Gå til innhold

IR (infrarød) -filter erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lenge latt meg fascinere av infrarød filter til kamera, og vurderer og skaffe et selv.

Jeg har et Canon EOS 400D, og testet om det registrerte infrarødt lys ved hjelp av en fjernkontroll, og det gjorde det såvidt jeg kunne se :).

 

Så jeg ble anbefalt et Hoya R-72 filter. Dessverre var det ikke lett å oppdrive her til lands... og enda verre er den latterlige prisen! Jeg har et Canon 17-40mm f4.0L med filter størrelse 77mm som jeg er glad i, men prisen på filtre i den størrelsen er jo helt absurd!

Den eneste norske webshopen jeg kunne oppdriver var Det Digitale Mørkerom som forsåvidt virka ganske grei, men problemet er som sagt prisen! Et 52mm filter koster 549,- imens et 77mm skal de ha hele 3298,- for! Kan jo kjøpe meg en helt nytt objektiv, og et 52mm for den prisen!

 

Men uansett, nok klaging :). Fant dette på Amazon, som går under navnet Hoya RM-72, en ekstra "M" der altså. Noen som vet hva dette betyr? Det virker på meg som om de fleste filtre nå for tiden har en egen versjon til digital fotografering, og det kan virker som Hoya R-72 er først og fremst for film? Eller? Har dette egentlig noe å si på IR filter?

 

Noen erfaringer med IR foto? Kanskje t.o.m med Canon kamera?

 

Takker for all tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et Canon EOS 400D, og testet om det registrerte infrarødt lys ved hjelp av en fjernkontroll, og det gjorde det såvidt jeg kunne se :).

Er du sikker på at det er infrarødt lys du observerte? Vanligvis vil filteret foran sensorbrikken filtrere bort alt uønsket "lys" som har bl.a. annen brytning enn det synlige lysspekteret (som f.eks.: infrarødt og uv-stråling).

Lenke til kommentar

Ah, hvstar ja, kom over den når jeg søkte faktisk :)

Er det en pålitelig side? Har du bestilt derifra selv? Leveringstid og slikt er ikke så nøye bare jeg får det jeg betaler for. Dessverre hadde de ikke R72 i 77mm da :(

 

Jeg fant noen gode alternativer på eBay jeg benytter meg av isåfall.

 

Og nei PerB, jeg er ikke sikker i det heletatt :p, derfor jeg tenkte å spørre litt rundt. Jeg leste om dette i et blad, og der ble det hele tiden fokusert på å "bygge om kameraet", noe som er uaktuelt, men det stod et lite avsnitt om hvordan mann kunne teste om kameraet var sensitivt til infrarødt lys, og de viste til fjernkontroll metoden. Jeg holder inne en knapp på fjernkontrollen, ser på senderen at den ikke lyser for meg, tar et foto av den, og det lyser tydelig på bildet. Det må da bety at kameraet registrerer ir-lys, må det ikke? Jeg har allerede et UV filter på.

 

Derfor jeg lurer på om noen har prøvd med et sånt filter på et Canon kamera? Jeg kunne lett ha brukt 500,- for å teste det ut, men ikke 3300,- :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...