Gå til innhold

lhegdal

Anbefalte innlegg

Jeg har en mailserver som mottar en del mail om dagen. Jeg skulle gjerne kunne si til brukerne at denne mailen som kommer igjennom er virusfri. Jeg har sett at spamfilteret, spamasassin 3.12, som jeg benytter har en enkel antivirus motor. Spørsmålet er om det finnes noen gode mailserver antivirus løsninger til Debian som enten er gratis eller reltativt billig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke har noe særlig trøkk på serveren kan du prøve med ClamAV eller den noe raskere Avira, gjerne i kombinasjon med mime defang, greylist og spamasassin.

 

Dersom du tar i mot en del mail kan det være en tanke å se etter en komersiell virussluse. Antivirus kan være tunge greier, og det kan fort bli forsinkelser på mail med vedlegg. Eksempelvis måtte vi inn med 32 kjerner for å sluse mailen til en mellomstor norsk mediebedrift med Trend, jeg tør ikke tenke på hvor mange vi måtte hatt med Clam og mimedefang.

 

Etter hvilken løsning du velger finnes det mange gode howto's på hvordan du får de ulike komponentene til å spille. Google is your friend.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Nå bruker ikke jeg mimedefang, men bruker den clamd eller kaller den bare clamscan direkte?

Brukes ikke clamd må du laste hele virusbiblioteket pånytt hver gang og clam vil ete CPU. Test som jeg kjørte nå:

 

Scannet en fil først med clamscan, den er på 1Mb:

Time: 5.438 sec (0 m 5 s)

Brukte 90% CPU for hele perioden.

 

Scannet så med clamdscan, samme fil:

Time: 0.126 sec (0 m 0 s)

Her greier jeg ikke måle CPU-last engang...

 

 

Kjørte testen 5 ganger på hver for å måle beste tid (og eleminere cache-fordel).

Lenke til kommentar
Så litt nøyere på top'en din...

De er en smule overbelastet på CPU-fronten.. Hvor mange eposter prosesserer det systemet i timen?

 

Her *må* det da være rom for optimalisering?

 

Går kanskje litt utenfor topic her, men litt optimaliseringsprat kan man jo ikke si fra seg :)

 

Mimedefang kjører ikke mot clamd, da den viste seg å være litt ustabil samt blir avbrutt av freshclam. Her er det helt klart mulighet for å hente ut mer ytelse.

 

Jeg regner load opp til 8 som akseptabelt for en 2x2 maskin med Linux, og tenker at det ikke gjør noe om den peaker litt over innimellom. Denne maskinen er derfor satt opp slik at lasten lander i dette leiet (8 samtidige defang prosesser). Hva synes du?

 

Mellom åtte og ni i morges (screenshot er fra 9:35) håndterte denne maskinen 12370 inkommende mail, hvorav ca 4000 hadde vedlegg. Den klarer litt mer, og peaket på 17288 mellom elleve og tolv, med ca 5500 vedlegg.

Lenke til kommentar

Ok. Med det volumet synes jeg den klarer seg rimelig bra selv uten clamd :)

Du har jo ikke nevneverdig iowait så den takler jo de 8 prosessene rimelig greit.

Premature optimization is the root of all evil, er det noe som heter, men jeg ville absolutt ha kjørt igang clamd igjen og heller tatt mer kontroll på freshclam-oppdateringene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...