Hagforce Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 (endret) Heisann Jeg trenger litt hjelp her. Har en gammel HP Omnibook XE2 (P3500Mhz med 128Mb RAM) med Silicon Motion Lynx skjermkort. Vil ha inn en meget kjapp distro på denne, skal brukes som surfe PC. Men ser ut til at skjermkortet byr på problemer for ofte etter installasjon av Linux starter PC bare opp i terminal. Kom med forslag til lett distro med støtte for min PC Endret 18. januar 2009 av Hagforce
Smif Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 Kommer litt ann på hvor stødig du er med linux. Men kan anbefale arch eller kanskje DSL. Egentlig hvilken som helst av de DIY distroene. Arch/debian/slack/gentoo. Men disse krever litt mer tålmodighet og jobbing. Også kan det være lurt å ikke bruke Gnome eller KDE, men heller *box eller kanskje xfce.
haalo Skrevet 17. januar 2009 Skrevet 17. januar 2009 IceWM er vel gjerne en bedre idé enn *box, da standardoppsettet ser og oppfører seg veldig lignende Windows 95.
Hagforce Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Skrevet 17. januar 2009 Takker for tips. For å utdype litt, må være lett å installere, samt klart for gamle maskiner og ikke noe som må slankes. Eneste jeg trenger er multimedie støtte for web tv, og Opera/FF
Smif Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Du kan jo prøve xubuntu, dette er en meget enkel distro og litt mindre krevende enn mange andre. Jeg kommer ikke i farten på noen andre ferdig-ut-av-boksen distroer som kjører på gamle maskiner.
cyclo Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Tror nok xubuntu er litt for kraftig kost for den laptopen som nevnes...
Smif Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 (endret) Tror nok xubuntu er litt for kraftig kost for den laptopen som nevnes... Ja, men vet du om noen andre "ferdig"-distroer som er mer lettdrevet? Edit: Ja, jeg gjør Du kan prøve Chakra. Dette er Arch Linux pakka inn i KDE og med en del ferdiginstallerte programmer, og viktigst, et meget enkel installasjonsprogram. Dette er dog en alpha1 versjon, men det lille jeg testet den var det stabilt. Endret 18. januar 2009 av Smif
olear Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Glem GTK2 og Qt. Bruk f.eks Fluxbox med Firefox-gtk1 eller Opera-static.
GunnarK Skrevet 18. januar 2009 Skrevet 18. januar 2009 Skal du ha noe som er lett å kjøre og med ikke mer enn 128Mb ram, vil jeg anbefale Debian Installer debian men netbootCD, legg deretter til GUI og programmer manuelt. Etter du har installert og er inne i terminal: $su # apt-get install xserver-xorg-core xorg # apt-get install xdm #apt-get install fluxbox #apt-get install firefox installerer iceweasel nettleser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå