Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Valg av programfag til neste år


Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

Fagvalg

 

Det dreier seg om valget mellom Realfag og samfunnSFA. Etter at jeg satt meg ned og tok et oppgjør med meg selv, så kom det at jeg virkelig er gutt som passer meg inn i samfunnsfag, kanskje jurist passer. Selv om mange sier at det er vanskelig, det sier vel alle uansett hvilken jobb jeg vil ha, egentlig. Det vet at det kommer til å bli tøft, men hvorfor gi opp før det. Problemet er at det er generelt studiekompitanse, og da kan jeg ta realfag(og minst få 2-4 poeng), og deretter søke meg inn i jusssutdie. Men jeg er også redd for at jeg skal gjøre det dårlig i realfag, det betur jo ingen at man liksom får en 2eer + halvt poeng. Så jeg har tenkt å ta Rettslære 1( 2, neste år), Historie og filosofi, og engelsk internasjonall(kanskje) også 2P( kanskje kanskje S1) Det er veldig synd for meg at politikk og menneskerettigheter har i samme ”blokk” som Rettslære, så jeg må velge en av dem. Men da tenker jeg at da er det egentlig ikke no andre muligheter enten blir du advokat eller ikke, det er vel ikke som realfag er du har flere åpne valg. + er Psykolog generell studiekompitanse Og hvordan blir man sånn politikker\advokat ? ..Fristen er altså ikveld. Håper noen kan hjelpe meg her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fagvalg

 

Det dreier seg om valget mellom Realfag og samfunnSFA. Etter at jeg satt meg ned og tok et oppgjør med meg selv, så kom det at jeg virkelig er gutt som passer meg inn i samfunnsfag, kanskje jurist passer. Selv om mange sier at det er vanskelig, det sier vel alle uansett hvilken jobb jeg vil ha, egentlig. Det vet at det kommer til å bli tøft, men hvorfor gi opp før det. Problemet er at det er generelt studiekompitanse, og da kan jeg ta realfag(og minst få 2-4 poeng), og deretter søke meg inn i jusssutdie. Men jeg er også redd for at jeg skal gjøre det dårlig i realfag, det betur jo ingen at man liksom får en 2eer + halvt poeng. Så jeg har tenkt å ta Rettslære 1( 2, neste år), Historie og filosofi, og engelsk internasjonall(kanskje) også 2P( kanskje kanskje S1) Det er veldig synd for meg at politikk og menneskerettigheter har i samme ”blokk” som Rettslære, så jeg må velge en av dem. Men da tenker jeg at da er det egentlig ikke no andre muligheter enten blir du advokat eller ikke, det er vel ikke som realfag er du har flere åpne valg. + er Psykolog generell studiekompitanse Og hvordan blir man sånn politikker\advokat ? ..Fristen er altså ikveld. Håper noen kan hjelpe meg her.

 

veldig kronglete skrevet, men ok.

Jusstudiet har sånn sett ingen krav utenom generel studiekompetanse, men om du velger samfunnsfag med for eksempel rettslære gir jo dette et bedre grunnlag enn foreksempel fysikk når det gjelder det studiet.

Det du må tenke på er at det tross alt er tre år til og at det er store muligheter for at du ombestemmer deg for hva du vil videre.

Real eller samfunn: du har mange muligheter uansett, valge du gjør må bli gjort kun etter hva du føler at du vil velge videre.

Jeg hadde det samme dilemaet men valgte å gå for realfag, ikke fordi jeg ikke sliter nok i matte og naturfag fra før men fordi jeg syntes det er utrolig interessant og om det er noe jeg vil bruke mye tid på å jobbe med måtte det være det.

Studiepoengene syntes jeg du skal bry deg lite om men det er viktig å tenke på at alene er ikke (spesiell) studiekompetanse mye verdt, karakterene må holde mål også.

Om du har potensiale til å få gode karakterer kan du velge fritt

Lenke til kommentar

Anbefaler virkelig rettslære. Bortsett fra matte 1p, er det det enkleste faget jeg har hatt (kanskje fordi det også er det mest interessante?). Har også Internasjonal engelsk. Joda, vi lærer om matkulturene i forskjellige land, men å snakke bedre engelsk jobber vi ikke så mye med. Uansett, for meg et enkelt fag (om du kan engelsk sånn nogenlunde er dette et easy peasy fag uten alt for mye jobbing)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...