Gå til innhold

Ønsker kommentarer på dette oppsettet (stasjonær)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommenter i vei! :) Hvordan vet jeg om PSU'en er kraftig nok? Hvor mange watt trenger jeg til dette oppsettet? Hva synes HW om skjermkort- og hovedkortvalget mitt? Harddisken er den billigste SATA2 disken jeg fant på komplett, fordi jeg har planer om å kjøre alt på eksterne harddisker etterhvert. Vil også sette i en blu-ray spiller senere. Kjøper ikke kabinett, da jeg er fornøyd med det jeg har (statoilhydro it-skrittet pc). Skal brukes som media/stue-pc. Oppsettet er delvis basert på anbefalinger på hw.no og produktanmeldelser på komplett.no.

Kopierer og limer fra Notepad. Komponentnavn som de står på komplett.no:

- Strømforsyning

Fortron Source Blue Storm II 400W 658,-

- Hovedkort

Asus P5Q SE, P45, Socket-775, DDR2 999,-

- CPU

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz 1695,-

- Minne

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 329,-

- Skjermkort

Gainward GeForce 9500GT 512MB PhysX CUDA 645,-

- Harddisk

Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2 365,-

- DVD

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S 245,-

TOTALT: 4936,-

---

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidligere erfaringer sier at Fourtron Source kan være bråkete

Hovedkortet er helt greit, men kanskje i overkant dyrt.

Minne kan du få 4gb for veldig lite mer penger.

9500gt er et utmerket valg, hadde det bare vært billigere, mon tro om ikke HD4670 gir deg langt mer ytelse for 150kr mer.

Har du noe kabinett?

Skrevet

Hvis PSU'en i oppsettet er bråkete, så bytter jeg den gjerne ut. Synes du forøvrig jeg har valgt nok watt?

Har du forslag til annet hovedkort? Minne vurderer jeg også å oppgradere etterhvert. Men for meg som har hatt 512mb i 3-4 år, vil nok 2gig føles mye, og holde en stund fremover :)

Når det gjelder skjermkort, må jeg innrømme at jeg foretrekker nvidia. Men jeg får lese meg litt opp på disse to kortene, og så ta ett klokere valg etterpå. Er det forresten noen forskjell om jeg kjøper kort fra Gainward, XFX, MSI etc?

Takk for dine forslag!

Skrevet

eneste som skiller de forskjellige merkene er bundle.

Her er kortet jeg tenkte på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378017

400 watt psu er mer enn nok. Om du vil ha fortron source og ikke er redd for garantien er det bare å åpne den og lodde på vifteledningen på 5 volt i stedenfor 12 volt der den sitter som standard. Vifta vil da gå mye saktere, med psu klarer seg helt fint.

Jeg skjønner hva du mener med at du foretrekker nvidia, jeg gjorde også det før, men nå for tiden har jeg et ati hd4870, og jeg må si. Driverne har kommet en lang vei siden sist jeg hadde ati-kort, og jeg syns faktisk de er mye bedre enn nvidia driverne (spesielt etter at nvidia tok bort det kule kontrollpanelet)

Skrevet (endret)

Forslag til oppsett. Ser at du har tenkt å bruke den til stue/media pc.

Mener dette er ett godt valg.

Litt dyrere men inkl Blu Ray brenner/spiller.

Power tar høyde for eventuelt annet skjærmkort / oppgradering senere.

CPU er kraftig nok og er i 45nm teknikk. Mindre varme / bra performance / pris.

Liste/ handlekurv her:

http://img227.imageshack.us/img227/6391/2612tt2.png

Endret av troari
Skrevet

Betydelig dårligere skjermkort, betydelig dårligere cpu, unødvendig dyr harddisk (du får 500gb disker for 50kr mer)

Og jeg har hørt mye varierende om chieftek smart-series.

Skrevet
Betydelig dårligere skjermkort, betydelig dårligere cpu, unødvendig dyr harddisk (du får 500gb disker for 50kr mer)

Og jeg har hørt mye varierende om chieftek smart-series.

Det jeg satte opp var en etter min mening god Stue/Media PC. E5200 er glimmerende overclocker og kan i default mode fint kjøre Blu Ray DVD.

Hovedkortet og 9400 brikkesettet kjører med lite bruk av CPU kraft.

http://www.nvidia.com/docs/IO/64342/NVIDIA...C_Guide_2_8.pdf

Ved å endre miksen så har jeg fått satt inn en Blu ray brenner i oppsettet,

med ca + kr. 500,00

Disken er jeg enig i.

Alle PSU går det i perioder "rykter om" Kan du være mer konkret?

Skrevet

9400 er fortsatt mye værre enn 9500gt.

Prosessoren er 2.5 vs 3ghz, tviler på at han har store planer for overclocking av en stuepc, da sty ofte er en viktig faktor.

Nei jeg kan ikke si mer om det, men jeg har hørt mye dårlig om chieftek smart series.

Skrevet

Overklokking er nok ikke noe for meg nei. Ønsker en stabil maskin som holder ett par år fremover. Sånt sett skulle jeg ønske de tre PCI-portene hadde vært byttet ut med PCI-E. Er fortsatt litt usikker på hvilket skjermkort og PSU jeg ender opp med. Men jeg handler ikke delene før ut i Januar '09, så jeg har fortsatt litt tid til å bestemme meg!

Jeg holder tråden åpen fram til den tid. Men inntil videre vil jeg takke for alle svar! :)

Skrevet

Etter min mening bør du velge en av følgende to PSU-er:

Antec TruePower Trio 430 Watt, eller Seasonic S12-II 380W. Begge er produsert av Seasonic, har nok effekt for en StuePC, selv om man skulle ønske et kraftigere skjermkort senere, vurderes som stille og er meget fornuftig priset (rimeligere enn Chieftec). Antec er ellers som Seasonic kjent for å oppgi lavere spesifikasjoner enn de reelle, så det forundrer meg ikke om 430 Watteren drar mellom 450 og 500 Watt.

Ellers synes jeg det er et greitt oppsett, med Flimez sin anbefaling om skjermkort. Men skal den f.eks bare brukes til å se på filmer, lytte musikk ville jeg faktisk vurdert å droppe dedikert skjermkort og gått for et nForce 9400 basert hovedkort som troari anbefaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...