Gå til innhold

16:9 vs. 16:10

morknudsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg hva som er bakgrunnen for denne endringen på PC-skjermer? Tidligere var vel de fleste 16:10, mens nå er de blitt 16:9

Hva har dette å si for feks. oppløsning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

16:10 tror jeg ikke at jeg har hørt om engang. kan umulig være stor forskjell.

ting vil jo se rart ut da hvis du feks spiller av en 16:9 film, videoredigering kan bli galt også siden de fleste skjermer viser 16:9

Endret av simster
Skrevet
Oppløsningen i 16:10 er vel bredere en 16:9...

Wikipedia

Joa, men bla. komplett selger skjermer med 24,1" med 1920*1200 mens ordinære 24" skjermer i 16:9 har 1920x1080

Min "gamle" 24" har 1920*1200 og er 16:10

Skrevet

16:10 har da vært standard for dataskjermer ganske lenge? Syns hvertfall 16:10 er best til PC-bruk, det gjør ikke noe å ha litt mer i høyden.

Skrevet

Jeg følte for å regne litt på arealet, og jeg ble litt overrasket. På en 24" skjerm, er arealet henholdsvis ca 259 og 246 kvadrattommer på skjermer som er i formatene16:10 og 16:9. Litt mer nøyaktig snakker vi om 12,75 kv.tommer. En 24" skjerm i 16:10-format er 12,71 tommer høy, så man mister tilsvarende en tomme av siden på skjermen dersom man går over til "TV-formatet". Det er jo faktisk en god del.

Skrevet (endret)
Jeg følte for å regne litt på arealet, og jeg ble litt overrasket. På en 24" skjerm, er arealet henholdsvis ca 259 og 246 kvadrattommer på skjermer som er i formatene16:10 og 16:9. Litt mer nøyaktig snakker vi om 12,75 kv.tommer. En 24" skjerm i 16:10-format er 12,71 tommer høy, så man mister tilsvarende en tomme av siden på skjermen dersom man går over til "TV-formatet". Det er jo faktisk en god del.

Så konklusjonen er at man burde velge 16:10 over 16:9 any day, siden det gir nesten 13 kvadrattommer ekstra skjermflate? :)

Edit: byttet ut neste med nesten

Endret av Myron
Skrevet

Så konklusjonen er at man burde velge 16:10 over 16:9 any day, siden det gir nesten 13 kvadrattommer ekstra skjermflate? :)

Edit: byttet ut neste med nesten

Eller 4:3 som jeg alltid leter etter men som begynner å bli dyrt :(

Skrevet
Eller 4:3 som jeg alltid leter etter men som begynner å bli dyrt :(

Jeg vet.

Det er billigere å produsere skjermer i bredformat... :(

Selv sitter jeg på en lacie photonvision II - 20 tommer i 4:3.

Den begynner å bli gammel, men funker som fy!

Begynner dog å sikle litt etter 24/26" i dualscreen-oppsett.

Vi får se hvor langt pengene rekker.

Skrevet
Skal du noensinne selge skjermen din må du si i fra.

Skal aldri selge den skjermen! :)

Angrer bittert på at jeg ikke kjøpte fler da jeg hadde muligheten, men de var ganske dyre på den tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...