Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

mono forsterker og sub


Anbefalte innlegg

hei.

 

skal kjøpe inn mono forsterker og en sub nå, og har funnet noen jeg liker. Skal kjøre i 2ohms oppsett.

 

Sub: Rockford Fosgate T110D4

Amp: Rockford Fosgate P1000-1bd

 

Suben har oppgitt 600W rms og 1200W max

forsterkern har oppgitt 500W Rms 2ohm.

 

hvordan vil dette bli? har hørt at man burde ha en sub som har kraftigere RMS enn hva forsterkern gir RMS, stemmer dette?

 

resten av bilen min har Rockford Fosgate power høytalere i alle dører og Pioneer spiller. Høytalerne kjører på 4ohm, vil det ha noe å si på lyden om jeg kjører sub'en på 2ohm, eller burde jeg kjøre sub'en også på 4ohm?

 

har egen forsterker til høytalerne.

 

takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ohm er bare motstanden i suben, og så lenge forsterkeren kan kjøre i 2ohm, så går det nok fint. eneste du oppnår ved å kjøre suben i 4ohm, er lavere effekt. og det går nok fint med den forsterkeren, 600w er ikke en effekt suben gir, men den effekten den tåler før den tar skade. :)

Lenke til kommentar
ohm er bare motstanden i suben, og så lenge forsterkeren kan kjøre i 2ohm, så går det nok fint. eneste du oppnår ved å kjøre suben i 4ohm, er lavere effekt. og det går nok fint med den forsterkeren, 600w er ikke en effekt suben gir, men den effekten den tåler før den tar skade. :)

men vil ikke sub'en spille høyere siden den kjører på lavere ohm?

 

Blir uansett ikke alverden med de suben, og den forsterkeren ;)

RF koster mere enn det smaker ;)

 

har god erfaring med rockford, så like greit å holde seg til dem resten av veien.

Lenke til kommentar

du kan kjøre så svær forsterker du bare orker på en sub. så lenge du er forsiktig med volumknappen og stopper før ting begynner å vrenge seg. En forsterker som e for svak vil derimot kunne høres stusselig ut.

 

Du vil nok kunne stille inn volumet på suben i forhold til det andre sånn som du føler for det selv, enten på sub forsterkeren eller cdspilleren.

Lenke til kommentar
ohm er bare motstanden i suben, og så lenge forsterkeren kan kjøre i 2ohm, så går det nok fint. eneste du oppnår ved å kjøre suben i 4ohm, er lavere effekt. og det går nok fint med den forsterkeren, 600w er ikke en effekt suben gir, men den effekten den tåler før den tar skade. :)

men vil ikke sub'en spille høyere siden den kjører på lavere ohm?

 

Blir uansett ikke alverden med de suben, og den forsterkeren ;)

RF koster mere enn det smaker ;)

 

har god erfaring med rockford, så like greit å holde seg til dem resten av veien.

 

Ja, eldre RF er ok, men det nye er ikke så bra... men det er jo opp til deg, bare mener du kan få noe mye bedre, for den prisen som det der koster ;)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har hørt at det er en fordel med mer watt på forsterker enn element, da en underdimensjonert forsterker ikke klarer å dra elementet ordentlig inn igjen etter utstøt, som fører til at spolen blir ødelagt... En kraftig forsterker har mer kontroll. (forutsatt at du har kontroll over volumkontrollen ;P)

Lenke til kommentar

Ville gått for noe annet enn RF jeg også..

Vis du googler rf litt så ser du fort at det er mange som mener det samme som cossiemk1.

Vis jeg hadde vært deg ville jeg gått for et kjent som hertz, soundstream, ground zero ++etc.

Du vil få mere "bang for the buck" vis du velger noe annet en Rockford!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...