Gå til innhold

Kamera til "vanlig" bruk med god zoom


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nå tenkt å bytte ut mitt gamle kamera og etter litt lesing på formumet har jeg kommet frem til noen kandidater, men er fortsatt åpen for forslag.

 

Jeg vil ha et kamera som kan ta gode bilder, zoome inn på ting uten at det blir kornete og ta bilde av feks en bro uten å måtte stå for langt unna. Har lurt litt på Lumix LX3, men jeg kommer ikke til å holde på med noe redigering eller noe sånt, bare ta bilde og legge til inn på dataen.

 

Kravene til kameraet er at det skal ha god batteritid og kunne ta bilde kjapt.

 

Alterativene mine er:

 

Panasonic lumix dmc-lx3, kr 2900, men lurer på om dette blir litt overkill for mitt bruk

Panasonic Lumix DMC-TZ5K, kr 1700, ser denne kommer i fler versoner, tz5k, tz5s, tz50s, tz5a, er det noen forskjell på disse?

Fujifilm FinePix F100fd, kr 1600

Fujifim finepix j150w, kr 950

olympus x-75, kr 650

 

Litt stort sprang i prisene her, men vil ha det kameraet som gir mest for pengene til mitt bruk.

 

Håper noen kan hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor fant du disse prisene?

Billig! ( -Eller er det uten mva? )

 

Siste bokstav i TZ5-navnet (s, k, ..) er vel bare kameraets farge; sort, krom, brun, rosa, ... , what-ever.

 

TZ5 kommer også i versjon TZ4 ( nesten like ):

http://www.dpreview.com/news/0801/08012917...sonictz4tz5.asp

 

TZ50 har en "trådløs-overførings-funksjon-ting-...", WiFi:

http://www.dpreview.com/news/0804/08041601pansonictz50.asp

 

Andre gode pek-og-klikk-kameraer:

Canon ixus 870is, 28-112mm f/2.8-..., ca. 2100,- førjulspris ( inkl. mva.) ,

Panasonic Lumix FX37, 25-125mm f/2.8-..., ca. 2000,- førjulspris ( inkl. mva.).

Test: http://www.akam.no/artikler/det_beste_julekameraet/55657

Lenke til kommentar

Bor i england, fikk de prisene fra en butikk her.

Fikk link til en test nå og har funnet ut at jeg skal gå for enten TZ5 eller Canon PowerShot SX110 IS. Så noen testbilder de hadde tatt og syns canon så best ut på de fleste, men så var panasonic bedre på noen. Heller mest mot panasonic pga at den er mindre og virker mer solid bygd, men hvis canon tar bedre bilder så må jeg nok gå for den.

 

Noen som vi lanbefale noen av disse kanditene eller har noe positivt eller negativt å si?

Lenke til kommentar

Canon sx110is har 36-360mm objektiv. Så da må du et stykke unna broen om du vil få med hele.

Trodde du ville ha et kamera med god vidvinkel? Se på spesifikasjonene.

 

VS-test:

*Canon Powershot SD880 IS (IXUS 870)

*Fujifilm FinePix F100fd

*Nikon Coolpix S710

*Panasonic Lumix DMC-FX150

*Samsung TL34 HD (NV100HD)

*Sony Cybershot DSC-W300

http://www.dpreview.com/reviews/Q408premiumgroup/

 

VS-test:

*Canon Powershot G10

*Kodak Easyshare Z8612 IS

*Nikon Coolpix P6000

*Panasonic Lumix DMC-LX3

*Ricoh Caplio R10

*Panasonic Lumix DMC-TZ5

*Canon Powershot SX110 IS

http://www.dpreview.com/reviews/Q408enthusiastgroup/

 

PS. Nesten alle moderne kameraer er raske nok, og har god/tilstrekkelig batteritid.

Lenke til kommentar

Mulig dette er et dumt spørsmål, men hvem er "best" av de to gruppene premium og entusiast som blir henvist til i posten ovenfor. Da tenker jeg altså på til mitt bruk, jeg skal ta "vanlige" feriebilder, men jeg vil at de skal være gode. Jeg kommer ikke til å redigere/behandle bildene eller noe etterpå og vil ha et kamera hvor jeg kan zoome inn på ting og f.eks ta bilde av en bro uten å gå for langt unna (er det dette som heter vidvinkel?).

Lenke til kommentar

"Entusiast" er "best", mest avansert og trolig dyrest. Endel av dem har mulighet for helt manuelle innstillinger (ikke TZ5).

"Premium" er "nest-best". Gode pek-og-klikk-kameraer.

 

-Ja. Vidvinkel er fint om du ikke ønsker eller kan gå de nødvendige skrittene bakover for å få med hele motivet. Spesielt kjekt på trange steder, særlig innendørs.

 

Alt under ca. 40mm regnes som vidvinkel ( i 35mm filmformatet).

Rundt 50mm er ca. slik du ser med dine øyne ( forenkelt sagt ).

Her er en brennvidde-sammenligning:

http://www.tamron.com/lenses/learning_cent...-comparison.php

Klikk på "35mm Film" og dra skyvebryteren mellom f.eks. 24mm og 38mm, så ser du selv forskjellen.

-24mm gir 84 grader synsvinkel, 38mm gir 59 grader synsvinkel.

 

Om jeg forstår deg rett, så ønsker du et kamera med vidvinkel, som er enkelt i bruk, og som tar gode bilder. ( Og du trenger ikke helt manuelle innstillinger og opptak i RAW-format. )

 

* Om du også trenger tele ( kunne ta bilde av noe langt borte ("kikkert")), så velger du Panasonic Lumix TZ5 (28-280mm). Det har ikke like lysterkt objektiv som de andre her.

* Om du ikke trenger så mye tele, og klarer deg med 28mm vidvinkel, så kikk på Canon IXUS 870is (28-112mm).

* Om du tenger enda mer vidvinkel, se på Panasonic Lumix FX37 (25-125mm). (=Leica C-Lux3)

* Om du trenger enda-enda mer vidvinkel og ikke tele, bør Panasonic Lumix LX3 (24-60mm) vurderes. Til den kan du også få ekstra vidvinkelobjektiv til å sette på ( gjør objektivet om til ca. 18-45mm! ).

 

Bruk brennviddesammenligningsverktøyet (puh! -langt ord!) over til å se hva du trenger.

 

Vær klar over at jo større zoom område er, jo flere kompromisser må produsenten/konstruktøren ta.

Det er enklere å lage et godt objektiv med ingen eller en kort zoom, enn med en lang zoom.

 

Om jeg har forstått ditt behov riktig (?), så bør du kikke særlig grundig på Canon IXUS 870 is og Panasonic Lumix FX37 ( FX35 (25-100mm) er også god).

De er begge enkle i bruk, tar gode bilder, har et praktisk zoomområde, er i "lommestørrelse", og er godt egnet til "vanlig bruk".

Testlink finner du i innlegg #2.

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...