Gå til innhold

Eee 900 Linux problemer


Anbefalte innlegg

Her er det en ny Linux bruker som ikke er helt fornøyd. Etter flere anbefalinger kjøpte jeg Asus eee900 med Linux rett før jul. Det første problemet jeg oppdaget og som jeg fortsatt ikke har løst, er avspilling av video over nettet i firefox. F.eks filmtrailere på Filmweb.no. Jeg har brukt forskjellige fora i forsøket på å få det rettet opp. Bl.a eeeuser.com. Etter å ha lest en del på dette forumet bestemte jeg meg for å forsøke ubuntu 8.10. og instalere den via minnestikk som jeg opprettet på en annen maskin. Brukte oppskriften fra pendrivelinux.com, og selve prossesen gikk uten feilmeldinger. Når jeg prøver å bruke den ved oppstart på eee maskinen, får jeg meldingen om at det ikke finnes OS på den. Har ikke ubegrenset med tid til å lese meg opp og er dermed iferd med å gi litt opp. Tror Komplett har utvidet returrett ifb med julen til den 15. jan som jeg har lyst til å bruke om jeg ikke finner noen løsning i løpet av de neste dagene. Noen ideer på hva jeg gjør feil eller hva som er feil. Forslag til løsning tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at jeg misforstår deg, så beklager om det er tilfellet. Men har du sjekket at instillingene i bios er satt tilbake slik at den booter fra HDD og ikke fra minnepennen? På min 1000H så forandret den seg autmatisk tilbake, men kan jo være verdt og sjekke om det ikke har skjedd.

 

Kan også anbefale UbuntuEEE. Den er tilpasset EEE maskinen slik at alt funker "out-of-the-box". Det er hvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar

Når du installerer Ubuntu eee fra en minnepenn vil denne legge seg som harddisk 1 og prøve å boote fra denne.

Når GRUB starter trykker du esc for å komme i menyen deretter e på den linjen som skal startes og forandre fra 0,0 til 1,0(hvis jeg ikke husker feil).

Når du har fått bootet åpner du terminalen og skriver "sudo gedit /boot/grub/menu.lst" gå ned til linjen som stemmer med den du forandret under oppstart og forandre denne tilsvarende.

Lagre fila og det skal bli greit å starte maskina.

 

Når det gjelder film i firefox må du installere plugin, f.eks m-player plugin.

Samt codecer.

 

"sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras" for codecer

 

"sudo apt-get install mozilla-mplayer"

 

Alle kommandoer uten "

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som om Firefox 2.0 og Mplayer plugin (alias Mediaplayer) på default Xandros-linux takler formatet på filmweb.no.

 

Har lyd men ikke bilde når jeg prøver på min 900.

 

På nyere Linux installasjoner (Fedora 10, nyere Ubuntu også tipper jeg), ser det ut som om Firefox kan spille av trailere OK. Antar at det skyldes nyere versjon av Mplayer, som er angitt som video plugin i Firefox.

 

Har forsøkt Eeebuntu "NetBook Respin, NBR" (Eeebuntu NBR versjon 1 basert på Ubuntu 8.04 fra april i fjor).

Bruker "Unetbootin" programmet, riktignok i Windows , til å installere Eeebuntu NBR LiveCD fra "ISO image" hentet fra EEEbuntus hjemmeside til en memory stick re-formatert til FAT32.

 

Har brukt F2 til å gå inn i BIOS og sette bootrekkefølge ved oppstart av 900.

 

Når jeg booter og har USBsticken plugget inn trykker jeg ESC-tasten ved første bootskjermbilde og kan velge USB fra listen over "disker" som dukker opp.

Da bootes Eeebuntu NBR opp som en "LiveCD" og kjører på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Når du installerer Ubuntu eee fra en minnepenn vil denne legge seg som harddisk 1 og prøve å boote fra denne.

Når GRUB starter trykker du esc for å komme i menyen deretter e på den linjen som skal startes og forandre fra 0,0 til 1,0(hvis jeg ikke husker feil).

Når du har fått bootet åpner du terminalen og skriver "sudo gedit /boot/grub/menu.lst" gå ned til linjen som stemmer med den du forandret under oppstart og forandre denne tilsvarende.

Lagre fila og det skal bli greit å starte maskina.

 

Når det gjelder film i firefox må du installere plugin, f.eks m-player plugin.

Samt codecer.

 

"sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras" for codecer

 

"sudo apt-get install mozilla-mplayer"

 

Alle kommandoer uten "

 

Da har jeg kommet så langt at jeg fikk startet opp via minnepinne. Ubuntu-eee var lekkert og bla. trailer fungerte med en gang så jeg bestemte meg for å instalere. Alt dette virket helt greit inntil jeg skulle restarte. Jeg fjernet minnepinnen men fikk feilmelding om selected disk not exsist. Jeg startet så opp igjen med minnepinnen. Det gikk greit. Så gikk jeg inn å kikket på det du nevner ovenfor. Hvis jeg ser på rett plass så står alle 3 valgene på 1.0. Tenkte jeg kanskje skulle instalere en gang til i tilfelle jeg hadde gjort noen feil valg ved instaleringen. Valget instalere er nå borte naturlig nok. Tips på hva som kan være feil? Hvordan kan jeg instalere på nytt?

Lenke til kommentar

Du trenger neppe installere på nytt. Prøv heller en reinstall av grub. Det er fort gjort, og vil sansynligvis løse problemet ditt.

 

Her er fremgangsmåten:

grub
root (hd0,0)
setup (hd0)
quit

Her har jeg antatt at du har installert til første partisjon på den interne disken. Dersom dette ikke stemmer må du endre så det blir riktig. hd0,0 peker til disk 1, partisjon 2. hd0,1 peker til partisjon 2 osv.

Lenke til kommentar
Du trenger neppe installere på nytt. Prøv heller en reinstall av grub. Det er fort gjort, og vil sansynligvis løse problemet ditt.

 

Her er fremgangsmåten:

grub
root (hd0,0)
setup (hd0)
quit

Her har jeg antatt at du har installert til første partisjon på den interne disken. Dersom dette ikke stemmer må du endre så det blir riktig. hd0,0 peker til disk 1, partisjon 2. hd0,1 peker til partisjon 2 osv.

Endret av Skoglyvideo
Lenke til kommentar

Da er jeg fornøyd. ubuntu-eee er oppe å går uten problemer. Iforholdtil det jeg har lest i denne tråden og andre tråder er det noen få kommentarer.

 

Brukte litt tid på å finne terminalen, da jeg var vant til ctrl+alt+t fra den orginale distroen. Fant den til slutt via et forum som beskrev at det lå under "Tilbehør" (eng:Assoseries).

 

Når jeg fant terminalen, klarte jeg til slutt å følge oppskriften til -M Power- (innspillet fra -anders iver- gjorde at jeg skjønte poenget med 0,0 og 1,0) for å forandre på GRUB. Eneste forskjell var at jeg måtte forandre fra 1.0 til 0,0. Slet også litt med passordet i terminalen. Trodde først passordet ikke ble registrert, da curseren ikke beveget seg når jeg tastet passordet.Det er lett å forsøke noe annet å taste litt for mange taster når ting ikke oppfører seg som forventet.

 

Nevnte i går webcameraet som ikke virket. Det var blitt disablet i bios. Det var bare å enable igjen så funket det. Fant det tipset i en annen tråd.

 

Klarte til og med å få det geniale Spotify til å funke igjennom Wine i dag.

 

Takk for alle innspill. :new_woot:

 

post-73097-1231960822_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...