Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Plassering av varmepumpe


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg prøver å bestemme meg for om jeg skal flytte varmepumpen(innedelen) min.

Den står i dag nede ved gulvet. Mange mener at dette er korrekt og at man absolutt ikke bør ha den i tak-høyde.

Andre jeg har snakket med mener det er smart å ha den høyt...

 

Problemet for min del er at varmepumpen når står midt på veggen og er i grunn kun i veien... Står i mellom TV-bordet og den ene høyttaleren. Skulle gjerne flyttet pumpen for å frigjøre plassen...

 

Så... Meninger for eller mot?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teoretisk: Dersom den primært skal kjøle, bør den stå høyt, da kulden synker, og motsatt dersom den skal varme. Dersom den skal stå lavt, bør den stå under et vindu eller et sted den ikke er i veien. En annen ulempe med å ha den lavt er at møbler etc lett kommer i veien for luftstrømmen.

 

Jeg har min høyt oppe på veggen, og varmer ca 100 kvm med den. Jeg har stilt luftstrømmen ca 45* vinkel nedover, og max spredning til begge sider. Funker fint for meg, men dette vil variere etter hvordan huset ser ut etc. Selv om leverandørene sier at det går stille, både støyer og blåser de, så det er lurt å finne et sted langt unna der du sitter. Vi har den ved spisestuen i stuen, og når vi bruker denne, må vi slå av varmepumpen, eller sette viften til laveste trinn (den står ellers på Auto) og vende luften bort fra spisestuen.

Lenke til kommentar

Min første utedel var også montert på trevegg, men ikke noe vibrasjon/resonans fra den. Den nye er på mur, og støyen er omtrent som før (hører kompressoren når den jobber hardt). Mest plagsom er støyen fra inndelen, spesielt når det er kaldt ute og viften på innedelen står på auto, da drar den på for å klare å holde varmen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Plassèr varmepumpen høyt. Luftstrømmen fra pumpen skaper sirkulasjon i hele rommet, så det er ikke noe problem at varmen stiger opp. Ved å plassere pumpen høyt er det lettere å finne praktiske løsninger i forhold til andre møbler, og det er lettere å styre luftstrømmene dit de skal - uten hindringer (bord, stoler, skap, etc.).

Lenke til kommentar
Plassèr varmepumpen høyt. Luftstrømmen fra pumpen skaper sirkulasjon i hele rommet, så det er ikke noe problem at varmen stiger opp. Ved å plassere pumpen høyt er det lettere å finne praktiske løsninger i forhold til andre møbler, og det er lettere å styre luftstrømmene dit de skal - uten hindringer (bord, stoler, skap, etc.).

Hei. Jeg kjøpt en Fujitsu varmepumpe, veggmodel.

Jeg hadde et krav til leverandør, og det var at JEG IKKE TÅLER TREKK.

Etter å ha sett seg rundt i huset sa han at den beste plassering for meg var under vinduet i spisestuen.

Huset er på et plan ca 100 kvm, der stue, gang, kjøkken vindfang og et kontor skulle varmes opp.

Vedkommende montør sa at pumpen da ville blåse luften gjennom stuen og ut mot gang - kjøkkenområdet, og

dette uten at vi ville merke noe der vi sitter i salongen.

 

Det som har skjedd er at vi ikke kjenner noe til luften som blåses mot gang-kjøkken osv., så der hadde han rett!!

MEN, der kommer en trekk tilbake fra dette området, og som er 1-2 grader mindere enn grader målt ved salongbordet.

Denne luften blåser rett mot "halve" salongen i en høyde av 30-40 cm.

Det som skjer er at selv om der er 25-27 grader oppe på salongbordet, sitter vi og fryser. Føttene og armene blir helt kalde.

 

Dette gjør også at jeg tettner til i nese og bihuler. DETTE ER PGA TREKK, OG SOM JEG NEVNTE JEG IKKE TÅLTE.

 

Er det da bedre å flytte pumpen opp mot taket, inne ved spisestuen?

Vil en da ikke få den samme trekken ved gulvet?

Men, vil der da bli en "annen" trekk i rommet?

 

Og til slutt. Hvilke rettigheter har jeg, dersom jeg ikke kan ha pumpen pga helsemessige årsaker.

NB.... Jeg har ikke betalt pumpen + arbeid enda (13.500 + 4.000)

 

Mye dette, men viktig for meg....

 

 

mvh SIK

Lenke til kommentar

Jeg fikk plassert innedelen i trappen opp til andre etasje..

Der sitter ingen, og ingen oppholder seg der heller..

Kostet meg 16k ferdig montert.. Utedelen henger på murvegg, med demperføtter under utedelen, så resonanser ikke oppstår.

Har et lite hus, så det var ikke noe problem å ha den der..

Lenke til kommentar

Enig med Priest. Plassering i trapperom kan være effektivt og smart, ettersom ingen da blir sittende i trekken fra pumpen. Hvis pumpen må henge i stuen så er jeg fremdeles overbevist om at det er smartest å henge den høyt. Luftstrømmen kan da styres horisontalt i over to meters høyde og spre seg uten at det blir sjenerende for de som er i rommet.

Lenke til kommentar
Jeg hadde et krav til leverandør, og det var at JEG IKKE TÅLER TREKK.

Dersom du ikke tåler trekk, spørs det om luft/luft-VP er noe for deg i det hele tatt. Den varmer inneluften ved å sirkulere den gjennom en "radiator" med varm væske/gass, og genererer dermet trekk uansett, jo mer jo kaldere (og dermed større varmebehov).

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...