Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på karakterer


Anbefalte innlegg

Jeg søkte på google etter mal til hvordan man skriver klage. Problemet er det at når jeg finner fine maler er jeg nødt til å laste dem ned på Word, noe jeg ikke har.

 

Jeg har tenkt å klage på norsk sidemål, norsk hovedmål, natur og miljøfag og musikk. Skal jeg skrive en klage for hvert fag eller skal jeg skrive de i samme klage? Jeg lurer siden jeg har sett at noen skrev hver for seg.

 

Har noen et eksempel på en klage? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok skrevet hver for seg, da du mest sannsynlig har ulike faglærere i de ulike fagene. Og du skal jo også gi en begrunnelse for hvorfor du mener du fortjener bedre, samt at du kanskje inkluderer dine tidligere resultater i faget. Det ville blitt svært rotete og uoversiktlig å ha alt dette i én klage. Jeg brukte ikke noen maler da jeg klagde, men sørget kun for å få med meg hvem klagen var til, hva jeg hadde fått i faget, hva jeg ønsket, samt en beskrivelse av mine arbeidsvaner og grunnen til at jeg mente jeg burde få bedre. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Du kan jo ta en titt på denne siden: http://elevombud.no/elev/klageveileder/

 

Det kan være en idè å spørre om begrunnelse for karakteren først.

 

Er en stund siden jeg sist klagte på en karakter, men da skrev jeg navn, kontaktinfo, faget det gjaldt, karakteren jeg klaget på, begrunnelsen på hvorfor jeg fortjente bedre karakter, osv.

 

Husk å skrive under på klagen, og skriv som om du skulle skrive til en som ikke hadde noe peiling på hva det gjelder. Det har seg nemlig slik at faglærer får lese klagen din først, og dermed bestemme om h*n vil sette deg opp eller ikke. Hvis læreren ikke setter deg opp i karakter, blir den sendt videre til en person utenfor skolen som vurderer klagen og bestemmer utfallet av den.

Lenke til kommentar

Men en ting: hvis du skal klage på terminkarakter burde du gjør det ansikt til ansikt med læreren som gav deg karakteren. Da har du sjanse til å ta med deg både de siste prøvene du har hatt og ellers innleveringer og slike dokumenter som du mener gir deg grunnlag for en annen karakter. Dessuten vil også læreren kunne forsvare seg og det har litt og si. Det er ikke bare deg det handler om, du er jo en av guden må vite hvor mange elever som den læreren har og da er det egentlig best å snakke ut om det face to face. Det er hvertfall mitt synspunkt ;)

Lenke til kommentar

Av ren nyssgjerrighet, har jeg grunnlag for en klage i engelskkarakter når læreren var der 7/18 timer og vi hadde ingen vikarer (bortsett fra en som fortalte oss vitser (på norsk). Er det da riktig at henne skal sette muntlig karakter ut fra det lille hun hadde oss, og vi gikk jo glipp av masse undervisning som kunne forbedret oss både muntlig og skriftlig. Eller har jeg feil?

Endret av Bolla29
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...