Gå til innhold

[Løst]Overklokking av cpu, gpu og minne


Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg vurderer og overklokke min cpu amd athlon 64+ 3500+

men jeg finner ikke noe i bios'n angående overklokking, antaglivis pga det møkka hovedkortet jeg kjøpte (måtte bare ha en pc der og da, så tok bare hva jeg fant i butikken)

Cpu:

amd athlon 64+ 3500+ coreVoltage 1.280-1.3V

Core Speed 2200.Mhz

Multiplier x11.0

Bus Speed 200mhz

HT Link 1000 mhz

på gamle pc'en kunne jeg stille på multiplier i bios'n, men det går ikke her, forslag?

bios:

Award BIOS type Phoenix - Award WorkstationBIOS v6.00PG

Dmi Bios Versjon: v1.6

 

Hovedkort: MSI K9VGM Chipset: K8M890CE

 

minne: DDR2 pc2-5300 (333mhz, mener han som jeg kjøpte den av sa dette var 700 mhz elns) kan dette stemme?

 

Gpu: er overklokket max og holder stabilt 45C, er dette for mye? eller funker det? er et geforce 8500gt

 

som sagt, dette er bare en pc jeg trengte asap da den gamle røk, og som lærling hadde jeg ikke akkurat allværdens med penger.

 

men spørsmålet er, er det någe måte og få overklokka cpu'n någen hundre Mz og at det blir stabilt? siden jeg ikke har noe i bios angående overklokkingen. hørt at amd er veldig ustabilt med overklokking.

 

minne, går det og overklokke minne? eventuelt kan jeg finne ut mer info om dere trenger det for og gi noen gode tips?

 

trenger ikke noe svar angående at jeg må kjøpe ny pc for at denne suger elns, for jeg klarer fint og spille dem spilla jeg spiller.

 

tusen takk for eventuelle svar ;)

sry for et litt rotete innlegg :(

Endret av heggheim1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å overklokke minnet er også noe man normalt gjør fra BIOS. Enkelte hovedkortprodusenter lar deg overklokke både CPU og minne fra f.eks. Windows, du kan finne slike program på hjemmesiden til hovedkortprodusenten. I og med at du sier at det ikke er noen slike valg i BIOS så regner jeg med at du har en BIOS som ikke lar seg overklokke. Du kan alltids prøve å flashe til en ny BIOS, denne finner du også på produsentens hjemmeside.

 

Tok en kikk hos MSI og det ser ut som om det i alle fall skal la seg gjøre å overklokke prosessoren din. Se i manualen angående å øke FSB...

Lenke til kommentar

hovedkort : 25 grader

Cpu: 27-30 grader

Aux: 28-30 grader

Gpu: 42-48 (over lengre tid med spilling)

WDC: 39 grader

seagate: 25 grader

 

kjøling: kun standar vifte på cpu, standar skjermkort vifte, psu'n.

 

cpu'n ligger på 2.5 ghz nå^^

Endret av heggheim1
Lenke til kommentar

Høres meget bra ut.

 

Hvis du bruker et program for å måle temperatur (Speedfan f.eks.) og et program for å sette CPU'en under press (Orthos) så får du se om du har noe slingringsmonn på klokkinga.

 

Etter en 5-10 minutter med orthos bør du ikke gå noe særlig over 60 grader på CPU. Hvis du fortsatt ligger lavt på temperaturen kan du sikkert øke litt mer. Har du muligheten til å øke spenningen på cpu (vCore)?

 

Hadde vært interessant å se hvor langt du kan tyne den...har en slik liggende selv som jeg ikke har fått prøvd å klokke noe særlig.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg kan øke spenningen på vCore, men om jeg klokker pc'en noe mer nå, så får jeg ikke reboot'et pc'en, hehe. kommer bare halveis så restarter den seg, nå har jeg tatt 2 cpu stress test med orthos, inkludert msn, everest home edition, winamp, og speedfan på.

 

dvs overklokking av cpu eller minne, så vil den ikke reboote skikkelig

første testen var cpu aldri over 36 grader, core var over 40

og andre testen var cpu'n aldri over 37 grader

post-67987-1232294372_thumb.jpg

post-67987-1232294388_thumb.jpg

Endret av heggheim1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...