Gå til innhold

Mystisk problem med tastatur på en hp pc


Anbefalte innlegg

har en hp bærbar pc hjemme som jeg la til side pga den ikke fungerte. så kom jeg på her tidligere i uka eg jeg skulle prøve å fikse den. pcen er en hp zt3450ea som faren min kjøpte på en tilbud i gjennom jobben for 3-5 år siden.

 

problmet er enter tasten på tastaturet. når jeg starten opp kommer den en syk pipe lyd som går hele tiden gjennom bios, som jeg antar kommer pga at en tast på tastaturet på pcen trykker hele tiden.

 

når jeg er innpå pcen så trykker den automatisk enter hele tiden, men helt plutselig så slutter den å trykke og så fungerer ikke enter tasten lengre. av og til så er den som skrevet ovenfor men, plutselig funker det som det skal for en liten stund.

 

jeg tok i dag ut tastaturet av den som var kun to skruer under pcen og satt det in igjen , men den fortsatte likevell som beskrevet tidligere.

 

tror ikke det kan ha noe med virus å gjøre pga jeg tror den var nettopp formatert før den ble satt til side.

 

er tastaturet ødelagt tror dere? tror det kan bli veldig vanskelig å få tak i nytt, har sitt på ebay men der var det kun til usa tastatur hvor tastnene står helt andre plasser.

 

noen som vet hva jeg kan gjøre med dette? synd at pcen bare skal ligge der å slenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nok tro at det er veldig enkelt å løse, mest sansynlig så har "fjæringa" i tasten sklidd ut av sporet sitt. Under tasten befinner det seg to små plastbiter som får tasten til å sitte, og returnere etter du har trykki på den. Du tar bare en liten skrutrekker, og plasserer den lett på kanten av tasten neders, fra skjermen. Så legger du lett trykk på trekkeren så tasten smetter av. Hvis noen av disse delene er knekt, så tar du enten noen fra en annen tast du ikke bruker så mye, og setter under "Enter".

 

Skal ikke si noe 100% sikkert, men regner med at det er dette som er problemet, og uansett hvis du må kjøpe et nytt, så gjør det ikke noe om du mislykkes :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg vil nok tro at det er veldig enkelt å løse, mest sansynlig så har "fjæringa" i tasten sklidd ut av sporet sitt. Under tasten befinner det seg to små plastbiter som får tasten til å sitte, og returnere etter du har trykki på den. Du tar bare en liten skrutrekker, og plasserer den lett på kanten av tasten neders, fra skjermen. Så legger du lett trykk på trekkeren så tasten smetter av. Hvis noen av disse delene er knekt, så tar du enten noen fra en annen tast du ikke bruker så mye, og setter under "Enter".

 

Skal ikke si noe 100% sikkert, men regner med at det er dette som er problemet, og uansett hvis du må kjøpe et nytt, så gjør det ikke noe om du mislykkes :)

 

Lykke til!

takk for svar :) håper det kun er noe så lite som skal til for å få den til å fungere. skal prøve nå eller i morgen for se hva jeg gidder.

Lenke til kommentar

Ta tastaturet helt av, altså trekk ut den flatledningen som kobler den til pcen.

 

Det er mest sannsynlig en liten lås på kontakten på pcen du må vri eller trekke opp før du kan ta ut ledningen.

 

Når den er vekk vet du om tastaturet er defekt eller ikke.

For fortsetter den pipelyden er det ikke tastaturet, men kan feks være en av museknappene, eller plate hvis det er noe sånt på pcen.

Lenke til kommentar
Ta tastaturet helt av, altså trekk ut den flatledningen som kobler den til pcen.

 

Det er mest sannsynlig en liten lås på kontakten på pcen du må vri eller trekke opp før du kan ta ut ledningen.

 

Når den er vekk vet du om tastaturet er defekt eller ikke.

For fortsetter den pipelyden er det ikke tastaturet, men kan feks være en av museknappene, eller plate hvis det er noe sånt på pcen.

jeg prøvde nå uten tastauret og da kom det ingen pipelyd og det fungerte normalt, så da er det nokk tastaturet. er det på noen måte mulig å reparere tastauret eller bør jeg heller bare få tak i et usb tastatur?

Lenke til kommentar
skal de hvite tingene som holder knappen stå om dere sjønner hva jeg mener i spenn liksom. mine ligger bare helt flate,skal det være slik? isåfall fungerte det ikke.

 

Nei, de skal stå på kryss over hverandre, men når du tar de ut, ligger de flate. Bare prøv deg frem, brukte ganske lang tid første gang! Men de skal ned i noen spor, og du ser det med en gang det sitter riktig :)

 

Du ka jo prøve med usb tastatur, men ville nok gjort dette uansett, sparer litt på det:P

 

Skjekk forresten om tasten funker nå som den er av, bare ved å trykke på den gummi delen som sitter under...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...