Gå til innhold

Får jeg en bedre bærbar enn denne til max 15 000?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal kjøpe meg bærbar pc, og vil at den skal erstatte min stasjonære pc:

C2D 2,4 ghz

4gb ram

8600Gt

 

Og jeg har sett rundt omkring etter bærbar i en ukes tid nå, og tror jeg har kommet fram til at multicom har det beste tilbudet for meg. Jeg kan MAKS bruke 15k på laptop'n og vil helst ha en liten oppgradering fra min stasjonære. I tillegg vil jeg ha Bluray spiller og HDMI inngang på den.

 

Dette har jeg satt opp hos Multicom:

 

Prosessor: T9400

Minne: 4GB DDR3 1066mhz

Skjermkort: 9800GTS 512 (regner med 1GB bare er tull og salgstriks?)

200GB 7200RPM HDD

BluRay

Billigste skjermen (bruker ekstern skjerm til spilling uansett)

 

Totalt: 14 445,-

 

Og det jeg lurer på da, kan jeg egentlig få en bedre laptop til denne prisen? Virker som med engang man skal ha bedre skjermkort enn 9600GT, så havner man over 17 000.

 

Takker for alle svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Dette er ikke akkurat svar på det du ber om, men ett lite forslag basert på egne erfaringer.

Jeg har nå hatt 2x gaming laptopper, begge har kapitulert under elendige kjøleløsninger.

Samt _alle_ i min gamergjeng som har kjøpt gaminglaptopper sliter nevneverdig med varmeproblemer på slike.

Det jeg vil anbefale deg om du ikke egentlig er ute etter å spare plass hjemme, er å investere 10000,- i en gaming stasjonær og 2500 eller mindre i en netbook laptop (asus eee, msi wind, acer aspire one). Da får du høy ytelse på gamer racken din og ett veldig portabelt system til skole/reiser.

En gamer laptop er sjelden portabel (mer slepbar) og jeg har enda til gode å høre om en gamer laptop som ikke sliter voldsomt med kjølingen. Som igjen fører til lag. Med stasjonær får du samme/bedre ytelse til en billigere penge.

 

Kan hende jeg bare kastet bort tiden din nå, ville bare nevne det :)

Endret av rhemal
Lenke til kommentar
Hei! Dette er ikke akkurat svar på det du ber om, men ett lite forslag basert på egne erfaringer.

Jeg har nå hatt 2x gaming laptopper, begge har kapitulert under elendige kjøleløsninger.

Samt _alle_ i min gamergjeng som har kjøpt gaminglaptopper sliter nevneverdig med varmeproblemer på slike.

Det jeg vil anbefale deg om du ikke egentlig er ute etter å spare plass hjemme, er å investere 10000,- i en gaming stasjonær og 2500 eller mindre i en netbook laptop (asus eee, msi wind, acer aspire one). Da får du høy ytelse på gamer racken din og ett veldig portabelt system til skole/reiser.

En gamer laptop er sjelden portabel (mer slepbar) og jeg har enda til gode å høre om en gamer laptop som ikke sliter voldsomt med kjølingen. Som igjen fører til lag. Med stasjonær får du samme/bedre ytelse til en billigere penge.

 

Kan hende jeg bare kastet bort tiden din nå, ville bare nevne det :)

 

Nei for all del, godt råd det :)

Men er så lei av å drasse på den stasjonære når jeg skal til kompiser og spille o.l.

 

Men hvis du mener at bærbare ikke egner seg til å spille på, skal jeg kanskje gå for en "billig" variant med 9600 gt da? Får jo de fra 7000 kr... Spiller som regel bare wow og age of empires 2 på lan.. Altså ikke noe hardcore =) Men tenkte når jeg først skulle ha noe nytt, at det var litt kraft i det. Spiller jo forsåvidt spill som trenger litt mer juice også, men ikke så ofte.

Lenke til kommentar
Om du spiller for det meste AoE II og WoW ville jeg ikke giddi å sløse masse penger på en monstermaskin, du får mer enn bra nok pcer til 3-4 laken

Vis meg den laptopen til under 4000 som spiller WOW bra er du snill :)

Den vil jeg og se =)

 

Spiller på en 24tommer, så wow blir mer enn tungt nok for 8800GT i 1920 x 1200..

 

Er også grafiker, så jobber mye i InDesign og Photoshop, så må nok ha litt futt i lap'n.

Som sagt, minimum så sterk som den stasjonære...

Lenke til kommentar

For InDesign og PS er det minne og ålreit CPU som teller. Til og med innebygd skjermkort holder bra til den bruken, da dette er primært 2D programmer. Noe 3D i PS, men det er ikke særlig mye. Dersom du ikke driver med ekstremt store filer/bilder (300 - 600 MiB) skal det ikke allverden til ytelse i de programmene.

 

HDMI inngang finnes vel ikke, så du mener vel HDMI-utgang

 

Med såpass lite krevende spill klarer du deg ellers med et 9600m GT skjermkort, noe du fort sparer 4 - 5 000 kr på. Sjekk ut f.eks følgende:

- Multicom Compal JHL90+ GeForce® 9600M GT 512MB (ca 10 000 med BlueRay)

- HP Pavilion dv5-1095eo

 

Et alternativ med bra ytelse, og 9700M GT skjermkort er Asus G50V T9400. Den er heller ikke så grasat tung.

 

Men personlig ville jeg valgt noe i prissjiktet 8 000 - 10 000. Nå får du neppe mer enn 3 - 4 000 kr om du skal selge den stasjonære, så med en moderat priset bærbar har du råd til å beholde den stasjonære og gi den et bedre skjermkort. HD 4850 til ca 1 400 kr ville gi et gamingløft.

Lenke til kommentar
For InDesign og PS er det minne og ålreit CPU som teller. Til og med innebygd skjermkort holder bra til den bruken, da dette er primært 2D programmer. Noe 3D i PS, men det er ikke særlig mye. Dersom du ikke driver med ekstremt store filer/bilder (300 - 600 MiB) skal det ikke allverden til ytelse i de programmene.

 

HDMI inngang finnes vel ikke, så du mener vel HDMI-utgang

 

Med såpass lite krevende spill klarer du deg ellers med et 9600m GT skjermkort, noe du fort sparer 4 - 5 000 kr på. Sjekk ut f.eks følgende:

- Multicom Compal JHL90+ GeForce® 9600M GT 512MB (ca 10 000 med BlueRay)

- HP Pavilion dv5-1095eo

 

Et alternativ med bra ytelse, og 9700M GT skjermkort er Asus G50V T9400. Den er heller ikke så grasat tung.

 

Men personlig ville jeg valgt noe i prissjiktet 8 000 - 10 000. Nå får du neppe mer enn 3 - 4 000 kr om du skal selge den stasjonære, så med en moderat priset bærbar har du råd til å beholde den stasjonære og gi den et bedre skjermkort. HD 4850 til ca 1 400 kr ville gi et gamingløft.

 

Nå ble jeg veldig usikker :)

Så det egner seg rett og slett ikke med en "gameing" laptop? Vet at pris vs stasjonær er helt latterlig, men hvis det rett og slett er håpløst mtp varme går jeg selvfølgelig for en billigere versjon og ikke avliver den stasjonære med engang...

 

Den asus'n du linket, den er jo litt dyrere enn den jeg satt opp..og litt dårligere specs, ville du fortsatt gått for den i stede for multicom sin?

 

Mente selvfølgelig HDMI-utgang ja :blush:

 

Takker for god hjelp så langt uansett :)

Endret av klomp1
Lenke til kommentar

Jeg plukket opp Asus-en fordi den har et noe kjøligere skjermkort, som faktisk yter bedre enn det du har i den stasjonære, stor lagringskapasitet, er relativt lett og ellers bra specs.

 

Men personlig ville jeg klart gått for noe med 9600M GT skjermkort, til pris +- 10 000 kr (fra 8 000 og oppover). 9600M GT skal yte litt bedre enn det skjermkortet du har i den stasjonære (marginalt bedre). Mest ut fra erkjennelsen at bærbare aldri vil være optimal spillmaskin, og således ha noe som man kan spille på, se film og arbeide på når man ikke er ved desktoppen. Men jeg er typisk 2 maskinbruker, har både stasjonær med dualscreen og en T60 14,1''. Og den bærbare brukes daglig. Blant annet "streamer" jeg TV/film (ikke minst opplæringsvideoer) til den. Mediaportal er fine greier.

 

Når det gjelder Multicom Kunshan M860, ble den testet i hardware.no i juli i år. Litt annet grafikkort, men problemet med støy og varme ble påpekt. Men er ikke det viktig, er den reellt eneste "gamingalternativet" blant bærbare.

Lenke til kommentar
Jeg plukket opp Asus-en fordi den har et noe kjøligere skjermkort, som faktisk yter bedre enn det du har i den stasjonære, stor lagringskapasitet, er relativt lett og ellers bra specs.

 

Men personlig ville jeg klart gått for noe med 9600M GT skjermkort, til pris +- 10 000 kr (fra 8 000 og oppover). 9600M GT skal yte litt bedre enn det skjermkortet du har i den stasjonære (marginalt bedre). Mest ut fra erkjennelsen at bærbare aldri vil være optimal spillmaskin, og således ha noe som man kan spille på, se film og arbeide på når man ikke er ved desktoppen. Men jeg er typisk 2 maskinbruker, har både stasjonær med dualscreen og en T60 14,1''. Og den bærbare brukes daglig. Blant annet "streamer" jeg TV/film (ikke minst opplæringsvideoer) til den. Mediaportal er fine greier.

 

Når det gjelder Multicom Kunshan M860, ble den testet i hardware.no i juli i år. Litt annet grafikkort, men problemet med støy og varme ble påpekt. Men er ikke det viktig, er den reellt eneste "gamingalternativet" blant bærbare.

 

Takk ska du ha! Fikk jeg jo svar på alt og litt til :)

 

Skjønner at det er best og ha en laptop i tillegg til stasjonær, men problemet er at jeg har lovt en fattig kompis at han skal få låne den stasjonære når jeg har kjøpt meg lap.

 

Skal jeg ha en gamer-lap så går jeg for multi sin (men da må jeg akseptere støy og være forsiktig med varmen), skal jeg være fornuftig mtp på både behov og pris så finner jeg meg en 9600GT lap.

 

Igjen, takk for gode råd og svar =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...