiner satt sammen av deler fra maskiner tatt utav bedriftbruk for gi til skoler, men alldri bygget for stillhet selvom jeg alldri har merket noe nevneverdig støy fra de med unntak av servere.

mist er ganske kjent for og være stille ja, men jeg legger ikke merke til min corsair når pcn står rett under kontorpulten.

for viftestøy kan du vell forsåvidt koble alt av vifter på en viftestyring i fronten, inkludert psu/skjermkort er du villig til lodde/skru litt.

Endret av cruzader
Skrevet

med 4 skjermer måte jeg endre oppsettet, men jeg mener fortsatt at det skal være passivt, enten det eller tester tilsier at arti cooling sin kjøleløsning også er god. vi trenger da 2 passive kort med 2xdvi hver.

Lian lie har støsvake vifter foran og bak, dette skulle sikre luftgjennomstrøming. eneste usikkerhetsmomentet her vil være box kjøleren til 720 be.

Og ps det er andre økonomiske rammer når en bygger for en bedrift, staten "betaler" kr 375,- av hver tusenlapp.

Skrevet

hehe cruzader, skal innrømme at støy fra en pc kanskje er en liten besettelse for meg, hører ikke kjøleskapet, men gir p'en lyd for mye fra seg blir jeg tøvete. Men generelt sett å er skjermkort med vifter noe herk dersom en skal ha det stille.

Og skal inrømme at til dags dato har jeg ikke blitt helt fornøyd, nærmeste jeg har kommet var met artic cooling sine kabinett , samt bytte alle vifter ut med arti coling sine 8 cm 800-1200 rpm vifter på cpu og ektra i kabinett, med passiv gpu, da var det itacien in knitring om irriterte meg, men dette tar ssd seg av

Skrevet

En QuadCore (4-kjerne) prosessor kunne være bra for en kontorpc. Når du mener tyngre programmer ser jeg det som Photoshop o.l

Skrevet (endret)

For litt mer, du kan få et fremtidsrettet Core i7 920 oppsett, med 4 core (og 8 tread) som egner seg veldig bra til tunge kontor applikasjoner. Jeg kan forslå et rimelig og kraftig oppsett:

Core i7 920, kr 2.795,-

Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, kr 1.699,-

Crucial DDR3 1333MHz 6GB, kr 999,-

Diss prisene er fra komplett.no, og det han hende at du får bedre priser også. Resten vil være det samme.

Endret av Sam_Oslo
Skrevet
Tror du skal sjekke prisen på brennbare blu-ray plater før du begynner å kopiere filmer. Det lønner seg nok å kjøpe originalfilmen. ;) (Husk det kommer flere og flere tittler til ned mot 100-lappen på blu-ray).

Han vil jo ha et fremtidsrettet oppsett og hverken du eller jeg tviler vel på at prisen på brennbare blue-ray plater kommer til å falle??

699,- for 10stk hos komplett nå

599,- for 10 stk hos komplett til påske kan vi spå..

499,- for 10 stk i sommer går vel også an å spå..

osv osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...