Gå til innhold

Rødglødende tilbakekomst av sola


Larsenio

Anbefalte innlegg

Ja nå er "ho" tilbake her oppe. Selve sola!

Hadde en fin formiddag igår, med noen timer bildetaking av dette varmeelementet der oppe.

Noen ble forkastet og noen ble tatt vare på, som vanlig.

Her er et jeg selv liker, men vet ikke om det holder mål her inne?

 

*1/4000 sek lukkertid

*ISO 200

*f/4.5

*2 trinn ned eksponeringsavvik

*18mm brennvidde

post-179066-1232903539_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pent motiv, det er viktig å kunne ta denne bilde typen, men etterhvert tror jeg du vill tjene på å bruke slike motiv til bakgrunn å ikke så alt for mye mer om du ikke skal jobbe for turistkontor eller lage postkort...

 

Små pirk som kanskje bare er en smak sak.

1. horisont skeiv? (i know vanskelig å se selv når man har tatt bildet.)

2. Hvorfor er der ett svart felt på størrelsen 20% av bildet? (nødre høyre hjørne)

3. du kan lett kutte vekk mye hav (og svart felt) uten å miste noe av bildet.

4. Kanskje klippe litt av høyre side også, smak sak.

 

Hadde jeg tatt bildet så hadde jeg antageli prøvd meg med å croppe bildet til en type widescreen.

 

PS: Men hva faen vet jeg, om du liker bildet så er det bra, om du er usikker så kan du gå igjennom lista jeg laget. Om andre liker det og du ikke gjør det så gir du dem en pris :D .

 

EDIT: Jeg glemte å spørre etter elgen :D hvor er han? :D

Endret av jimdidr
Lenke til kommentar

Takk for kommentarene:)

 

Har hatt litt problemer med å ta slike bilder. Er visst litt vanskelig når man har dette kun som en hobby, og ikke kan så mye teknisk aparatføring :whistle:

Det sorte nede til høyre er moloen som fører ut dit jeg tok bildet. Prøvde diverse eksponeringshakk ned og opp.

Det ene(-verdier) ble sånn som dette, og stilte jeg opp (+verdier) ble det alt for lyst og utbrent sol..

Mye å ta hensyn til for en idealist og noob, hehe..

 

Trodde ikke jeg måtte croppe vekk så mye, da jeg syns de skyggene i havet fra støtta var litt "viktig" i bildet..

Men om du vil, orker og gidder; gjerne prøv på dette bildet du. :roll:

Skjev horisont trodde jeg ikke det var. Hmm, må se å det..

 

Forresten er det djevelsk med elg her, bare ikke så ofte nede i hamna..

Lenke til kommentar
I et tilfelle som dette tror jeg det ville vært bedre å ikke ta bildet. Eventuellt brukt et gradert gråtone filter. Har prøvd på meg sånne bilder selv, undereksponerte. Syns selv ikke det funker noe særlig.

FY *slår fredderen med opprullet aftenposten*

 

Man skal da alltid ta bildet, en luksus man har med den fallene prisen på lagringsplass og det at vi jobber digitalt.

 

post-147000-1232907751_thumb.jpg

 

Vet ikke om croppen ble "Bedre" men den ble annerledes...

Lyste opp steinen på moloen litt, ser at det gidde mye støy men jeg beholdt det lyst for å vise hva jeg ville prøvd.

 

De små lyse prikkene ja... Det var det første jeg tenkte når du sa der var en mollo, jeg antar der ikke er lys alla gatelys så for å da lage en linje som vises av den molloen så tenkte jeg at disse hvite prikkene kunne illustrer hvor DU satt ut masse sånn stearin fakler eller noe av den dur.

 

Dette er ett typisk motiv hvor du bør ta forsjellige eksponeringer på stativ for å kunne jukse dem sammen i photoshop senere.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skal la være å svare fredderen. Passelig uenig med hans utspill der, jeg òg.

 

Men takk jimdidr. Ikke lett å vite hvordan det skal bli best mulig, og takk for ditt bidrag, ble adskillig mindre støy på din lyse versjon enn når jeg prøvde det samme.

Ikke helt med på den lys på steinene-tanken, men skjønner idèen :ph34r:

 

Har forresten en mulighet på Pentaxen å ta undereksponert,nøytral og overeksponert i en sleng, men har ikke rette photoshop for å få smeltet sammen et evt slikt resultat. Må ha CS3 eller 4 da om jeg ikke tar helt feil. (har lett på div forum)

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skal la være å svare fredderen. Passelig uenig med hans utspill der, jeg òg.

 

Men takk jimdidr. Ikke lett å vite hvordan det skal bli best mulig, og takk for ditt bidrag, ble adskillig mindre støy på din lyse versjon enn når jeg prøvde det samme.

Ikke helt med på den lys på steinene-tanken, men skjønner idèen :ph34r:

 

Har forresten en mulighet på Pentaxen å ta undereksponert,nøytral og overeksponert i en sleng, men har ikke rette photoshop for å få smeltet sammen et evt slikt resultat. Må ha CS3 eller 4 da om jeg ikke tar helt feil. (har lett på div forum)

Siden jeg var slem med deg så kan jo jeg hjelpe deg litt. Hvilken photoshop har du?

Lenke til kommentar
Siden jeg var slem med deg så kan jo jeg hjelpe deg litt. Hvilken photoshop har du?

 

Du var ikke slem, du hadde bare feil... veldig :D (ELLER idelogiske forsjeller på gang.)

 

Larsenio: Ikke noe galt i å få hjelp...

 

Ett hvert bilderedigeringsprogram som jobber med Lag og har en eraser tool, burde da funke her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...