Gå til innhold

[Løst]Bærbar til oppgaveskriving

gorber

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg skal i vår skrive en større oppgave, type masteravhandling på rundt om 100 sider :cry:

Nå, rett før start oppdager jeg at vår trofaste Lenovo R60 har brukket et ben. Denne skaden gjør at jeg ikke kan bære maskinen frem og tilbake til skolen, men ellers fungerer den godt.

Jeg trenger derfor råd om ny bærbar. Kriteriene er som følger: Lett, billig, godt/stort tastatur, god skjerm og gjerne Office 2007 inkludert. Maks pris cirka 8000,- Jeg kunne tenkt meg en mac, men det blir litt dyrt i denne omgangen.

Noen tips?

Endret av gorber
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Jeg skal i vår skrive en større oppgave, type masteravhandling på rundt om 100 sider :cry:

Nå, rett før start oppdager jeg at vår trofaste Lenovo R60 har brukket et ben. Denne skaden gjør at jeg ikke kan bære maskinen frem og tilbake til skolen, men ellers fungerer den godt.

Jeg trenger derfor råd om ny bærbar. Kriteriene er som følger: Lett, billig, godt/stort tastatur, god skjerm og gjerne Office 2007 inkludert. Maks pris cirka 8000,- Jeg kunne tenkt meg en mac, men det blir litt dyrt i denne omgangen.

Noen tips?

Hva med en Dell Inspiron 1525? Er ikke spes lett (2,7 kg) men det er jo vanskelig om du skal ha stort tastatur og stor skjerm. Fra 4590,- og du kan selv guffe den opp med office og evt bedre spesifikasjoner. Sjekk dell.no

Skrevet

Jeg ville gått for en solid businessmaskin for skriving av masteroppgave, jeg har gjort det samme selv. Jeg foreslår at du går til anskaffelse av en ny Lenovo-venn.

Om du kan vente til 21.januar, vil jeg foreslå Lenovo SL400.

Som alle Lenovoer har den et godt tastatur og en god skjerm, 2,5 kg er ikke for tungt. Kvalitet til en meget god pris.

Hos Studentlisens får du rimelig Office.

Skrevet

Takk for svar.

SL400 virker ok, men jeg er litt redd den blir litt liten. Jeg er endel plaget med senebetennelse, så det er greit med litt størrelse på tastatur. Vekt betyr ikke så mye, men vi bør holde oss under 3 kilo.

I tillegg kan det være greit å kjøpe en maskin som jeg kan bruke etter at oppgaven er skrevet om 5 måneder. Derfor tenkte jeg kanskje på Acer Aspire 5930

Skrevet (endret)
Takk for svar.

SL400 virker ok, men jeg er litt redd den blir litt liten. Jeg er endel plaget med senebetennelse, så det er greit med litt størrelse på tastatur. Vekt betyr ikke så mye, men vi bør holde oss under 3 kilo.

I tillegg kan det være greit å kjøpe en maskin som jeg kan bruke etter at oppgaven er skrevet om 5 måneder. Derfor tenkte jeg kanskje på Acer Aspire 5930

Hva med mitt forslag? Med ditt budsjett vil jo de fleste maskiner være brukbare. Fordelen med Dell evt Zepto er jo at du kan bygge dem som du vil. Hive innpå mer ram, evt velge bedre grafikkort, osv. Ellers vil jeg også ha gått for en 15,4" for lengre tekster. Har endel erfaringer med lange tekster sjøl, og jeg synes jo større skjerm jo bedre, i så måte. Aceren ser grei ut den, men jeg ville gått for 4gb ram om jeg skulle kjøpt ny maskin nå

Endret av sampaka
Skrevet
Hva med mitt forslag? Med ditt budsjett vil jo de fleste maskiner være brukbare. Fordelen med Dell evt Zepto er jo at du kan bygge dem som du vil. Hive innpå mer ram, evt velge bedre grafikkort, osv. Ellers vil jeg også ha gått for en 15,4" for lengre tekster. Har endel erfaringer med lange tekster sjøl, og jeg synes jo større skjerm jo bedre, i så måte. Aceren ser grei ut den, men jeg ville gått for 4gb ram om jeg skulle kjøpt ny maskin nå

Ja, jeg ville nok klart meg med denne toshiba'en men jeg liker kvalitet. I tillegg er jeg helt enig i dette med 15,4 tommer skjerm.

Jeg er litt skeptisk til Dell, det er sikkert ingenting, men jeg har litt sånn "Opel-følelse" rundt den leverandøren.

3- eller 4 gb ram, har det noe å si? Eventuelt er det mye pes å installere 1 gb mer i Aceren?

Skrevet

Ehhhh...Opel-følelse? Sorry, men den tok jeg ikke. Har ihvertfall hatt en Dell inspiron i 2,5 år og fordelen med den var at jeg kunne velge bedre grafikkort og 2 gb minne for litt ekstra, da det stort sett var vanlig med integrert grafikk og 1gb minne. Har vært storfornøyd med den. Hvorvidt det er pes å sette inn mer minne, aner jeg ikke, da jeg ikke har kunnskaper nok til å i det hele tatt tenke på å åpne maskinen. Jeg vil ihvertfall tro at du får maskiner med 4gb til den prisen. Om du merker noe forskjell nå vet jeg ikke, men det kan jo være greit å kjøpe noe som holder i noen år.

Skrevet

det er ingen poeng i og ha mer enn 3 gb minne for du får ikke utnyttet mer med et 32 bit os som eg rekner med du skal gå for på en "skrivebærbar" selv om du setter inn 4 gb så får ikke maskinen utnyttet det om du ikke har et 64 bit os.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=361629

denne kunne kanskje vært aktuell? det er en veldig bra pc til det du beskriver du skal bruke den til.

Skrevet

Det med "opel-følelse" er nok ingenting, bare en rar ting i hodet mitt. Følelsen gjelder for så vidt HP også :blush:

Jeg ser ingen øyeblikkelige argumenter for å kjøpe et 64 bits OS, siden en bærbar til under 8000 ikke kan kjøre spill som krever 64-bit uansett.

Når vi snakker om 4 gb ram, så er det jo denne hos Elprice. Ser ut som mye likt av 5930, bare 17" skjerm og litt annet.

Skrevet

Da har jeg mer eller mindre impulskjøpt en Macbook. Det ble langt over budsjett, men jeg tror jeg blir fornøyd.

Men jeg bør vel ta på meg en flammesikker drakt :whistle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...