Gå til innhold

Usikker på valg av utdanning - HJELP


volupta

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg går VGS2 studiespesialiserende og har samfunnsfag som valgfag. Jeg er vel som alle andre ungdommer som ikke vet hva de skal bli når de blir eldre, og har derfor valgt det enkle løp på VGS.

 

Har nå tenkt en del og lurer på om jeg vil bevege med innenfor offshore utdanning. Problemet er bare at jeg ikke har mekanisk / elektro eller noen form for den type grunnlære.

 

Mine fag:

 

Samfunnsøkonomi

Markedsføring og ledelse

Toppidrett

 

Vil ha disse fagene for å få studiekompetanse til senere i livet, er nokså sikker på at jeg vil bli lei livet på en eventuell platform, og når den tid kommer at jeg skal stifte familie kan det være greit å holde seg på land. Planen er altså å starte en egen bedrift når den tid kommer, derfor vil jeg ha disse fagene ut VGS.

 

Mener å ha hørt at jeg kan ta kurs for å utdanne meg innen offshore? Stemmer dette, hvilke kurs finnes der? Eller hva bør jeg gjøre framover?

 

Setter pris på svar, er usikker på hvordan fremtiden ser ut hvis jeg ikke bestemmer meg snart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hey, ca samme situasjon som meg jo. *mine innlegg*

 

Tror nok det er mange ungdommer i Norge som sliter med denne situasjonen. Man burde faktisk bestemme seg FØR man begynner på VGS, så slipper man vase bort tid og krefter i 3 år uten å bestemme seg.

 

 

 

 

HJELP folkens! :) et hvert råd tas i mot med en stor takk!

Lenke til kommentar
Ingen som vet hva de vil bruke de neste 50 årene av livet sitt på, når de er 15 år gamle ...

 

Spar meg for denne kommentaren "mr jeg er best"! Er ikke 15 år heller. Hold deg heller OT i stedet for å komme med negative kommentarer. Du er ikke bedre enn alle andre!

Lenke til kommentar
Ingen som vet hva de vil bruke de neste 50 årene av livet sitt på, når de er 15 år gamle ...

 

Spar meg for denne kommentaren "mr jeg er best"! Er ikke 15 år heller. Hold deg heller OT i stedet for å komme med negative kommentarer. Du er ikke bedre enn alle andre!

 

Hva i all verden er det du prater om? Bojangles har jo et godt poeng? Om det er noen som er negative her er det jo deg.

Lenke til kommentar
Ingen som vet hva de vil bruke de neste 50 årene av livet sitt på, når de er 15 år gamle ...

 

Spar meg for denne kommentaren "mr jeg er best"! Er ikke 15 år heller. Hold deg heller OT i stedet for å komme med negative kommentarer. Du er ikke bedre enn alle andre!

Booooooooooowhooooooooooooo. :cry:

 

 

Siktet til denne kommentaren: "Tror nok det er mange ungdommer i Norge som sliter med denne situasjonen. Man burde faktisk bestemme seg FØR man begynner på VGS, så slipper man vase bort tid og krefter i 3 år uten å bestemme seg.". Skulle man bestemt seg hva man skulle bli før vgs. måtte man bestemt seg når man var 15, eller det året man blir 16 - om du må ha det med teskje.

 

Du skal ta studiespesialisering, for så å jobbe som ufaglært på platform, så skal du starte et firma som forhåpentligvis går bra? Hva med å legge en plan det faktisk er mer enn 10 prosent sjanse for at du klarer å gjennomføre?

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Er det høyere utdannelse du er på jakt etter er det nok en ingeniørutdanning du bør sikte deg inn på hvis du vil jobbe offshore. Det er også en del større og mindre kurs du kan ta, men disse gir deg i hovedsak en smalere kompetanse enn hva du vil oppnå med en ingeniørutdanning. Disse kursene må jeg innrømme at jeg har dårlig oversikt over.

 

Det er mange forskjellige ingeniørutdanninger som vil kunne føre til jobb offshore. Maskin, petroleum, kjemi, elektro, gelologi osv. Manglende matte og fysikk fag fra vgs er ikke noe problem, forkurs, sommerkurs, tre-semester ordninger er løsninger på det problemet.

 

 

 

En annen mulighet kan jo være en mer tradisjonell sjøfartsutdanning? Og satse på jobb på supplybåt, seismikkfartøyer osv?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så mine manglende fag fra VGS er ikke noe problem senere? Jeg kan ta disse i løpet av en sommer eller noe i den duren? I såfall kan jo dette gjennomføres. Har jeg andre muligheter også?

 

Mr.Baker, vet han har et poeng, men laget ikke topicen for at han skulle gi meg den "ingen vet bla bla", laget den for å få råd / hjelp til det jeg var ute etter. Noe som siste tråd-svarer faktisk gjør!

Lenke til kommentar

Dine manglende matte og fysikk fag fra vgs er ikke noen hindring nei. Mulighetene du har til å skaffe deg matte og fysikk kompetansen slik jeg ser det er:

 

-Privatist: Les fagene på egenhånd, og ta privatisteksamen. Dette er veldig krevende, og er ikke noe jeg ville gjort. Matte og fysikk er ikke egnede fag å lese på egenhånd.

 

-Tresemester ordning(Tress): Litt forskjellige opplegg for dette på de forskjellige høgskolene, men i hovedsak går det ut på at du følger undervisning på dagtid noen uker før studiestart på høgskolen du begynner på, og at du har noen timer ekstra i uken gjennom det første studieåret. Dette er alternaltivet jeg ville valgt om jeg manglet fysikk og matte.

 

-Forkurs: du tar matte og fysikk undervisning ved høgskolen et eller to semestere før du starter på ingeniørutdanningen. Dette er det desidert enkleste, men det vil forsinke utdannelsen din med et år.

 

Angående valg av studie, se igjennom søkerhåndboka til samordna opptak og lag deg en liste over studier som kan høres relevante ut. Sjekk så ut studiebeskrivelsene på nettsidene til de aktuelle skolene

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...