Gå til innhold

Hvor mye fravær?


Ohhmyyyy

Anbefalte innlegg

Hvor mye fravær er egentlig FOR mye fravær?

 

Jeg mener, for de som går studiespesialisering f.eks, er det dumt med mer enn 10 dager fravær på ett år? Jeg vil gjerne høre litt om hvor mye fravær dere hadde da dere gikk ut videregående, og hvordan det har påvirket jobben dere har i dag :)

 

Ellers så er det en ting til jeg lurer på, og det er om vitnemålet som man får etter man har fullført videregående - står det der en sammensatt sum av fraværet og karakterene, eller er det en oversikt over hvor mye fravær og hvilken karakterer man hadde på hvert ulikt år.

 

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at fraværet teller en god del hos arbeidsgivere, men det spørs også "hvilket" fravær det er. Den eller de som intervjuer deg under et jobbintervju vil nok legge fort merke til om det er sløvhet eller at du har vært syk som er årsaken til fraværet.

Ved lengre sykefravær er det mulig å få en attest som følger med vitnemålet som en bekreftelse på at du har vært syk.

 

Karakteren på vitnemålet er jo standpunkt karakteren dine pluss eventuelle eksamenskarakterer..

Lenke til kommentar
Jeg vil si at fraværet teller en god del hos arbeidsgivere, men det spørs også "hvilket" fravær det er. Den eller de som intervjuer deg under et jobbintervju vil nok legge fort merke til om det er sløvhet eller at du har vært syk som er årsaken til fraværet.

Ved lengre sykefravær er det mulig å få en attest som følger med vitnemålet som en bekreftelse på at du har vært syk.

 

Karakteren på vitnemålet er jo standpunkt karakteren dine pluss eventuelle eksamenskarakterer..

 

 

Det hørtes logiskt ut, og er enig der.

Lenke til kommentar

I tillegg til det som er sagt over kan det være verdt å merke seg at hvis du har et fravær i et fag på rundt 20%, står du i fare for ikke å få karakter i faget. Dette er ikke en fast grense som overholdes absolutt, men det er rundt der lærerne begynner å vurdere om du skal få grunnlag eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Da jeg søkte på første jobb etter videregående hadde jeg kanskje alt for mye fravær å vise på karakterutskriftene. Mange mente at det ville være umulig for meg å skaffe meg jobb, men en god CV, søknad og et godt intervju var tydeligvis mye mer avgjørende for jeg fikk jobb første plassen jeg søkte. Samme med andre jobben jeg søkte på. Så det er ganske så individuelle vurderinger fra sjefer. Men dersom arbeidsgiveren spør om fraværet, gjør som meg og svar ærlig. Jeg var rett og slett dritlei av skole og prøvde ikke å unnskylde noe og akkurat dette satte sjefen stor pris på. Ærligheten om fraværet. Men hadde gode referanser fra deltidsjobber.

Lenke til kommentar

Hvis arbeidsgiver søker etter arbeidskraft og ikke spesielle fagfolk har ofte fravær på vitnemål/attester større betydning enn karakterer. Hvis fraværet er ang mye dokumentert sykefravær kan det også trekke ned. Arbeidsgivere vil ikke ha folk som er ofte sykemeldte.

All fravær er en ulempe som jobbsøker. Det vet mange av oss jobbsøkere.

Lenke til kommentar

Har både for mye fravær på vgs og hull i CV inntil for noen år siden da jeg tok meg kraftig sammen. Arbeidsgivere er heldigvis mer interessert i de siste tingene som er lagt til på CV, men om de spør om fortiden under ett intervju så ha i det minste klart ett svar i bakhodet. Man har også rett til å la være å svare. Er ikke værre enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...