Gå til innhold

[Løst]PC - "tung" bildebehandling og spill - ca. 14k

Anbefalte innlegg

Heisann.

I disse "tynne" tider har tiden kommet for meg å bygge meg en ny PC. Første selvbygg sådan.

Jeg er ute etter noe som kan håndtere et "dual-skjerm" setup der jeg har én stk. 24" LCD sammen med en eldre 19" CRT (som fortsatt duger glimrende).

Jeg jobber med foto og grafisk design og er derfor avhengig av å kunne kjøre Adobe Photoshop CS4, Lightroom 2, Illustrator CS4 og InDesign CS4 med så god ytelse som mulig. Relativt grei ytelse i f.eks. Cinema 4D er også ønskelig.

Når det gjelder bildebehandlingen kan den klassifiseres som "tung" iom. at jeg arbeider mye med flere RAW filer samtidig. Manuell HDR med lag-masker og panoramaer.

En bonus hadde vært om systemet var kapabelt til å kjøre nyere, grafikktunge spill (da på 24" skjerm).

Når det gjelder diskplass har jeg 1 stk. 500GB disk (bildearkiv) som jeg tenker å videreføre i et nytt system. Ellers vil jeg nok trenge en del mer lagringsplass iom. at RAW filer fra kamera tar plass. Ja, også har jeg da 2 skjermer. Så der er jeg "dekket".

Jeg har egentlig veldig lite ideer om hva jeg trenger så jeg håper det finnes noen her inne som iallefall kan hjelpe meg et stykke på vei.

Budsjettet er på ca. 14.000,- foreløpig.

På forhånd takk.

- Anders

Videoannonse
Annonse
Her er en HV jeg satte opp sånn fort https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=90127

Hvis du Har HDD fra før har du vel DVD rom og?

Ja det stemmer. Har DVD rom.

Ellers så ser oppsettet bra ut selv om jeg ikke har så enorm kunnskap.

Må nok også ha kjøling og kabinett. Det jeg sitter på nå er rett og slett lite, trangt og generelt, noe kjipt.

Takker!

I dette tilfellet vil nvida være et mye bedre valg. De nyere nvida kortene har PhysX og CUDA, som er

CS4 utnytter dette spesiellt godt.

Intel er veien å gå mtp CPU, da har du to valg:

Socket LGA775 (Gammel socket) Du vil få mer for pengene om du velger denne, i allefall umidelbar ytelse. Forskjellen er ikke så stor som mange tror..

Handlevogn

Unike komponenter:

Hovedkort:Asus P5Q Pro, godt, anerkjent hovedkort.

CPU: Intel Core 2 Quad Q9550, meget god prosessor.

CPU-vifte: Noctua NU-U12, god kjøler. Skal du ikke klokke trenger du ikke denne.

RAM: Mushkin XP2-8000 x2, lurt og ha 8gn mtp redigering.

Socket LGA1366 (Ny socket). Hadde faktisk trodd denne handlevognen skulle lande på nærmere 16k..

Handlevogn

Unike komponenter:

Hovedkort: Asus P6T deluxe, mye for pengene.

Prosessor: Intel Core i7 920, yter litt dårligere en Q9550 men med litt klokking blir forskjellen hvisket ut.

RAM:OCZ DDR3 PC3-12800 6 GB, nesten dobbelt så rask som Mushkin, men siden det er 2gb mindre tror jeg faktisk Mushkin yter ett lite hakk bedre.

Felles for begge handlvognene:

Kabinett: Utrolig bra kabinett, god kjøling, god luftstrøm og god løsning for skjuling av kabler. (La ved 2 gode MIST vifter)

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 280, nVidas råeste.

Strømforsyning: MIST 1000W; høy kvalitet til lav pris. Du trenger ikke 1000W, men med tanke på senere oppgraderinger vil jeg absolut anbefale 1000W.

Hardisk: Western Digital Caviar Black 1 TB, meget god disk, ytelsen nermer seg Raptor.

Sammendrag/konklusjon:

Om du kan klokke vil du få mer ytelse for pengene.

Hadde jeg skulle valgt mellom disse oppsettene ville jeg valgt 1366 oppsettet. Grunnen til dette er at det bygger på Intels nye socket og er lettere å oppgradete i fremtiden.

Endret av ravii
Ravii, selv om man ikke klokker er det jo digg å slippe å høre på jetmotor vifter under gaming... Oppsettet til ravii er jo framtidsrettet så hvis du ikke oppgradere hvert andre år som meg, burde du gå for hans forslag.

Stock, viftene til Intel er ikke så dårlige, sitter på en Q6600 men stock vifte og hører den nesten ikke. I og med at P182 er såpass støydempet er jeg relativt sikker på at det ikke vil bli noe problem.

Vet ikke om HD4870X2 kan kjøre dualscreen, men alle de nye greier vel det?...

Det finnes knapt det skjermkort som ikke kan kjøre Dualscreen. Personlig har jeg brukt dualscreen i 7 - 8 år, og har aldri hatt det feteste på skjermkortfronten.

Så et par kommentarer til oppsett:

1. Core i7 gir en liten, men markant høyere ytelse enn Core 2 Quad i de fleste Adobe CS programmer. Noe som gjelder både CS3 og CS4. Men det må i denne sammenheng at i PS, Illustrator og InDesign (CS3) var faktisk Core 2 Duo klart på høyde med Quad (og bedre når man ser på pris/ytelse). Det lille som finnes av virkelige tester med CS4, indikerer at den har noe bedre Quad støtte enn CS3, såpass mye at Quad vil være et fornuftig valg. Men fremdeles langt fra optimert.

2. Det er viktig å være klar over at CUDA ikke virker i alle CS4 programmene og i alle sammenhenger, og støtten er litt tilfeldig enn så lenge. PS kan bruke CUDA i vanlige nVidia kort, mens Premiere krever Quadro kort og spesiell plugin. After Effects ser også ut til å kreve Quadro skjermkort.

3. Om det å spille nyeste spill på høy grafikk ikke er "ekstremt viktig" ville jeg nedgradert skjermkort til nVidia GTX 260. GTX 280 gir faktisk ikke mer enn 3 - 5 fps med en GTX 260 i f.eks Crysis. I din primærbruk tror jeg knapt du vil merke forskjell. GTX 260 er ca en 1 000 kr + rimeligere. En annen grunn til å nedgradere her, er at bruk av GPU (CUDA og Stream) til å akselerere oppgaver kommer til å utvikles videre, og forbedres.

4. 1000 Watt PSU er ikke nødvendig. Et oppsett med Core 2 Quad QX 9650, 2 minnebrikker (DDR2), harddisk, DVD etc drar følgende effekt fra stikkontakten på load.

- Med GTX 260, 281 Watt

- Med GTX 260 x2, 435 Watt

- Med GTX 280, 299 Watt

- Med GTX 280 x2, 564 Watt

Klart det er snakk om noen flere harddisker og flere minnebrikker, men uansett holder 750 Watt i lange baner. Og det å ha mer enn 2 - 4 harddisker i et oppsett er tåpelig, trenger man mer er det langt lurere å bygge eget lagringssystem. Det er også viktig å være klar over at ny produksjonteknologi faktisk holder strømforbruk relativt konstant selv om ytelsen øker.

5. 64 bits Vista er en forutsetning, både fordi 64-bit versjonen av CS4 yter bedre, og fordi de fleste CS4 programmer liker en del minne.

2: Joda, men CS4 er jo fortstt forholdsvis nytt, og støtten vil sikkert forbedres etterhvert.

3: Trodde jeg hadde lest et eller annet sted at 280 var mye bedre på høy oppløsning, men jeg tar sikkert feil?

4: Ja, 1000W er total overkill, det er jeg fullt klar over. PSU og kabinett er de to komponentene med lengst levetid, da mener jeg det er en god innvestering å kjøpe en høykvalitets, kraftig PSU.

En løsning med serverlagring vill selvfølgelig være å foretrekke fremfor fullt av disker i hovedmaskinen.

@ravii:

CS4 i seg selv vil nok ikke få bedre støtte for CUDA (eller ATI's eventuelle implementering), men det vil komme flere plugins som nytter CUDA om bruken av CUDA tar av. Pr. dato sitter man litt på gjerdet. Derfor mener jeg at man greitt kan gå for litt rimeligere skjermkort i dag for en maskin som primært er bildebehandling (spillytelsen vil uansett være akseptabel). Men nVidia er uansett fornuftig valg pr dato i denne kombinasjonen.

Kvalitet på PSU er jeg klart enig i, ikke nødvendigvis antall Watt. Personlig ville jeg vurdert følgende PSU-er før MIST.

- Seasonic M12 700W. Seasonic er kjent for å være særdeles konservative i angivelsen av Watt, og deres PSU-er tåler nok fort mer enn de er spesifisert for.

- PC Power & Cooling Silencer 750W. Denne brukes av TechReport på testrigger, og har klart å kjøre HD4870 X2 i CF (dvs to kort). Et slikt oppsett dra 752 Watt.

- Corsair sine modeller i samme intervall (Det er egentlig Seasonic PSU-er)

- Antec har noen 650 Watts modeller som er produsert av Seasonic, NeoPower og TruePower. I tillegg kommer den nye modellen Antec Signature 850W (produsert av Delta), meget godt ut i tester.

MIST har ellers "noen" flekker på kvalitetsstemplet (bruk av middelklasse komponenter), noe som gjør at jeg primært i dag vil kjøpe PSU-er jeg vet er produsert av Seasonic, OCZ (PC Power & Cooling), samt noen andre spesifikke der komponentene er godt kjent. MIST får så vidt jeg vet laget sine PSU-er på bestilling i China (egne specs), og er i realiteten en ekstremt liten aktør i dette markedet. Det at MIST i tillegg har puttet 1 000 Watt inn i mindre innpakning enn konkurrentene, vurderer jeg heller ikke 100 % positivt.

Googlet etter sammenligninger mellom 260 og 280, forskjellen var mye mindre en jeg trodde, bare et par FPS i Crysis..

Der lærte jeg en del nytt om PSU, PC Power & Cooling it is!

hører forresten flere si at Antec PSU passer mye bedre i Antec kabinett en andre strømforsyninger?

Takker for innspill Bolson. Hyggelig å få så mange gode innspill.

Jeg er nok nødt til å tenke litt nøye over dette her. Per dags dato kjører jeg CS3 men planlegger en oppgradering ganske snart. Derfor hadde det vært greit med et system som takler CS4 relativt knirkefritt (og det ser ut til at dere alle har satt sammen komponenter som vil klare det).

Spilling. Ja hva kan man si, per dags dato går det ikke i stort mer enn FM 2009, men jeg spiller en del CoD4 innimellom. Jeg vil vel egentlig ha mulighet til å kjøre på iallefall close-to max grafikk i 1900x1200 på den type spill (også på nyere titler utover i 2009).

Når det gjelder Vista 64bit så lurer jeg på hvilken versjon av dette operativsystemet jeg bør ha? Da tenker jeg på Home, Ultimate osv.

En liten oppdatering.

Har begynt så smått på innkjøpene. WD Caviar 1TB, OCZ TECH OCZ 750W PCP&C Silencer og OCZ TECH DDR3 PC3-12800 1600MHz Value Gold Tri Channel 6GB Kit er på vei.

Jeg kommer altså til å gå for et 1366-oppsett. Det eneste jeg er usikker på per i dag er skjermkortet. Har fått med meg at det kommer nye nVidia kort nå i januar og i den anledning tenker jeg at jeg venter et par ukers tid. 295 eller 285 blir det da snakk om. 280 kortene blir vel da "avleggs" ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...