Gå til innhold

Ikke nok trykk til å få vann igjennom hele loopen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har mekket en ekstra PC med litt stæsj i.. Men tror jeg har dratt det for langt, og at pumpen ikke greier å følge med..

  • 2 x triple Swiftec rads
  • 1 x single MIST economy rad
  • 1x EK-400 reservoir
  • 1x EK FC-88 block
  • 1x EK Supreme block
  • 1x EK NB/SB 4 block
  • 1x Aquastream XT

Loop:

Pump => CPU => GPU => Single rad => Reservoir => Triple Rad => Triple Rad

 

Ikke montert på en veldig fornuftig måte.. I know.

 

Slange er Tygon 3603.

 

Bilder:

 

 

SDC12735.JPG

SDC12736.JPG

SDC12739.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, min Aquastream XT har ingen problemer med å pumpe vatnet igjennom

 

Radiator: AC Airplex Evo 1080 (samme størrelse som 3x triple rads)

Tank: AC Aquatube Titanium

GPU Block: EK-FC280 GTX SLI

CPU Block: Swiftech APOGEE GT

NB Block: EK-NB ASUS 1

SB Block: EK-NB ASUS 1

 

Med 27.8C på vatnet har eg ein flow på 72,0 l/h :)

 

Vil tru det er tanken din som gjer det, den bør stå før pumpa slik at den alltid har nok vatn å pumpe rundt da Aquastream XT ikkje er laget slik at den greier å suge vatn.

Lenke til kommentar

Problemet ditt her er at tanken din ødlegger flowen. Slik at ved å gjøre om loopen slik at du har tank->pumpe osv.. Så vil det blir bedre.

En annen ting.. Du kan kjøle systemet passivt med en trippel swiftech radiator omentrent.

Totalt unødvendig med to tripple og en singel. Klarer deg fint med kun en trippel.

Lenke til kommentar

Leste en test for en stund siden på xtremesystems hvor det viste seg at swiftech sin gtz blokk yter bedre etter hvor mye flow den har. Samme gjelder for ek-supreme. Men så lenge du ikke er ute etter å bygge et system hvor du vil hente ut hver grad du kan er ikke det noe å tenke på. Men det er stor forskjell på 40 l/h og 10l/h det er nok nede på det nivået at du vil merke den største forskjellen i en loop med mye i.

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar
Så på det siste bildet at det var en god del luft i systemet. Det gir pumpa store problemer. Gjør så godt du kan for å få det ut.

 

Problemet var jo det at pumpa ikkje greier å pumpe vatne rundt og dermed vil han ikkje greie å få ut lufta heller.

 

Når har får fiksa loopen slik at tanken kjem før pumpa så vil nok alt ordne seg :)

Lenke til kommentar
Leste en test for en stund siden på xtremesystems hvor det viste seg at swiftech sin gtz blokk yter bedre etter hvor mye flow den har. Samme gjelder for ek-supreme. Men så lenge du ikke er ute etter å bygge et system hvor du vil hente ut hver grad du kan er ikke det noe å tenke på. Men det er stor forskjell på 40 l/h og 10l/h det er nok nede på det nivået at du vil merke den største forskjellen i en loop med mye i.

 

Han vil nok ha litt bedre flow enn meg og Aquastream er ikkje noko high flow pumpe så å fjerne ein trippel rad vil ikkje utgjera noko serlig flow, + 10-15 l/h kan eg tenke meg.

Eg gjekk fra 126 l/h med ein dual rad til 72 l/h med ein 9x9 rad + SB.

 

Måten radiatorene er stilt opp på stiller eg heller spørsmål med da den varme luften fra den fremste radiatoren vil blåse på den bakerste...

Lenke til kommentar

Det var merkelig, da den pumpa fint skal greie det.

 

Kansje ei block eller ein radiator er nesten tett og dermed struper flow'en?

 

Har du rett slange på inn/ut løp på pumpa?

 

Det er det eg kjem på, kan jo og vera at pumpa er gåen, du kan jo skru opp pumpa og sjå at bladene ikkje er knekt eller skada.

post-32565-1229880046_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Humm.. Jeg kjøpte jo jævelen brukt da. Bruker 1/2 ID slanger med skikkelige adaptere.

Har såklart rett slange på inn- og utløp.

Og tjaneija, jeg vet ikke jeg.. Swiftec radiatorene er helt nye.. Den MIST-saken har det jo iallefall rent vann igjennom, den virket ikke tett..

Det fins ikke noe innstillingsgreier på den da? Det er en sånn de-aeration mode på den som jeg trenger en jumper til å få i gang. Kan skaffe meg en jumper i morgen, og prøve.

Den lager jo ikke noe syke ulyder da, ville ikke den høres litt merkelig avbalansert ut om noe var knekt, kanskje?

 

Jeg har veldig mye opp og ned i systemet mitt da.. Men 4.2m vannhøyde er ganske mye.

Lenke til kommentar

Fant forresten ut at det ikke var en Aquastream XT, men en gammal Aquastream.. Så den er faktisk ikke softwarestyrt engang, mm jeg kjøper et oppgraderingskit til den.

Så det utelukker jo det.. :p

 

Og joda, det ser forferdelig ut der foreløpig..

Fire viftekontrollerkabler og fire tempsensorer forfra, to +12v, fire kabler og to kontrollerbokser til uv-lys, kontrollerkabel til pumpe, , 11 satakabler og litt diverse.. Det blir jo en del da. Lettere sagt enn gjort å gjemme ting vekk. :p

Lenke til kommentar

har du snudd rundt på hele kabinettet mens pumpen er i drift? ofte så er ikke pumpene kraftige nok til å "blåse" lufta ut av stystemet men trenger hjelp fra "deg" og tyngdekraften, når systemet er helt "tett" med vann trengs det mindre kraft for å flytte vannet rundt. verdt et forsøk før du betaler for en ny pumpe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bruker å koble en lang slange til der vannet returnerer til tanken og suge vannet igjennom loopen, før jeg så kobler den tilbake igjen, for å hjelpe pumpa med å få vekk luft. Jeg kjører et system med en pumpe som såvidt klarer å presse vannet igjennom seg selv (den lager omtrendt 0 lyd eller vibrasjoner), så den klarer ikke å få ut luft selv i det simpleste kjølesystem. Når først lufta er vekk, så renner vannet igjennom omtrendt uten motstand. Når det er luft må pumpa generere nok trykk til å løfte vannet tilsvarende alle vertikale stigninger som finnes i systemet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...