Gå til innhold

Har jeg for svak psu?


Anbefalte innlegg

Jeg har en 350W PSU og det holder liv i følgende uten problemer:

* Intel 1.7 Willamette

* 3x 15.000 RPMs SCSI disker

* 2x IDE disker

* 1 SCSI CD-ROM

* 1 IDE CD-Brenner

* 1 IDE DVD-ROM

* 1 OEM CPU vifte

* 6x Enermax 80mm vifter (lavest turtall)

* 1x Enermax 120mm vifte (lavest turtall)

* Pluss leds annet hardware, eks RAID kontroller, lydkort, skjermkort og den slags.

 

Engentlig burde 350W vær for lite, men systemet mitt har ikke klaget i det heletatt. Alt er dønn stabilt, men nå har jeg ikke overklokket noe heller. Har ikke regnet ut hvor mye watt jeg egentlig trekker ut av PSU'n, men jeg burde egentlig ha en kraftigere PSU slik at den ikke jobber hardere enn nødvendig. :roll:

 

Men, jeg har iallefall en vesentlig stor fordel. Jeg kjører Intel hovedkort også, og da skal man være flink om man klarer å gjøre noe feil. :D (Har til og med prøvd å koke CPU'n, men det ville den ikke være med på og skrudde seg av lenge før CPU'n kom opp i skadelig temperatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører med en 360w PSU (fulgte med mitt Matrix-kabinett), og ting funker bra.

Det eneste som uroer meg på dette område er målingene i asus pc probe.

 

Når jeg kjører volten på 1,75+ i BIOS blir det lest av som 1.808v/1,792v i pc

probe. Ved high load på prosessor er jeg oppe i 1.824 og mer...

 

Er det vanlig med så store sprang, og burde jeg være alarmert av at

asusprobe ikke leser av mine ønskede tall?

:roll:

 

Kjører nå med cpu på 152*12 btw... 1823,91 mhz er ikke så gale, men høyere skal den!

Lenke til kommentar

Er det vanlig med så store sprang, og burde jeg være alarmert av at

asusprobe ikke leser av mine ønskede tall?

:roll:

 

Det er nokså kjent sak at "Asus Probe" ikke oppgir temperaturene likt som f.eks. i bios. Er noe mer usikker når det gjelder differanse i spenningen, men 1,75 V innstillingen i bios gir neppe 1,75 V i virkeligheten heller. Normalt blir målt spenning høyere enn justert i bios og hovedkort. Det var det i alle fall på mitt forrige hovedkort også.

 

Asus probe har av og til en tendes til å gå helt amok. Det hender at spenningen har falt til 0 og vært oppe i flere hundre volt (har sikker en gammel versjon med mye bugs).

Lenke til kommentar

:D Asusprobe er vilkelig en app i en klasse for seg selv.

 

Det var greit å vite at målt spenning kan være høyere. Ble nesten litt urolig :p

 

Peiling på noen andre app's for monitoring av volt og temp? Jeg likte ikke mbm5 noe særlig. Ville helst ha hatt en afterstep-liknende ting på høyre side med små smakfulle sensorer 8)

 

Takk for svar i allefall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...