Gå til innhold

Oppgradering av PC - ALLAROUND/GAMER med plass til vannkjøling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Da har det seg slikt at min kjære pc har begynt å skrante litt og er litt ustabil nå om dagen. Jeg kan tenkte meg det skyldes flere ting(blandt annet problemer med RAM portene/brikkene + at hovedkortet er litt ustabilt(det har det alltid vært men ikke noe verre enn at det gikk ann å leve med det)) Derfor tenker jeg å handle en ny pc.

Jeg har fra før følgende:

XFX GF8800GTX XXX 768MB skjermkort

Thermalright GPU-kjøler "HR-03 PLUS" med en 92mm zalman vifte.(BRÅKETE)

MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX

AMD 64 X2 6000+ 3.1 Ghz

Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet CPU

TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT x2 = totalt 4GB

Chieftec CH-03 Sort

Thermaltake 850W ToughPower

Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7203S

Western Digital Raptor 74GB SATA

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

+ 1 WD Caviar 200GB SATA og en WD Caviar 200GB IDE(Fant ikke noe URL til disse)

+ at par 92mm zalman vifter + 1 120mm ukjent vifte (skal i utgangspunktet være ganske stille, men ser ut som de har slitt seg litt, så nå bråker de ganske så ille)

Det fungerer i og for seg fint, ettersom jeg spiller heller lite(for det meste på lan i ny og ne med venner + på TG, ellers nesten aldri), og sitter for det meste i *NIX og driver med litt programmering etc, men da systemet for det første BRÅKER for mye, for det andre er den ustabil og for det tredje ikke yter optimalt vil jeg gjerne bytte det ut. Samtidig vil jeg ha et system som holder mål de få gangene jeg skal spille.

Da jeg desverre har andre ting å bruke penger på nå om dagen, så er ikke dette her førstepri, men siden det er snakk om at prisene ikke akkurat kommer til å synke over nyttår, så tenkte jeg kansje å invistere noen kr i dette her nå. (Kom gjerne med synspunkter på denne saken her) Av delene over, så tenkte jeg å beholde PSU, diskene og skjermkortet til det nye systemet. De andre delene kommer jeg enten til å selge, eller bruke som reservedeler til de ander pcene jeg har i hus(tenkte å bruke hk+cpu+minne til å oppgradere en gammel p4 mediacenter)

Kan også tenke meg å beholde CPU kjøleren, da den er fortsatt ganske effektiv, selv om den har begynt å bråke litt mye i det siste, men vi får se.

I utgangspunktet har jeg tenkt meg over til intel igjen, siden AMD har kommet litt til kort i det siste, men her er det bare å komme med forslag.

Ang chipset, så tenkte jeg vel egentlig X48 eller noe fra nvidia, skjermkortet kan også byttes ut dersom dere mener jeg kan få noe som er bra for ikke fult så mye spenn. Liker best nvidia, da de faktisk har velfungernde *NIX drivere, men AMD går vel også, og det er vel også de som leder ann i pris vs yttelse kampen nå om dagen.

Hva ram angår er jeg litt usikker. Har lest litt rundtforbi, og det virker ikke som om DDR3 har så veldig mye å komme med i forhold til DDR2 med tanke på prisøkningen.

En ting som jeg er VELDIG sikker på er at jeg vil ha en ROMSLIG kabinett. En som ser ryddig ut (mulighet for å trekke mest mulig av kablene bak HK panellet) og har god luftgjennomstrømming, og mulighet for vannkjøling på et seinere tidspunkt. Har sett litt på LianLi Modular Cube Case, men med tanke på at kun "grunnpakka" koster over 2K, syntes jeg den blir litt dyr. Dersom noen har denne, kom gjerne med input på hvordan den funker:O Yeong Yang Server Cube Denne ser også intr. ut, og er billigere og virker som et ganske greit alternativ, men en FullTower funker også bra, og dersom noen har et bra forslag som ikke koster skjorta - kom med det.

Det er ganske viktig at denne pcen blir så stille som mulig, så minst mulig vifter bør være der og de som evt MÅ være der, bør helst være MUSESTILLE!:p

Har også tenkt å ha en bluerayspiller/DVD-brenner. Den som jeg har nå bråker noe så verre, og er en skikkelig irritasjonsmoment. Så kom med erfaringer/forslag til en som er stabil og er stille. Gjerne noe fra plextor, de er vel kjent for å være ganske "myke" og "stille".

Som dere ser, så trenger jeg rett og slett litt erfaringer/forslag - så bare pøs på.

Har ikke satt noe budsjett grense, men jo billigere jo bedre - uten at det skal gå på bekostning av yttelsen/kvaliteten. Vil helst slippe å måtte oppgradere halve systemet til sommeren igjen fordi den ikke klarer å trekke nye spill(annet enn kansje skjermkortet, dersom jeg velger å beholde det gamle). Den bør med andre ord være litt fremtidsretta, men trenger ikke å være TOP STUFF lissom:O

Takk for all hjelp!

Hilsen fedjak

Endret av fedjak
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller godt for et annet hovedkort, f.eks. Gigabyte GA-X48-DS4. Asus kortet er overpriset og overhypet. Du kan også vurdere et hovedkort med P45 brikkesett.

Hvorfor ikke velge 2 x 4 Gb istedenfor 4 x 1 Gb? OCZ DDR2 PC2-6400.

Jeg var også i samme situasjon som deg for en stund tilbake, valget stod mellom cube case og yeong yang. Jeg valgte LL. Med vindu, hardiskramme, PSU ramme, festebraketter for radiator, frontdeksler og vifter kom herligheten på nærmere 4K. Om det er verdt det vil jeg ikke kommentere. Hvis du går for YY må du nok regne med en del modifisering av boksen for tilpassing til vannkjøling.

Skrevet (endret)

Takk for svar:P

Skal titte litt på det HK litt ut på dagen(@ w0rk now).

Skjønte dog ikke hva du mente med 2 x4GB istedet for 4 x 1gb. Det settet jeg linket til er vel 4x2gb per brikke, som blir 8 totalt.

Har sett på et par prosjekter gjort med YY kassen rundtforbi, og det ble, etter min mening ikke særlig pent. Om det er fordi de som lagde det hadde 0 skillz eller om det er fordi det er bare jalla kabinett å mekke i vet jeg ikke. Men har nok regnet med å modde den uansett jah. Og selv om LL virker som et mer "ryddig og enkel" løsning, må jeg ærlig si at 4K frister særdeles lite. He he. Du har ikke noen bilder av LL kabinettet med ditt oppsett i, så jeg kunne fått sett hvordan det kan bli med den?

Hvis det blir slikt at jeg handler et 8800GTX kort til(fått tilbud om en som er maken til meg for en veldig billig penge), så har jeg lyst til å sette opp SLI på de og da er verken x48 eller p45 aktuelle. Noen forslag til en nvidia basert kort som duger godt?

EDIT: Skjønte nå hva du mente mtp RAMen. Det var jo ikke dumt det nei. Lurer da bare på om det blir mer varme av 4 brikker med 2 gb eller 2 brikker med 4gb?

EDIT2: Har sett på et par nForce 790i SLI Ultra kort, men fått lest et par steder at 780i og 790i kort har en del stabilitets problemer iforhold til ram(BSOD, heng, restart etc) Stemmer dette? Isåfall, hvilken nForce chipset er bra/stabilt og samtidig "ikke utdatert"?

Endret av fedjak
Skrevet (endret)

Zalman-kjøleren er det bare å hive, stapp i en Xigmatek HDT-S1283 istedet.

Gå for intel-chipset på hovedkort og 2x4GB ram.

Endret av Wibla
Skrevet

Så litt på det kortet og på minnelisten for kortet og det står at den støtter DDR2 1200, men ifølge den minnelisten, så blir minne klokket ned til 1066.. Hva er vitsen med 1200 da?

Skrevet

Tidligere kunne man ikke kjøre rambrikkene på full hastighet når alle minneslotene var fulle, men jeg er ikke sikker på om det også gjelder X48 brikkesettet.

Du har ikke noen bilder av LL kabinettet med ditt oppsett i, så jeg kunne fått sett hvordan det kan bli med den?

Ikke spesielt gode bilder, men du får et intrykk.

LLCC_front.jpg

Pumpe og tank i det andre rommet.

IMG_4172.jpg

Skrevet

Om du er ute etter en lydløs maskin så bør du skrinlegge vannkjøling, god luftkjøling i dag er bedre, selv om du da ikke kan klokke like høyt.

Hvis du vil ha et kabinett som legger forholda til rette for lavt støynivå så anbefaler jeg Antec P182. Det er ikke altfor romslig, men det er lett å kable opp så du får minimalt med rot. Det er også gjort klart til gjennomføringer til vannkjøling, men ikke noe du bør tenke på. Bytt ut de originale viftene med Nexus 120mm og putt i en Scythe Kama bay, så er mye gjort. Vil også anbefale et modulært Corsair psu til dette bruket. Anbefalt cpukjøler til et sånt oppsett vil være Thermalright ULTRA120Extreme, og gpukjøler f.eks. Accelero S1 eller Thermalright HR-03GT.

8800GTX i SLI er såklart en fristende løsning, men da bør du få tak i en HR-03 Plus til, og så stripse på en 120mm vifte f.eks.

Skrevet
Om du er ute etter en lydløs maskin så bør du skrinlegge vannkjøling, god luftkjøling i dag er bedre, selv om du da ikke kan klokke like høyt.

Hvis du vil ha et kabinett som legger forholda til rette for lavt støynivå så anbefaler jeg Antec P182. Det er ikke altfor romslig, men det er lett å kable opp så du får minimalt med rot. Det er også gjort klart til gjennomføringer til vannkjøling, men ikke noe du bør tenke på. Bytt ut de originale viftene med Nexus 120mm og putt i en Scythe Kama bay, så er mye gjort. Vil også anbefale et modulært Corsair psu til dette bruket. Anbefalt cpukjøler til et sånt oppsett vil være Thermalright ULTRA120Extreme, og gpukjøler f.eks. Accelero S1 eller Thermalright HR-03GT.

8800GTX i SLI er såklart en fristende løsning, men da bør du få tak i en HR-03 Plus til, og så stripse på en 120mm vifte f.eks.

Hei.

P182 har jeg kjennskap til. Har den stående faktisk. Og må si jeg ikke var særlig fornøyed med den. Syntes den ble for "trang"

Hvis luftkjøling er bedre på lyd, så går jeg for det, da jeg neppe kommer til å klokke så veldig mye. Kommer nok til å leke meg litt til å begynne med frem til jeg finner et stabilt oppsett, også kjører jeg videre på den. Hva PSU angår, så er den jeg har nå helt gull, den er stille, trekker godt og er modulær:)

Skal sjekke ut de kjølere du nevner:P En HR-03 + bør ikke være noe stress å få tak i:P

Takk for tipsene:P

Men noen som har peil på et godt nForce kort da? Slikt at jeg faktisk kan kjøre 8800gtx i SLI?

Skrevet

P182 føles nok veldig trangt, ser den, har banna litt før, og det tar litt tid å bygge et bra bygge, men når du er ferdig så blir det bra. Det er veldig viktig å bruke riktige vifter, og det kan lønne seg å bruke en kama bay med nexus vifte (bruke 800rpm vifta som følger med kama bay i toppen bak f.eks.), da blir det god luftflyt men fortsatt meget lavt støynivå.

Det jeg ser som ulemper med vann er at pumpa gjerne lager støy, radiatorene må ha vifter på seg for å få bort varmen, og en radiator er ofte ganske vanskelig å pushe luft igjennom, så da må det raske og bråkete vifter til.

Det er overhodet ingen problemer å få til et stillegående vannkjølingsoppsett, men da blir det veldig fort dyrt, og det er mange fallgruber. Med luftkjøling så er det stort sett bare å velge riktig kabinett, vifter og cpu/gpukjølere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...