Gå til innhold

Kompakt eller speilrefleks, kjøpe kamera


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe meg speilreflekskamera eller kompakt. Det jeg er ute etter er mulighet til å justere fokusen manuelt, bra dybde i bildet, LiveView (som er på alle kompakt, men ikke alle speilrefleks), rask oppstart og at det tar bilde kjapt, god blender (?, er det det som regulerer hvor mye lys du får inn?), gjerne en del manuelle funksjoner, bra optisk zoom og bra fargegjengivelse.

 

Grunnen til at jeg er usikker på å skaffe meg speilrefleks som som regel møter alle disse kvalifikasjonene er at de er så store og lite praktisk å ha med seg på reiser hvor man er mye i bevegelse.

 

Er det noen kompaktkameraer som møter disse kravene, hvilke kan anbefales i såfall? Om det blir for dyrt så får jeg bare tåle speilreflekskameraet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En D40 med kit-objektiv er et lite, lett og kompakt kamera. Med SB-400 blitz (eller den innebygde) til innendørsbruk er det ikke rare greiene å drasse rundt på.

 

Koster jo en slikk og ingenting på bruktmarkedet. Så kan du jo selge den hvis det ikke passer for deg. Pluss at det gir en MYE høyere bildekvalitet enn kompaktkamera.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
Den har ikke liveview. Hvis det er viktig at liveview skal fungere som på kompaktkamera så er det bare Sony A300/350 som tilbyr det. Er du så sikker på at liveview betyr så mye for deg? Isåfall, hvorfor?

Det betyr kanskje ikke så veldig mye.

 

Men jeg får ikke noe kompaktkamera med de funksjonene jeg nevnte? Jeg har lyst på muligheten til å bare ha kameraet i lomma, men om det går hardt utover kvaliteten må jeg kanskje gå for speilrefleks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...