Gå til innhold

HTPC til streaming fra server (Video)


Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Setter pris på om noen ville tatt seg tid til å sette opp en HTPC som kjører 1080p, 720p og Blu-Ray.

 

Lagringsplass har jeg ikke behov for da alt vil bli kjørt via server / bluray-drev (hvilket jeg vil kjøpe inn senere), så en OS-disk er alt.

 

Kabinettet vil jeg gjerne at ikke er høyere enn et DVD-cover, og gjerne så stille, men samtidig så kjølig som mulig. Budsjett er jeg ikke helt sikker på enda, en løs ramme på 5-8 tusen?

 

Takk for all hjelp. :) (sikkert glemt masse relevant informasjon så bare trykk ivei så svarer jeg.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

billig og lite alternativ er jo popcorn hour : -)

 

https://prisguiden.no/fritekst_sok....=&pricemax=

 

valgfritt om du vil ha hdd eller ikke samt streaming av alle formater. har du hdd kan du legge inn en bedre gui lignende xbmc

 

http://www.networkedmediatank.com/

 

/lauken

 

edit: bah overså BD delen..., men et lettvint alternativ da ;- )

Endret av LoooK
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt en blueray spiller separat, da disse begynner å bli rimeligere, og vil høyst sansynligvis gi deg et langt bedre resultat enn om du setter inn et drev i PC'n, særlig med tanke på at lyden er kanskje det som har fått den største oppgraderingen, og da må du inn jo nesten inn med et heftig lydkort og slik baller det på seg. Og da, etter min erfaring er det bare å glemme en søt liten lydløs HTPC (igjen, for å trampe mer varsomt på andres tær, min personlige mening).

 

Når det gjelder selve HTPC'n så er vel den enkleste løsningen å finne et kabinett som passer deg og deretter finne tak i komponenter som er akkurat gode nok til å gjøre jobben. Det er ikke store kreftene som trengs for å vise film eller spille av musikk. Jeg har sagt det før i en annen tråd, men skal det være stille må effektbruken ned. Hvis det viktigste er at den er stillegående må du nok belage deg på å dedikere HTPC'n til akkurat den typen oppgaver, ikke mer.

 

Min egen HTPC har tatt mange vendinger og huset mange komponenter og kjøleløsninger før den tilslutt ble den maskinen jeg sitter med idag. Den ble tilslutt så stillegående at jeg kunne knapt tro det, men gleden var kortlevd. Jeg kjøpte meg en projektor, og den bråkte så mye i forhold til PC'n at bortsett fra gleden av å ha fått det til var arbeidet noe meningsløst. Det burde kanskje slått meg tidligere, men en maskin trenger ikke å være så veldig stille før den druknes bort i lyden fra en god stereo. Dermed ofret byttet jeg inn lydløshet imot langt bedre kjøling, merk at det er fortsatt svært lite støy som produseres. Det viktigste for meg er at den støyen som produseres er kun en helt jevn og monoton summing.

 

Avsluttningsvis vil jeg bare si leve Nexus, Papst og gjengen, bedre kjøling og støydemping kan man ikke forlange!

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt en blueray spiller separat, da disse begynner å bli rimeligere, og vil høyst sansynligvis gi deg et langt bedre resultat enn om du setter inn et drev i PC'n, særlig med tanke på at lyden er kanskje det som har fått den største oppgraderingen, og da må du inn jo nesten inn med et heftig lydkort og slik baller det på seg. Og da, etter min erfaring er det bare å glemme en søt liten lydløs HTPC (igjen, for å trampe mer varsomt på andres tær, min personlige mening).

 

Når det gjelder selve HTPC'n så er vel den enkleste løsningen å finne et kabinett som passer deg og deretter finne tak i komponenter som er akkurat gode nok til å gjøre jobben. Det er ikke store kreftene som trengs for å vise film eller spille av musikk. Jeg har sagt det før i en annen tråd, men skal det være stille må effektbruken ned. Hvis det viktigste er at den er stillegående må du nok belage deg på å dedikere HTPC'n til akkurat den typen oppgaver, ikke mer.

 

Min egen HTPC har tatt mange vendinger og huset mange komponenter og kjøleløsninger før den tilslutt ble den maskinen jeg sitter med idag. Den ble tilslutt så stillegående at jeg kunne knapt tro det, men gleden var kortlevd. Jeg kjøpte meg en projektor, og den bråkte så mye i forhold til PC'n at bortsett fra gleden av å ha fått det til var arbeidet noe meningsløst. Det burde kanskje slått meg tidligere, men en maskin trenger ikke å være så veldig stille før den druknes bort i lyden fra en god stereo. Dermed ofret byttet jeg inn lydløshet imot langt bedre kjøling, merk at det er fortsatt svært lite støy som produseres. Det viktigste for meg er at den støyen som produseres er kun en helt jevn og monoton summing.

 

Avsluttningsvis vil jeg bare si leve Nexus, Papst og gjengen, bedre kjøling og støydemping kan man ikke forlange!

 

 

Blu-ray delen var mest en fiks ide, denne kan jeg godt klare meg uten. Hva slags maskin og kjøling sitter du på?

 

Planen var å bruke et trådløst tastatur og mus til å browse gjennom serverkatalogen etter filmer og serier som jeg laster ned. :) (Tenkte å kjøre xp da det er mer enn nok for min del, troligvis en strippa versjon, da dette ikke tar nevneverdige krefter ut av den likevel.) Satt og kikket på et E8400-p5q deluxe-4g ram-xx skjermkort-opplegg, men boxkjøleren til e8400 bråker jo som kjent rimelig greit, så vil nok bli en uavhengig cpukjøler :p

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Min egen HTPC har tatt mange vendinger og huset mange komponenter og kjøleløsninger før den tilslutt ble den maskinen jeg sitter med idag. Den ble tilslutt så stillegående at jeg kunne knapt tro det, men gleden var kortlevd. Jeg kjøpte meg en projektor, og den bråkte så mye i forhold til PC'n at bortsett fra gleden av å ha fått det til var arbeidet noe meningsløst. Det burde kanskje slått meg tidligere, men en maskin trenger ikke å være så veldig stille før den druknes bort i lyden fra en god stereo. Dermed ofret byttet jeg inn lydløshet imot langt bedre kjøling, merk at det er fortsatt svært lite støy som produseres. Det viktigste for meg er at den støyen som produseres er kun en helt jevn og monoton summing.

 

Avsluttningsvis vil jeg bare si leve Nexus, Papst og gjengen, bedre kjøling og støydemping kan man ikke forlange!

 

Hvilket oppsett kjører/kjørte du?

Lenke til kommentar

Har vært igjennom flere oppsett med vifter fra forskjellige produsenter, som ga greie nok resultater. Deretter prøvde jeg meg på vannkjøling, men der bråket den første pumpa noe helt utrolig. Byttet den ut med en fra mist, som var veldig bra, men et eller annet gjorde at den resoneret noe veldig med kabinettet jeg brukte da. Derfor gikk jeg tilbake til viftekjøling. Jeg byttet først ut kabinett viftene, så PSU'n og CPU vifta, og det ble veldig tydelig at HD'ne måtte ut. Disse hadde en høyfrekvent lyd som bærte gjennom all annen støy, om ikke det var nok startet og stoppet de ofte, uansett hva jeg hadde av instillinger på strømspasing osv. Jeg kjøpte en 32 GB SSD disk og har ikke angret et sekund på det.

 

Oppsett:

 

PSU: Nexus NX8050

Hovedkort: Gigabyte GA-73vpm-s2h

Prosessor: Intel Core 2duo E4400 (overkill, ja, men det var noe jeg hadde liggende)

Harddisk: OCZ SSD 32 gb

Kabinett: Silverstone LC-17 (den grå utgaven)

 

PSU'n og prosessoren er riktig nok overkill, men de brukte jeg ikke til noe annet uansett, og jeg var veldig fornøyd med dem, så hvorfor ikke. Det er mulig de byttes ut etterhvert, hvis jeg får bruk for dem andre steder.

 

Jeg har vekslet mye mellom to CPU-kjølere, den ene fra Nexus og den andre fra Zalman. De kjøler like godt begge to, men den fra Nexua er mer stillegående. Til gjengjeld kjølder den fra Zalman også hovedkortet da den har en 120mm vifte rettet nedover. Jeg har dessverre ikke navnet på verken av dem, men jeg vil gjøre oppmerksom på at en CPU-vifte lik den fra Zalman kan lett erstatte kabinettviftene, hvovedkortet trenger kjøling det også, spesiellt med integrert skjermkort.

 

Jeg har en gammel skrotmaskin som jeg bruker som filserver, og den fungerer utmerket til det. De gamle HD'ne kastet jeg inn i den, hvor de får ule i fred.

 

På både HTPC'n og server'n bruker jeg Ubuntu som OS. I starten var det fordi jeg var meget lei av Windows og fordi det var gratis, men nå er det rett og slett fordi jeg synes Ubuntu er bedre, allfall for denne bruken!

Lenke til kommentar

Heisann

 

Har bygd en del HTPC'er nå og hvis jeg skulle anbefalt noen deler så er følgende hotte kandidater:

 

Silverstone LC-16M - Pent men romslig kabinett med full ATX-støtte og plass til 7 (!) harddisker. Følger dessuten med fjernkontroll som fungerer ypperlig til Vista MCE.

 

Samsung spinpoint harddisker - Kan si hva du vil om SSD men en Spinpoint i strikkoppheng lager ingen lyd og er relativt kjølig. Dessuten kan du ha en 1 TB Spinpoint istedet for 32GB SSD.

 

Noctua eller SilenX vifter - fås i mange forskjellige versjoner og de fleste er STILLE. Koster litt, dog.

 

Prosessor - Der har jeg falt kraftig for AMDs 45W-serier. Selv har jeg en Athlon X2 BE-2350 på 2x 2,1GHz men Athlon X2 4850e kjører kraftige 2,5GHz på 45W. Dermed slipper du en "tung" kjølerigg som bråker voldsomt.

 

Blu-ray - Selv har jeg gått til innkjøp av en intern spiller (LG GGC-H20L) som jeg er meget fornøyd med både lydnivå og kvalitet på.

 

Lyd - som Marius korrekt sier så er lyd ennå en issue med HTPC'er. Her er en artikkel som beskriver det mer i detalj: DTS HD og Dolby True HD på PC.

Jeg vet ikke om det har skjedd mye nytt på den fronten i det siste men selv kjører jeg lyd ut fra HK'et via SPDIF. Har forsåvidt bra lyd på 5.1-anlegg men det er ikke av den dyreste sorten så regner faktisk med at det heller er forsterkeren enn HTPC'en som er begrensningen.

 

Fourtron-Source Zen 300W holder for det aller meste innen strøm.

 

Har også et lydløst skjermkort i min (ATI 3450), men det er mest fordi onboard grafikken var for svak til å dra full-HD i noe særlig grad (Nvidia 7050). Husk nå bare å ha HDCP (og helst HDMI) hvis du går for et HK med innebygd grafikk, og grafikken bør minst være i 8-serien hvis det er Nvidia det er snakk om.

Lenke til kommentar

Han skulle visst ha en filserver, så en 1 TB-disk (som forøvrig bråker mer og mer med tiden, jupp, mine disker var svært stillegående da de var nye de også, men akk, tidens tann biter på oss alle :yes: )) blir vel noe unødvendig. Det samme gjelder også plass til 7 hardisker, som forøvrig også er litt i strid med hans ønsker da han ville ha en nett og liten sak.

 

Beklager, men jeg kom litt i pirkehumøret, det er jo tross alt helg=)

 

Jeg kom på det en annen ting, og det er at de aller fleste drev bårker noe forferdelig. Jeg har hørt noe om at det finnes programmer som kan justere ned hastigheten på drevet, om ikke også nero hadde denne funksjonen?

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...