Gå til innhold

Visual Basic, combobox med editering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen.

Har en ComboBox1 og en Button1. Samt en RichTextBox1

I ComboBox1 har jeg navn på forskjellige butikker, Meny Ålesund, Prix Hedemark etc..

Når jeg trykker på Button1 vil butikkens navn og adresse komme opp i RichTextBox1.

Det jeg lurer på er om hvordan man på en lett måte kan ha en editerbar database for de forskjellige butikkene. Slik at man kan oppdatere kontaktinformasjonen til butikkene i programmet, istedet for å laste opp VB og begynne å forandre det der.

Det er viktig at bare navnet på butikken er i ComboBoxen.

Mvh

Torbjørn Søgaard

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kan du lagre all informasjonen i en .txt fil f.eks med navn, adresse og annen informasjon separert med komma tegn eller et annet tegn, så kan du bruke en System.IO.StreamReader som leser hver linje i tekstfilen og splitter opp hver informasjon og legger dette riktig.

Når da brukeren velger noe fra comboboxen kan denne sjekke filen for linjen som inneholder navnet i comboboxen og finne resten av infoen.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei. Dette kan du gjøre på forskjellige måter. Det enkleste vil være å lage en database, i for eksempel Access-format, og så legge infoen inn i denne. Det krever selvsagt du har litt kunnskaper om databaser, hvis ikke er det andre måter å gjøre det på.

Har du kunnskap om Structure funksjonen? Det jeg ville gjort var å lage et array med Structure og så lagre denne direkte i et XML-dokument. Eksempel på en Structure er:

Public Structure sButikk
   Dim Navn as String
   Dim Adresse as String
   Dim Info as String
End Structure

Du kan da deklarere så mange 'Butikk-structurer' som du vil, etter hvor mange butikker du skal ha.

Public Butikk(10) As sButikk

Da har du 11 butikkoppføringer å leke med.

XML-funksjonene i .NET rammeverket har funksjoner som kan skrive hele klasser (variabler og deklarasjoner) til XML-filer, og ved hjelp av disse funksjonene, kan du rett og slett ta all informasjonen du har i en klasse, og klaske det hele inn i en XML fil. Denne kan du da lese tilbake igjen en annen gang, slik at informasjonen blir identisk til det den var sist gang klassen var konstruert. Det er en stund siden jeg gjorde dette selv, så kan dessverre ikke gi direkte eksempel på å gjøre dette, men hvis du roter litt rundt i System.XML funksjonene, er det mye gøy der å leke med.

Jeg vet ikke hva nivå du er på innen programmering, så kan godt hende dette hørres helt gresk ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...