Gå til innhold

En mirakuløs redningsoperasjon på KR7A-RAID


EviLEddiE

Anbefalte innlegg

Vel, dette er ikke et spørsmål om noe spesielt, men det jeg gjorde forleden med hovedkortet var bare ikke til å tro, så jeg tenkte å fortelle det videre...

 

Det hele begynte med at jeg skulle installere en Swiftech MC462 på hovedkortet mitt, en KR7A-RAID, ved å bruke de 4 hullene rundt CPU-socketen. Jeg var da selvfølgelig så dum at jeg brukte en nebbtang av metall for å skru til plastikkmutterne jeg festet MC462 med. La ikke merke til noe spesielt før jeg prøvde å skru på PC-en. Den ville ikke starte opp, kun viftene var i gang. "Hva f**n!?" utbrøt jeg, og bestemte meg for å kople ut alt tilleggsutstyr (lydkort, nettkort, disker, CDROM) og prøve på nytt. Fremdeles ingen framgang. Mistenkte da at det var noe galt med CPU/HK, så jeg skrudde av HK og inspiserte begge.

 

Da fant jeg feilen. Der jeg hadde skrudd til den ene plasikkmutteren på HK, hadde nebbtangen laget et dypt hakk som berørte 3 ledere. De 2 første fikk skrapt beskyttelseslakken av, men var fremdeles intakte. Men den tredje lederen var kappet i to. Denne lederen var mindre enn en halv millimeter tykk, så jeg grublet fælt på hvordan jeg skulle fikse dette og unngå å måtte kjøpe et nytt HK til 2000kr...

 

Satte da i gang å prøve å fikse dette. Gikk til anskaffelse av sølvlakk for rep av varmetråder (og overklokking av AthlonXP CPUer) på Clas Ohlson til 170 kr, samt en lupe med 8x forstørrelse. Med maskeringstape og en knappenål fikk jeg påført lakken samt sørget for at lakken ikke berørte de andre lederne. Hadde egentlig ikke noe tro på at dette skulle virke, det så fremdeles visuelt sett ikke helt optimalt ut, og jeg visste at det befant seg noen ledere inni selve printkortet på HKet. Så jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk på å starte opp, og hadde da egentlig belaget meg på et kjøp av et nytt HK...

 

Da skjedde det utrolige: PC-en startet opp!!! Telte RAM og greier...Lykkefølelsen som kom etterpå var ikke til å beskrive! Maskinen har fungert meget bra etterpå, uten blåskjermer eller lignende ting (kjører på WinXP).

 

Lærte i alle fall en lekse om at man ALDRI skal bruke metallobjekter i veldig umiddelbar nærhet av HK...

 

De pengene som jeg egentlig hadde budsjettert til et nytt HK, skal nå enten gå til en ny HD på 100GB eller et nytt skjermkort..!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har og en skummel slik historie... var på et Asus A7V133-Raid hovedkort til en kamerat (skal alltid skje når en jobber med ANDRES ting .. skjebnen er ond) , vel jeg skulle ta av north bridge kjøleren , p.g.a den hørtes ut som en halvskjært lada, Mildt sagt irriterende. Tar av det ene klipset.. og skal til å ta av det andre.. har håndta godt plasert på northbridge kjøleren og skal til å poppe ut den siste , så glepper jeg taket .. hovedkortet svinger rundt .. og jeg holder det igjen etter northbridge kjøleren .. som da lager en fæææl krrrnssh lyd i det den kutter seg gjennom det grønne laget med ledere, som ligger rundt northbridgen. Omfg eller.no slikt tenker jeg .. kjenner jeg har en uggen følelse.. og tenker .. **** .. nå møkka jeg noe. Legger det forsiktig ifra meg , tar av vifta og finner frem forstørrelses glasset, og ser til min utrolige umiddelbare glede , at jeg hadde kappa av et hjørne av det grønne rundt northbridgen der det er ledere, sån ca.. 0,001 millimeter ifra 2 ledere på hver side.. asså.. går det an å ha slik flaks ?

 

Hehe noen ganger er det bare utrolig hva man får til.. eller hva ?

Lenke til kommentar

N*E*R*D, da skal du i hvert fall være MAX uheldig. Tror ikke det går ann i det hele tatt.. Selv kjører jeg PCI BUS @ 37,5MHz! Og det fungerer fortsatt bra. Altså. Man -kan- ødelegge, men jeg vil da tro at ting blir ustabilt og henger seg først. Men jeg garanterer ingenting :wink: Nå har jeg forresten driit pc for øyeblikket så med meg er det ikke så farlig.

Lenke til kommentar

Har et splitter nytt Epox 8kha+ hovedkort liggende hjemme. Ingen spor av liv i det. Problemet er at under der clipsen på kjøleribba festes er en rekke ledninger som ble oppskrapet da jeg festet ribba.

Dette er jo nesten uunngåelig dersom du må ta av ribba noen ganger. Jeg kan ikke se at noen av ledningene er kuttet men error-displayet på kortet viser koden C1 i det jeg skal prøve å starte maskinen og ingenting mer skjer.

Så vær forsiktig når du fester kjøleribba på dette hovedkortet

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har gjort akkurat samme fiel på mitt nå så eldgamle Abit kort (KT133)... Skulle fjerne en std. "kjøpt på komplett" kjøleribbet. Festemekanismen var utrolig dårlig... Tok bare en vanlig skrutrekker for å løsne feste, men glapp den og dultet den nedi HK... ble så sur når jeg så at 3 "ledninger" var kuttet over...

 

Jaja, man lærer så lenge man lever.

Synd at enkelte lekser må være så inni hampen dyre :sad:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har drevet med data i mange år nå etterhvert..Her er noen av mine beste tabber :smile:

 

-Hadde problemer med et gammelt isa nettverkskort som ikke ville ha den irqen som jeg ville hadet til å være. Flasha romen i nerverkskortet, med det resultat at det aldri har blitt detekta igjen..

-Kjøpte meg 64 mb SDRAM, den gangen det var virkelig dyrt. Hadde det travelt og pressa det i maskina, og merka ikke at det var litt mye motstand for å få rammen inn.. satte den feil vei i. Når jeg satte strøm på skjedde det lite bortsett fra en del røyk fra maskina... Rammen var brennt og det var et stygt merke på hovedkortet... sendte det inn og fikk det på garantien, men ramen tror jeg ikke jeg hadde fått igjen... den var veldig svidd :smile:

- Hadde mekka på maskina til far min, og skulle setta på power ledningen på floppyen. Eg greide å bomma på pinnane, med ei fin lita røyksky som som resultat. Power ledningane var blitt så varme at isolasjone svei av :smile: Og floppyen var selfølgelig død...

 

Det var vel noen av mine bedre... har ein del andre tabbar og... men sånn går det når du e 25 og har dereve med data siden man fikk sin første ZX spectrum som 7-8 åring eller noe sånnt :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Første gangen jeg skulle sette sammen en pc selv, skrudde heg HK rett på metallplata i kabinettet !!!! :smile:glad og fornøyd over at jeg faktisk hadde fått dette til skrudde jeg på strømmen for og se om den startet hehe.

hk,cpu minne gikk føyken.

Man lærer så lenge man lever, spesielt å lese manualer etterhvert.

airguard

Lenke til kommentar

Vil bare takke for all rosen :smile:

 

Det er utrolig hva man kan få til når man er SKIKKELIG presset og desperat - jeg fikk ikke sove i hele den påfølgende natta etter jeg fant feilen! Hadde Clas Ohlson hatt nattåpent, så hadde jeg jammen gått der og kjøpt den sølvlakken jeg trengte å fikse dette!

 

Men egentlig hadde jeg griseflaks, beskyttelseshinnen på HKet tok mesteparten av støyten. Hadde hakket gått noen få tidels millimeter dypere, slik at flere lag hadde blitt påvirket, så kunne jeg bare ha sagt takk og farvel til dette HKet...

 

Uansett, i morgen får jeg min Athlon XP1800+, og skal være såpass påpasselig ved monteringen av denne (og Swiftech MCX462) at dette IKKE skal skje igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...