Gå til innhold

Nikon hus for gammel optikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer som det står lengre opp at jeg byttet mattskiven i min 7D mot en fra Haoda Fu.

Selv om jeg bomma litt ved montering og nå kjører hard "if it ain't broken, don't fix it" hver gang jeg tenker over at den ikke er 100% sentrert, var forskjellen for å fokusere sånt som 28/2 og 85/1.4 virkelig natt og dag.

Det matte området som omgir prismet og mikroprismeringen er litt mørkere enn originalen, men gir derfor også bedre visuell bekreftelse på hvor fokus ligger.

Lurer på om DXO prøver å få til noe av det du ønsker deg av programvarebaserte korrigeringer for kjente feil, men dette har jeg få erfaringer med. Det finnes imidlertid mye bra programvare for korrigering av geometrisk tunell- og puteformet feiltegning, spesielt for stitching/panorama.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hmmm, jeg trodde at disse ikke støttet lysmåling i det hele tatt med eldre objektiver? Svar fra Anew i #3 stemmer med det jeg har nådd å lese meg opp på. Men betyr dette at man kan bruke histogrammet som lysmåler?

Det er et standardtriks - hva er en CCD eller CMOS-sensor annet enn en fancy lysmåler (strengt tatt noen millioner lysmålere)? Mao. gjør man en prøveeksponering, sjekker histogrammet for å se hvordan man ligger an, justerer eksponeringen deretter og voila!

Endret av Anew

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...