lknight Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 (endret) da er det på tide med ny pc her i huset. er på utkikk etter en litt all-around pc som kan lett brukes til multi-tasking samt kjøre de fleste spillene uten problemer. er ikkje ofte eg kjøper pc, så nå vil eg bruke litt midler på det når eg først er ute å handler.. her er mer detaljer: * Hva skal maskinen brukes til? >> hovedsakling kun til det her: - multi-tasking (photoshopping. surfing. overføringer. spilling..) - en del gaming (bør klare de nyeste spillene ganske så greit, men trenger ikke å ta det helt ut heller...) - mye dual-screen kjøring (kjøre f.eks film på den ene skjermen og surfe på den andre skjermen) - mye filmtitting - mye surfing og msn - mye bilderedigering/photoshop og animasjoner - STØYDEMPENDE pc som mulig, men ikke vannavkjølt! altså, det er ikkje SÅ viktig om den er stillegående ala en laptop, men at den ikkje bråker som en støvsuger på middels gir er så absolutt godkjent...... har en pc som ikke bråker noe allverdens nå, men tror det skal gå ann å få en litt mer stille pc/kabinett da.. * Prisantydning? >> fra 4000-8000kr. forhåpentligvis ikke SÅ mye høyere enn 8000kr, takk! * Skal maskinen/deler overklokkes? >> nei. har ikkje behov for dette. * Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? >> ihvertfall dual core eller mer/bedre! .. om det har noe å si? * Er det deler du vet du ikke trenger? >> har dette fra før av, så disse trenger eg IKKJE: -> harddisker (seagate 1.5TB SATA + WD 500GB IDE) -> tastatur -> mus + musmatte -> skjerm -> operativsystem -> høyttalere -> CD/DVD-brenner/leser * Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer? >> eg kan selv montere/konfigurere alt på plass. eg trenger heller ikkje å bestille alt fra ein å samme plass. viktig at hovedkortet takler både SATA og IDE-disker (åpenbart det vel?) kabinett er IKKJE nødvendig, men i og med at eg vil ha en stillegående pc, så går eg ut ifra at kabinett må også byttes ut.. EDIT: har sett for meg delene i denne handlekurven: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=92266 her er forøvrig en detaljert beskrivelse av hovedkortet og dens deler + skjermkortet som er i min pc nå: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor [CPU]------------------------------------------------------------------------------------- CPU egenskaper: CPU type AMD Athlon 64, 2200 MHz (11 x 200) 3200+ Prosessor alias Newcastle S754 CPU stepping DH-CG Instruksjonssett x86, x86-64, MMX, 3DNow!, SSE, SSE2 Oprinnelig klokkehastighet 2200 MHz Min / Max CPU Multipliserer 4x / 11x L1 kode hurtigbuffer 64 Kb (Parity) L1 data hurtigbuffer 64 Kb (ECC) L2 hurtigbuffer 512 Kb (On-Die, ECC, Full-Speed) --------[ Hovedkort ]--------------------------------------------------------------------------------------------------- Hovedkortegenskaper: Hovedkort ID 63-1105-000001-00101111-021606-ATHLON64$A0128003_BIOS DATE: 02/16/06 15:44:49 VER: 08.00.09 Hovedkort Asus K8N Frontside buss egenskaper: Bustype AMD Hammer Virkelig klokkehastighet 200 MHz Effektiv klokkehastighet 200 MHz HyperTransport klokkehastighet 800 MHz Minnebuss egenskaper: Bustype DDR SDRAM Busbredde 64-bit DRAM:FSB forhold CPU/22 Virkelig klokkehastighet 100 MHz (DDR) Effektiv klokkehastighet 201 MHz Båndbredde 1608 MB/s Hovedkort fysisk informasjon: CPU sokler 1 Socket 754 Ekspansjons sokler 5 PCI, 1 AGP RAM sokler 3 DDR DIMM Integrerte Enheter Audio, LAN Formfaktor ATX Hovedkortstørrelse 240 mm x 300 mm Hovedkort chipset nForce3-250 Ekstra egenskaper/kjennetegn Asus Intelligence, JumperFree, Stepless Freq Selection --------[ Minne ]------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fysisk minne: Totalt 2047 Mb Brukt 626 Mb Ledig 1420 Mb Utnyttelse 31 % Midlertidig lagring: Totalt 3939 Mb Brukt 543 Mb Ledig 3396 Mb Utnyttelse 14 % Virtuelt minne: Totalt 5987 Mb Brukt 1169 Mb Ledig 4817 Mb Utnyttelse 20 % Virtuelt minne: Virtuelt minne C:\pagefile.sys Initielt / maks størrelse 2046 Mb / 4092 Mb Nåværende størrelse 2046 Mb Nåværende / maks bruk 106 Mb / 126 Mb Utnyttelse 5 % Physical Address Extension (PAE): Støttet av operativsystem Ja Støttet av processor Ja Aktiv Ja --------[ SPD ]--------------------------------------------------------------------------------------------------------- [ DIMM2: Corsair Value Select VS1GB400C3 ] Minnemodul egenskaper: Modulnavn Corsair Value Select VS1GB400C3 Serienummer Ingen Modulstørrelse 1 Gb (2 ranks, 4 banks) Modultype Unbuffered Minnetype DDR SDRAM Minnehastighet PC3200 (200 MHz) Modulbredde 64 bit Modulspenning SSTL 2.5 Feil-detekterings metode Ingen Oppdateringsfrekvens Redusert (7.8 us), Self-Refresh Minnetider: @ 200 MHz 3.0-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS) / 11-14-2 (RC-RFC-RRD) Minnemodul egenskaper/kjennetegn: Early RAS# Precharge Ikke støttet Auto-Precharge Ikke støttet Precharge All Ikke støttet Write1/Read Burst Ikke støttet Buffered Address/Control Inputs Ikke støttet Registered Address/Control Inputs Ikke støttet On-Card PLL (Clock) Ikke støttet Buffered DQMB Inputs Ikke støttet Registered DQMB Inputs Ikke støttet Differential Clock Input Støttet Redundant Row Address Ikke støttet Minnemodul produsent: Firmanavn Corsair Memory, Inc. Produktinformasjon http://www.corsairmemory.com/products/dram.aspx [ DIMM3: Corsair Value Select VS1GB400C3 ] Minnemodul egenskaper: Modulnavn Corsair Value Select VS1GB400C3 Serienummer Ingen Modulstørrelse 1 Gb (2 ranks, 4 banks) Modultype Unbuffered Minnetype DDR SDRAM Minnehastighet PC3200 (200 MHz) Modulbredde 64 bit Modulspenning SSTL 2.5 Feil-detekterings metode Ingen Oppdateringsfrekvens Redusert (7.8 us), Self-Refresh Minnetider: @ 200 MHz 3.0-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS) / 11-14-2 (RC-RFC-RRD) Minnemodul egenskaper/kjennetegn: Early RAS# Precharge Ikke støttet Auto-Precharge Ikke støttet Precharge All Ikke støttet Write1/Read Burst Ikke støttet Buffered Address/Control Inputs Ikke støttet Registered Address/Control Inputs Ikke støttet On-Card PLL (Clock) Ikke støttet Buffered DQMB Inputs Ikke støttet Registered DQMB Inputs Ikke støttet Differential Clock Input Støttet Redundant Row Address Ikke støttet Minnemodul produsent: Firmanavn Corsair Memory, Inc. Produktinformasjon http://www.corsairmemory.com/products/dram.aspx --------[ Windows video ]----------------------------------------------------------------------------------------------- [ GeForce 6800 GT ] Skjermkortegenskaper: Enhetsbeskrivelse GeForce 6800 GT Adapterstreng GeForce 6800 GT BIOS streng Version 5.40.02.15.02 Chip type GeForce 6800 GT DAC type Integrated RAMDAC Minnestørrelse 256 Mb Installerte drivere: nv4_disp 6.14.10.9163 - nVIDIA ForceWare 91.63 Skjermkortprodusent: Firmanavn NVIDIA Corporation Produktinformasjon http://www.nvidia.com/page/products.html Drivernedlasting http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp Driveroppdatering http://driveragent.com?ref=59 [ NVIDIA GeForce 6800 GT ] Skjermkortegenskaper: Enhetsbeskrivelse NVIDIA GeForce 6800 GT Adapterstreng GeForce 6800 GT BIOS streng Version 5.40.02.15.02 Chip type GeForce 6800 GT DAC type Integrated RAMDAC Minnestørrelse 256 Mb Installerte drivere: nv4_disp 6.14.10.9163 - nVIDIA ForceWare 91.63 Skjermkortprodusent: Firmanavn NVIDIA Corporation Produktinformasjon http://www.nvidia.com/page/products.html Drivernedlasting http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp Driveroppdatering http://driveragent.com?ref=59 --------[ PCI / AGP video ]--------------------------------------------------------------------------------------------- nVIDIA GeForce 6800 GT (Leadtek WinFast A400 GT) Skjermkort nVIDIA GeForce 6800 GT 3D kort så ja, en voldsom oppgradering fra det eg har nå ville vært finfint! takker for alle bidrag på forhånd! har eg glemt noe, så si ifra! Endret 30. januar 2009 av lknight
Osse Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 (endret) Største problemet her er stillegående........ og endelig går det ann og anbefale et amd system. Selv hater jeg støy, så til den prisen og med de kriterier du satte opp ville jeg gått for 2 x 4850 i cf, grunnet dette er det kraftigste vifteløse gpu konfigurasjonene jeg kunne finne. Kabinettet valgt grunnet 25 cm vifte i sidedør kombinert med 12 cm vifte i bakkant og viftestyring skulle la deg kontrollere viftestøyen godt. Ellers er det et system som enkelt lar seg overklokke da det er ulåst mutiplyer og det er ikke nødvendig å gå i bios for dette, amd har egen software for dette AOD som gjør jobben for deg. Selvfølgelig kunne dette gjøres biligere med bedre ytelse, men da på bekostning av støy. her er i allefall slik jeg ville bygget for deg forslag Endret 26. januar 2009 av Osse
lknight Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Skrevet 26. januar 2009 Største problemet her er stillegående........ og endelig går det ann og anbefale et amd system. Selv hater jeg støy, så til den prisen og med de kriterier du satte opp ville jeg gått for 2 x 4850 i cf, grunnet dette er det kraftigste vifteløse gpu konfigurasjonene jeg kunne finne. Kabinettet valgt grunnet 25 cm vifte i sidedør kombinert med 12 cm vifte i bakkant og viftestyring skulle la deg kontrollere viftestøyen godt. Ellers er det et system som enkelt lar seg overklokke da det er ulåst mutiplyer og det er ikke nødvendig å gå i bios for dette, amd har egen software for dette AOD som gjør jobben for deg. Selvfølgelig kunne dette gjøres biligere med bedre ytelse, men da på bekostning av støy. her er i allefall slik jeg ville bygget for deg forslag skjønner. vel, det er ikkje SÅ viktig at den er stillegående ala en laptop, men at den ikkje bråker som en støvsuger på middels gir er hva jeg godtar...... har en pc som ikke bråker noe allverdens nå, men tror det skal gå ann å få en litt mer stille pc/kabinett da.. overklokkingen er eg ikkje særlig nøye med. tror ikkje eg kjem til å kjøre noe overklokking med det første... men ja, om jeg må ofre litt mer støy for å få bedre pc, så gjør jeg det altså forslaget ditt fungerer ikkje. den drar meg bare til administrasjonssiden.
Osse Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 (endret) AV erfaring og tester jeg har lest støyer disse kraftige skjermkortene mye under belastning, men du skal spille i høy oppløsning - over 1680 x 1050 dersom et singel 4870 ikke duger, i såfall velg med 1 gb , dette fordi om du senere velger å kjøpe en skjerm med høyere oppløsning så trenger du cf av 4870 i cf for å dra spillene på maks. Men 4850 i cf med 1 gb minne er meget nær 4870 i cf, så det duger, selv singel 4850 drar det meste av spill helt greit i 1680x1050 Og ps overklokking med AOD er et klikk. Endret 26. januar 2009 av Osse
Johnny™ Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 AV erfaring og tester jeg har lest støyer disse kraftige skjermkortene mye under belastning(...) Hæ? Hvordan får du støy fra et vifteløst skjermkort? Gigabyte Radeon HD 4850 1 GB Passive
lknight Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Skrevet 26. januar 2009 Svarten nå da der ja. nå fungerer den. AV erfaring og tester jeg har lest støyer disse kraftige skjermkortene mye under belastning, men du skal spille i høy oppløsning - over 1680 x 1050 dersom et singel 4870 ikke duger, i såfall velg med 1 gb , dette fordi om du senere velger å kjøpe en skjerm med høyere oppløsning så trenger du cf av 4870 i cf for å dra spillene på maks. Men 4850 i cf med 1 gb minne er meget nær 4870 i cf, så det duger, selv singel 4850 drar det meste av spill helt greit i 1680x1050 Og ps overklokking med AOD er et klikk. takker for den handlekurven, osse! dukket opp flere spørsmål etter å ha tatt en titt på handlekurven: 1: eg ser at du har lagt 2 slike skjermkort i handlekurven.. trenger eg nødvendigvis 2 skjermkort da..? eller... hvorfor trenger eg 2 skjermkort? 2: hvordan er prosessoren i forhold til intel-serien? eg har ikkje mye peiling på det området, men eg leser på testen og diverse tråder rundt om på forumet at intel er hakket bedre? har du/dere noen flere alternativer til prosessoren? 3: eg regner med at dersom prosessoren må byttes, så må vel eg også bytte hovedkort, ja? lurer også på om det er bedre for meg å ta dual/quad core fremfor single.. eller? 4: hva trenger jeg den Zalam MFC1 til og trenger jeg den i det hele tatt? den der var veldig ny for meg, så eg må nå bare spørre. 5: kabinettet.. ser at det er litt dårlig med plass der. har en del komponenter som jeg hadde tenkt å koble til, men jeg vet ikke helt med den kabinetten som du nevner. har du/dere flere alternativer å komme med her? resten ser nå ganske så grei ut, syns eg. netshop ser jo også ut til å ha alle delene bortsett fra skjermkortet... så det hadde vel kanskje lønnes for meg å bestille alt av de tilgjengelige varene derfra.. men ja, vil først se om du/dere kan komme med flere forslag på oppsett da jeg vil gjerne få maks ut av pengene.
lknight Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Skrevet 26. januar 2009 nogen som har forslag til flere oppsett då?
jornboss Skrevet 26. januar 2009 Skrevet 26. januar 2009 (endret) Kanskje du kan se på denne? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=92178 Her er det mulig å spare 3-400 kr på skjermkortet ved å velge HD 4870 1x (se forøvrig Osse sitt bidrag). Når det er sagt så kan du fint leve med et skjermkort til rundt 1000,- kr som er støyfritt feks et HD 4830 eller en stk HD 4850 til rundt 1200,-. Dette er bra uten at du kan spille alle spill på maks. Endret 26. januar 2009 av jornboss
lknight Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Skrevet 27. januar 2009 Kanskje du kan se på denne? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=92178 Her er det mulig å spare 3-400 kr på skjermkortet ved å velge HD 4870 1x (se forøvrig Osse sitt bidrag). Når det er sagt så kan du fint leve med et skjermkort til rundt 1000,- kr som er støyfritt feks et HD 4830 eller en stk HD 4850 til rundt 1200,-. Dette er bra uten at du kan spille alle spill på maks. skjønner. ja, eg føler at eg må opplyse om det er ikkje nødvendig å ha skjermkort som gjør at eg kan yte MAKS ut av et spill altså. vil da 1x HD4850/70 duge greit, kanskje? hvordan er den her handlekurven i forhold til den Osse har laget..? hva er forskjellen..? bare lurer på eg. ser at eg lander på omtrent 6500kr hvis eg velger 1x skjermkort istedenfor den som er oppgitt i handlekurven... jeg kan da vel kjøpe en til skjermkort senere, eller..? bare så at eg kjem igang er jo finfint. skal IKKJE spille SÅ mye fremover, men litt iallefall. kabinettet får bra skryt samt at den virker nice og stilren. strømforsyningen... blir ikkje 500W litt for lite, eller..? minne... 8GB DDR2 holder vel i massevis til en x64 WinXP, ja? prosessoren ser bra kraftig og nice ut. hovedkortet støtter vel ikke BARE SATA disker men også IDE, ja? godt at dere kommer med forslag så jeg har mye å velge mellom.
jornboss Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 500 W burde holde til det du har spesifisert. Sjekk forøvrig denne etter at du har bestemt deg for alt utstyr. PSU velges til slutt: Strømbehov Du trenger ikke 8GB til Win XP. Tror det er helt overkill fordi den tar maks 4 GB - vel noen her kanskje mener noe annet? For å sjekke spesifikasjonene i det valgte systemet, trykker du på enheten i Handlevognen da får du opp komponenten og så sjekker du selv hva den kan eller ikke kan. Det er 800 kr forskjell på HD4870 og HD4850. HD4850 holder for deg, men HD4870 er selvsagt desidert best:. La pengesekken styre valget - kjøper du billig nå må du selvsagt skifte tidligere. Utfordringen er ofte valget mellom pris og levetid - fordi de fleste komponenter holder maks 3 år (i forhold til å være noenlunde oppdatert mener jeg). Om 2-3 år er HD4850 et dårlig skjermkort, mens HD4870 vil være brukbart fortsatt. Kan du leve med det eller skifter du allikevel etter 2 år?
CorporalClegg Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 *kinda snip* 1 Du trenger ikke 8GB til Win XP. Tror det er helt overkill fordi den tar maks 4 GB - vel noen her kanskje mener noe annet? 2 Om 2-3 år er HD4850 et dårlig skjermkort, mens HD4870 vil være brukbart fortsatt. Kan du leve med det eller skifter du allikevel etter 2 år? 1 Om man ikke skal redigere video eller MANGE bilder sammtidig er dette 0 vits. 2 4870 og 4850 vil begge være totalt utdaterte om 2 år. Bare se på 8800 GTX, blir slått ned i støvlene av 4850.. Vil anbefale deg å kjøpe 4850 og heller legge penger i kabinett og PSU (De delene du beholder lengst. )
lknight Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Skrevet 28. januar 2009 (endret) ok. takker for det. faktisk, så blir eg å gjøre en del video- og bilderedigering, men ja, eg skjønne hva dere meine.. allikevel, 8GB bør vel holde plenty for det om....... trur eg går for 4850, så sparer eg et par hundrings samt at eg kan oppgradere til bedre skjermkort siden, eller hva? er ikkje kabinettet i handlekurven til jornboss bra nok..? ravii: har du kanskje oppsett av handlekurv som matcher jornboss sin kurv da? hadde jo vært kjekt å se hva du har å anbefale da... men ja, er selvfølgelig åpen for flere forslag da det ikkje er så ofte eg kjøper nye pc deler/ny pc.... EDIT: hva med denne handlekurven da? har ikkje tatt med PSU enda... satt inn HD 4850... satt inn kraftigere CPU.. ser det bra ut, mon tro?? Endret 28. januar 2009 av lknight
lknight Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Skrevet 28. januar 2009 er det ingen som har nogen meninger om det her då?
lknight Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Skrevet 30. januar 2009 jeg har forsøkt å titte litt rundt, men er CPU'en i denne handlekurven noe å anbefale, eller?? hva med skjermkortet? det holder vel med 1x HD 4850 for nå, ja? kan jo oppgradere siden... eller hva?
jornboss Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 jeg har forsøkt å titte litt rundt, men er CPU'en i denne handlekurven noe å anbefale, eller?? hva med skjermkortet? det holder vel med 1x HD 4850 for nå, ja? kan jo oppgradere siden... eller hva? Vel dette har du fått svar på; trenger vel ikke nye svar på dette? CPUen er bedre enn de du allerede har fått anbefalt - er ikke det svar nok?
lknight Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Skrevet 30. januar 2009 Vel dette har du fått svar på; trenger vel ikke nye svar på dette? CPUen er bedre enn de du allerede har fått anbefalt - er ikke det svar nok? å? må ha gått glipp av noe da.. hmm.. hva med resten av handlekurven da..? kanskje jeg skulle hatt bedre hovedkort, eller? beklager hvis jeg har oversett noe, men men... eg setter pris på all hjelpa altså.
Osse Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 (endret) det er korrekt at q9650 er en sterker cpu en ph ii 940. men et stk 4850 er ikke i nærheten å kunne uynytte potersiale for q 9650 Men å bygge en maskin handler om å balansere et system. ph ii 940 trenger faktisk et 4870 x 2 for å bottelnecke i spill. Selv ville jeg lagt det du sparer på å benytte phii 940 og et stk 4850 på en ssd disk, dette vil gi deg bedre respons og et totalt sett bedre system. Dette sammen med at du har mulighet til og senere sette et stykk 4850 til i cf. Det bør også nenes at q9650 tilhører en plattform som ikke får videre utvikling. Mens AM2 vil ha et lengre perspektiv i oppgraderingsmulighter for cpu. husk at et systenm ikke er bedre enn den svaskte komponenten. For spill er 4850 den svakeste komponenten, for videorwedigerin er hd ofte en bottelneck. Såvid jeg kan se har ikke det hk for q9650 mulighet for cf, med den cpu'en kaster du bort en oppgraderingsmulighet, vel det å bygge en rigg handeler også om å se på mulighet for enkel og rimelig oppgradering, og det intelsystemet har ikke det. Men det er godt mulig å forutse og bygge et intelsystem med mulighet for cf. Selv mener jeg at jernboss sysyerm er ubalansert. Kan du overklokke går du får q9550, kan du ikke overklokke, gjør det enkelt, gå for phII 940, og la Amd overdrive overklokke for deg. Endret 30. januar 2009 av Osse
lknight Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Skrevet 30. januar 2009 skjønner... men eg kan altså gå for en HD 4850x2 hvis det er det som står iveien for at jeg skal få en eksplosivt grei og god pc. menneh... eg lurer på om eg skal gå for Intel Core 2 Quad Q9650 eller Intel Core i7 920? hvilken av disse to CPU'ene passer best til mitt behov da..? du nevner at dersom eg går for pentium, så har jeg overklokkingsmuligheter og sånt, menneh... er det vits? hvor stor er forskjellen mellom phII 940 og f.eks core i7? eg føler at eg sitter litt fast nå.. vet ikke hva eg skal gå for...
jornboss Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 (endret) Her er det noe du ikke har fått med deg Osse - har du sett forslaget? Jeg foreslår ikke noe HD4850 kort og en Quad. Skal du kommentere så må du kommentere fakta - ikke synse. Mitt forslag er meget balansert spør du meg. Kanskje litt større PSU, men det har jeg også sagt tidligere. Endret 30. januar 2009 av jornboss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå