Gå til innhold

Eksternt lydkort - trenger tips


de_baser

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ute etter å begynne med Reason, og har i den forstand planlagt å skaffe meg litt studioutstyr. Jeg har sett meg ut M-Audio Axiom 25 som MIDI-kontroller, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilket lydkort jeg skal kjøpe.

 

Jeg blir fortalt at eksterne lydkort er best. Er det sant? I så fall, hvilket grensesnitt bør de ha? USB? PCI? Firewire? Jeg ser etter et rimelig billig kort, pluss minus 2000 kroner. Akkurat nå er jeg ganske begeistret for KONTROL 1, da jeg er blitt fortalt at denne er god og liker ideen om dens funksjonalitet. Hva synes folk? Finnes det bedre lydkort der ute for mindre penger? Alt jeg trenger er virkelig bare tilstrekkelige innganger: MIDI, XLR og jack, i et kort som ikke vrenger og herper lyden fullstendig heller.

 

Setter stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som det ser ut nå skal jeg faktisk ikke ta opp fra mer enn en kilde alene. Ideen her er ikke hjemmestudio for innspilling-type ting, det er heller noe som å jobbe med elektronisk musikkproduksjon på egen hånd.

 

Bønne: Er det en generell regel at firewire-kort er bedre enn usb-baserte kort?

 

Satt på spissen så er behovet mitt "jeg trenger bare et eller annet å plugge lyden inn i, men det skal ikke være en rævva bare-bare-løsning heller"

Lenke til kommentar

Så lenge det er snakk om så få kanaler som du tenker her, er usb eller firewire ett fett. Du må oppi en god del fler kanaler før det er bedre med firewire.

 

Jeg har to-kanals usblydkort, 16 bit i 44 khz, det har usb 1.1 (!) og det er absolutt ikkenoe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok Mr. bønne har et poeng, og når jeg først har mulighet for det, virker det som echo Audiofire 4 blir et smart valg. Hørte litt rusk om Kontrol 1 og slikt, og av hva jeg har lest så gir audiofire et inntrykk av et solid lydkort. Dette + Axiom 25 bør være en rimelig god start. Kan noen "velsigne" dette valget, alternativt si fra om det er helt på trynet?

 

Setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...