Gå til innhold

[Løst]/home partisjon ved bytte av distribusjon


Anbefalte innlegg

HEi sitter nå med en gammel Ubuntu, som ikke lenger oppdateres (7.04).

 

Tenker derfor på å legge inn Linux Mint nå.

 

Har /home på egen partisjon på en egen disk. Ser at alle anbefaler å beholde data på /home, og ikke formatere.

 

Dersom dette går fint, så er jo det beste, men jeg lurte bare på om det er noen ulemper. er det f.eks. noen skjulte filer (.*) som ikke bør være med ?

 

Jeg er litt redd for at grensesnittet på den nye distribusjonen vil bli ødelagt av gamle konfig mapper (.*)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil beholde alle konfigurasjonene som er gjort av din bruker (for alle programmer som du også har i den nye distroen da). Så er det jo helt opp til deg om det er noe du ønsker eller ikke.

 

Hva mener du med "ødelagt"? Konfigurasjoner er stort sett alltid forover og bakoverkompatible, og i de tilfellene de ikke er det så er det sjeldent kritisk.

Lenke til kommentar

/home består av to ting:

Dokumenter - Dine private ting

configfiler - Skjulte filer med configfilene til div programmer.

 

Å ta vare på dokumentene dine er en smal sak, men det å overføre configfiler kan skape problemer. Hvis du har to identiske installasjoner av samme distro (f.eks. to ubuntu 7.04 med eksakt lik programvare og samme versjoner av dem) vil det fungere å kopiere alt rett over og du vil ta vare på ditt oppsett. Men i den praktiske verden er dette mye verre ettersom versjonen av programmer ikke stemmer, og jo større avstand, jo verre.

 

Så har du noen grunn til å ville kopiere hele /home (ink. configfilene)? Hvis ikke anbefaler jeg deg å kun ta dine filer (de ikke-skjulte).

Lenke til kommentar
Hva mener du med "ødelagt"? Konfigurasjoner er stort sett alltid forover og bakoverkompatible, og i de tilfellene de ikke er det så er det sjeldent kritisk.

Ja, sjelden noe blir ødelagt. Men kan få noe uønsket effekt. Programmer kan ha fått nye funksjoner og dermed krever mer i config filene. Og han mister muligens noe av std. oppsettet til mint hvis det er det han mener med ødelagt.

 

Så bør iallefall ta backup av den nye /home før den overskrives. Men igjen, kommer ann på om han "trenger" å kopiere hele /home.

Lenke til kommentar

Smif:

 

Det var dette jeg merket når kjøre VirtualBox med PC Linux Installert, og la inn Linux Mint uten å formattere /home. Da ble ikke menyene i mint, og oppsett av paneler og slikt helt som det skulle være. :-(

Kunne vel kanskje da ha slettet alle *. mapper i home, så hadde det fikset seg ?

 

Jeg har tatt backup av /home. Og da vil det kanskje være enklere å kopiere over config mapper ved behov, kanskje ?

 

Men så virker det samtidig greit å ikke formatere /home partisjonen ved installasjon av ny distribusjon, men da får man jo egentlig med alle config mappene også.

 

Det beste er vel kanskje å la være å formatere partisjonen ved installasjon, og la være å mappe den mot /home. Etter at ny dist er installert, så går man inn og fjerner alle .* mapper før partisjonen mappes som /home ?

 

Er det en måte å gjøre det på, kanskje ?

 

/kakkle

Lenke til kommentar
Jeg har tatt backup av /home. Og da vil det kanskje være enklere å kopiere over config mapper ved behov, kanskje ?

Det hadde jeg gjort.

 

Det beste er vel kanskje å la være å formatere partisjonen ved installasjon, og la være å mappe den mot /home. Etter at ny dist er installert, så går man inn og fjerner alle .* mapper før partisjonen mappes som /home ?

Hvis du allerede har tatt backup av hele /home ser jeg ikke noen grunn til å ikke kjøre på med en helt clean installasjon og formatering av alle partisjonene. Så kan du kopiere dokumentene dine over etterpå, og configfiler etter behov. da har du også mye mer kontroll på hva som skjer.

Det føles iallefall mer fresht... ;)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...