Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kristendommen i skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HEi:)

 

på hvilken måte har kristen dommen vært med på å utforme utdanningssystemet i Norge?

 

Hvis noen kunne gi meg litt info, linker etc.. om det ville det vær kjempefint:D

 

takk :thumbup:

Her kan du vel spørre dine foreldre / besteforeldre. De kan fortelle om starten på skoledagen: En salme.

Før maten-salme, etter maten-salme, sangtimen med oppbyggelige sanger hvor Gud/Jesus er nevnt minst en gang. Norsktimen med oppbyggelige skrifter hvor Gud/Jesus er nevnt minst en gang. Geografi: Man lærer om land med stakkars folk som er uten Gudstro, men heldigvis finnes det misjonærer som kan rette opp på det.

Skolens juleavslutning som var en obligatorisk gudstjeneste, og det viktigste ; faget kristendom som fortalte hvilken flott person jesus var og hvor tragisk og mystisk hans død var. Etc, etc. . ...

 

Kristendommen har således påvirket innholdet i skolen.

Du bruker uttrykket "utdanningssystemet i Norge" - Mener du noe annet enn det jeg har skissert?

Lenke til kommentar

Kristendommen er vel grunnen til at vi har et skolesystem i Norge og i den vestlige verden.

Det startet som forberedelse til konfirmasjonen og det var fullt mulig å stryke til konfirmasjonen.

For å kunne lese i Bibelen måtte alle kunne lese. Når skolevesenet var etablert, ofte med omreisende lærere, var det naturlig å utvide pensum litt etterhvert.

 

Om konfirmasjon:

http://no.wikipedia.org/wiki/Konfirmasjon#...en_konfirmasjon

Om skolehistorie:

http://no.wikipedia.org/wiki/Skole#Norsk_skolehistorie

Lenke til kommentar
HEi:)

 

på hvilken måte har kristen dommen vært med på å utforme utdanningssystemet i Norge?

 

Hvis noen kunne gi meg litt info, linker etc.. om det ville det vær kjempefint:D

 

takk :thumbup:

Ja, alt orl sier er sant. I riktig gamle dager satt Johan Sebastian Bach og komponerte musikk. Alt han skrev var dedikert Gud. Verdens vakreste musikk! Det var utenkelig å stå for en handling som ikke var dedikert Gud.

I de mere moderne tider som jeg beskriver, var det fremdeles en samfunnsmessig tragedie å ikke klare å besvare de spørsmål man fikk til konfirmasjonen. På skolen lærte elvene latin, ursproget. Forfatteren Bjørnebo beskriver i "Jonas" et skolesystem som er ekstremt opptatt av de skolemessige prestasjonene i dette ikke-levende fag.

Skolen (kirkens?) behov var til tider i strid med familiens behov for arbeidsinnsats fra alle. Om høsten hadde derfor elevene potetferie, idag har de "høstferie". - Dette som et eksempel på hvordan noe IKKE-religiøst påvirket skolesystemet (for å styrke dine argumenter FOR).

Gødd løkk igjen. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...