Gå til innhold

Avslutte regnskap for 2008


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå har jeg akkurat gått gjennom mine vakre 30 bilag, samt bankutskrifter, fra 2008 og har prøvd å bokføre dem i Matrix økonomisystemet mitt. Har derfor nå tre spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

 

1) Jeg hadde en flyreise tur/retur mellom Budapest og Norge med Norwegian. Eneierforetak, jeg fløy ettersom jeg måtte dette med firmaet. Hvordan bokføres dette? Reisekostnad oppgavepliktig, ikke oppgavepliktig. Hvis oppgavepliktig, hva må jeg gjøre? Eller er det nok å bare registrere greia i en konto og gå videre?

 

2) Jeg tjente noen kroner gjennom reklame på internettsida mi (Google AdSense). Hvordan skal dette bokføres (kredit konto - hvilken skal brukes)? Jeg er ikke merverdiavgiftspliktig, ettersom jeg stort sett jobber med guiding (som ikke er pliktig) og i tillegg tjener jeg under 50.000.

 

3) Jeg fikk to kroner i rente på bankkontoen min. Jeg tippet på D1920 / K8050 , men har ikke peiling :)

 

Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt sent ute kanskje..

 

1. Ikke oppgavepliktig, føres som vanlig kostnad.

2. Bare bruk en standard 3000-konto, er en vanlig inntekt. Bare hold mva helt utenfor.

3. Kan bruke de kontoene ja :)

 

Lykke til. (selv om det virker som du allerede har skjønt hvordan det fungerer) :)

Endret av bvlgari
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...