Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen booter ikke og skjermen er svart.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en eldre pc (4år), som sluttet å boote for noen uker siden.

Du hører at vifter, og at harddiskene går, men det kommer ikke opp noe bilde og det høres ikke ut som når den fungerer. (Harddisk og cd'er jobber ikke som da.)

 

Etter mye frem og tilbake har jeg funnet ut at hvis jeg resetter cmos (med jumper på hovedkortet) så booter den fint neste gang, dog med feilmelding om manglende settinger, (F1 for å gå videre).

 

Uavhengig av om jeg går inn i biosen og lagrer nye settinger, eller ikke så er det akkurat samme problem neste gang jeg forsøker å starte pc'n. Noen forslag til hva som er årsaken?

 

I utgangspunktet tenkte jeg på 'bios' batteriet, men siden en reset fungerer til neste boot?..

 

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg tror dette er samme problemet som jeg hadde. Skjedde dette etter installering av ny hardware?

 

Uansett så ville jeg prøvd å flashe/oppdatere bios. Ny biosversjon finner du på nettsiden til hovedkortet og veiledning finner du også der eller i manualen.

For å komme i gang med flashingen må du jo først resette cmos.

(Flashing av bios bør gjøres med omhu!)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har byttet cmos batteri ,men får fremdeles samme problem.

 

Booter ikke (ikke noe skjermbilde en gang) med mindre jeg ressetter cmos. Da booter den men gir en cmos feilmelding (trykk F1..). Neste gang jeg skal starte pc'n får jeg samme problem om igjen.

 

Noen flere forslag? Tenkte å bytte ut 754 hovedkortet mitt, men ikke så enkelt å skaffe lenger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...