Gå til innhold

Zeiss Ikonta 521/16


Anbefalte innlegg

Farsan hadde et gammelt Zeiss Ikonta 521/16-kamera liggende. Lurer bare på om dette kameraet er verd noe? Vet ikke om det funker, men det er en klistrelapp på den der det står "i stand" :)

 

Det stod en film i. Den er hos fremkalling til japanfoto nå. Artig å se om filmen er for gammel eller ikke. Legger ved et bilde av tilsvarende modell som jeg fabnt på webben.

post-111163-1228340877_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mer verdt enn de mest vanlige modellene, som koster fra femtilappen og oppover. Denne modellen er litt ekstra kvalitet, med samme optikk som du finner i en Rolleiflex fra samme tid (Tessar 75/80mm f/3,5). Hvor sjelden denne versjonen er kan jeg ikke uttale meg om, men i topp stand går gjerne et belgkamera med Tessar for mellom 4-500 og oppover til 800. Men det avhenger som sagt av tilgang og stand.

 

Dette kameraet ville jeg brukt til å eksperimentere selv. Det er faktisk ganske lukurativt å ha et mellomformat belgkamera som har noe bedre enn de typisk Anastigmat-triplettene. Det er utrolig kjekt å ha et optisk godt mellomformatkamera som er så lite når det er sammenslått at du kan ha det liggende i kamerabagen, uten at det tar noe særlig plass. Det er jo perfekt i kombinasjon med et digitalt speilrefleks. Jeg kunne godt tenkt meg et så lite mf til reisebruk, men som sagt så må det minimum være en Tessar.

 

Og Tessar har du her, så bruk kameraet til dine mer seriøse eksperimenter. Det her bør nemlig ta meget bra bilder i Rolleiflex-klassen. Og så tar det seg fint ut på hyllen. Men det kjekkeste er som sagt at du får enorm kvalitet i en veldig liten pakke. Det tar jo både mindre plass, og veier omtrent det samme som en skikkelig ekstern blits. Det perfekte analoge kameraet for en i utgangspunktet digital fotograf, i og med at det er så enkelt å ha liggende i bagen, uten at det tar for stor plass.

Lenke til kommentar

Hjertens enig med PM. Går an å ha det mye morro med denne her, i tillegg får du en fin introduksjon til mellomformatets fordeler og ulemper! :)

 

Kunne godt tenke meg å ha en lignende konstant på innsiden av jakkelommen en gang i fremtiden. Tenk å ha tilgang til MF nesten når og hvor som helst.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke oppfattet at "havardb" startet tråden.

I linken til Photax.se kan "havardb" klikke på: Vilket negativformat?

( Nu var det dags för "6x6:an" med en 90x90cm-kopia som såg ut så här på nära håll.)

Du blir overrasket over din Zeiss Ikonta, kos deg med den!!

Endret av 3G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...